رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان

خسارت 11هزار800 میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی لرستان

خرم آباد - سبحان حبیبی-رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در هفته جهاد کشاورزی در مجموع ۳۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۶ میلیارد تومان در سطح استان به بهره‌برداری می‌رسد که با افتتاح این پروژه‌ها ۲۹۳ فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد خواهد شد. 
 سیدعماد شاهرخی در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: خدمت به مردم فرصتی است که باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم و من بارها به همکارانم تاکید دارم که در این زمینه همه تلاش و ظرفیت‌ها را بکار گیرند.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر ارتباط خیلی خوبی بین مجموعه جهاد کشاورزی و مدیریت ارشد استان در بحث پیگیری مباحث مربوط به این حوزه وجود دارد و این همکاری و هم پوشانی باعث شده بتوانیم در این برهه حساس شاهد مدیریت خوبی را شاهد باشیم.رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: خوشبختانه در بحث نظارت بر روند توزیع کالاهای اساسی در بازار مشکل خاصی وجود ندارد و همکاران ما در این زمینه فعال هستند و این در حالی است که سازمان صمت هنوز در این حوزه کمکی به ما نداشته است.وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سه ماهه پایانی سال گذشته نظارت بر توزیع کالاهای اساسی در استان ۷ برابر شد و بر همین اساس تعداد پرونده‌های متخلفان نیز افزایش یافت.شاهرخی با بیان اینکه همزمان با هفته جهاد کشاورزی ۳۰ اکیپ در خرم‌آباد و ۴۲ اکیپ در سایر شهرستان های استان کار نظارت بر توزیع کالاهای اساسی در شهرستان‌ها را انجام می‌دهند، یادآور شد: در هفته جهاد کشاورزی در مجموع ۳۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۶ میلیارد تومان در سطح استان به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان افزود: با افتتاح این پروژه‌ها ۲۹۳ فرصت شغلی به صورت مستقیم در لرستان ایجاد خواهد شد.
 شاهرخی در ادامه به بحث خشکسالی و کاهش منابع آبی برای استفاده در اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: آب سد ایوشان در شهرستان خرم‌آباد پاسخگوی کشت محصولات آبدوست در پایین دست نیست و اگر در شرایط کنونی ما بخواهیم آب را رها سازی کنیم قطعاً در هفته‌ها و ماه‌های آینده آب به اندازه کافی برای تامین اراضی وجود دارد و کشاورزان آسیب بیشتری خواهند دید.
وی همچنین به مشکل انجیرستان های پلدختر اشاره کرد و گفت: در پی بروز کم آبی برای انجیرستان های پلدختر در ۱۰ روز گذشته کاری جهادی و انقلابی انجام دادیم و ایجاد ایستگاه پمپاژ موقت را در این منطقه در دستور کار قرار دادیم که ظرف ۴۸ ساعت آینده تکمیل خواهد شد و می تواند مشکل باغ های انجیر منطقه را برطرف سازد.
وی ادامه داد: ایستگاه پمپاژ موقت ۲۲۰ لیتر آب دهی در ثانیه دارد و ۴۰۰ هکتار از اراضی را پوشش می‌دهد.
این مسئول به بحث حضور کشاورزان غیربومی در برخی شهستان‌های استان و کشت محصولات آب توسط آنها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با همکاری صورت گرفته توسط دادستان و فرمانداران شهرستان‌های سلسله و دلفان اقدامات خیلی خوبی در این زمینه صورت گرفته و نسبت به سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر کشاورزان غیر بومی در این مناطق هستیم.
وی همچنین به بحث تأمین مرغ مورد نیاز مردم در ماهها و هفته های آینده اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در اردیبهشت ماه و چند هفته ابتدایی خرداد ماه جوجه ریزی صورت گرفته در مرغ‌داری‌های استان نسبت به قبل از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها افزایش داشته است و در این زمینه مشکل خاصی نداریم چرا که اطلاع رسانی خوبی در بین مرغداران صورت گرفت و دولت به خوبی نشان داده که حمایت لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.
شاهرخی تصریح کرد: از اواخر اردیبهشت تا کنون مقدار قابل توجهی مرغ در انبارهای استان ذخیره‌سازی شده و تا پایان هفته میزان ذخیره مرغ را به دو هزار تن خواهیم رساند تا در شرایط نیاز برای تنظیم بازار آن را عرضه کنیم.
وی به بحث امهال تسهیلات کشاورزی اشاره کرد و گفت: با همکاری مدیران بانک کشاورزی و سایر مسئولان حوزه اقتصادی استان سهم استان را از ۶۰ میلیارد تومان امهال تسهیلات برای کشاورزان آسیب دیده به ۳۲۰ میلیارد تومان رساندیم.
شاهرخی همچنین به بحث خشکسالی و خسارات ناشی از آن به حوزه کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: در مجموع بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از خشکسالی به حوزه‌های مختلف کشاورزی در استان لرستان وارد شده که از این میزان ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه زراعت بوده است.
وی از پیگیری برای کمک به کشاورزان آسیب‌دیده خبر داد و گفت با امضای استاندار از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردیم که ۳۲۰۰ میلیارد تومان برای امهال تسهیلات کشاورزان آسیب دیده در لرستان در نظر گرفته شود. 
 خسارت 11هزار800 میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی لرستان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه