بررسی« اقتصاد سرآمد» از پیامد قرارداد جدید قطر در برداشت از میدان پارس جنوبی

قطر درپی جبران کسری گاز روسیه برای آمریکا از پارس جنوبی

گروه انرژی - همزمان با ادامه تحریم بخش انرژی ایران و افزایش شتابان مصرف داخلی گاز در این کشور، قطر در پی بروز بحران انرژی در اروپا تاکنون با بریتانیا و آلمان برای افزایش صدور گاز به توافق‌های جدیدی دست یافته است. این اتفاق در حالی افتاد که میدان نفتی پارس جنوبی بین قطر و ایران مشترک است و قطر سال‌ها پیش از ایران نسبت به برداشت از ذخایر نفتی این میدان اقدام کرده است. در سفر اخیر ابراهیم رئیسی به کشور قطرها اخباری مبنی بر همکاری نفتی ایران و این کشور منتشر شد که با این اقدام دولتمردان قطری باید گفت چایه واساس درستی نداشته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، میدان پارس جنوبی از بزرگ‌ترین منابع گازی مستقل جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و  قطر در خلیج فارس و به فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار گرفته است. در سال ۱۳۶۹ با حفر نخستین چاه اکتشافی در این میدان وجود گاز تأیید شد. سهم ایران از این میدان ۹۷۰۰ کیلومتری، ۳۷۰۰ کیلومتر است و با ذخایر ۱۴ هزار میلیارد متر مکعب حدود ۸ درصد از ذخایر کل جهان را در خود جای داده است. حجم ذخایر میعانات گازی این میدان ۱۸ میلیارد بشکه تخمین زده شده است. توسعه این میدان در سال ۱۳۷۶ از سوی ایران آغاز شد. 
توسعه میدان مشترک‌گازی با امضای قرارداد فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی با شرکت‌های توتال، گازپروم و پتروناس مالزی به‌طور رسمی وارد مرحله اجرایی شد؛ قطر شریک ایران در این میدان مشترک، کارش را اما از سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) آغاز کرده بود. انتظار برای نخستین برداشت ایران از این میدان پنج‌ سال به درازا کشید و ایران بهمن‌ماه ۱۳۸۱ به‌صورت رسمی برداشت ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز از این میدان را جشن گرفت. توسعه پارس جنوبی اما پس از این تاریخ روی غلتک افتاد. عسلویه شهریورماه سال ۷۶ زمین بکر و 
موات بود.
پیامد قرارداد جدید قطر در برداشت از میدان پارس جنوبی
رضا ابدالی کارشناس دیپلماسی انرژی دریایی ضمن انتقاد از عملکرد کشور قطر در برداشت بیش از اندازه از میادین نفتی مشترک، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با توجه به تلاش کشورهای اروپایی برای یافتن جایگزین‌هایی برای نفت و گاز روسیه، انتظار می‌رود گاز طبیعی مایع حاصل از توسعه میدان گنبد شمالی در سال ۲۰۲۶ وارد خط تولید شود.
تاکید بر ضرورت تسریع در برداشت از ذخایر نفتی پارس جنوبی
وی با تاکید بر ضرورت تسریع در برداشت از ذخایر نفتی پارس جنوبی به عنوان ذخایر نفتی دریایی که ثروت یک کشور محسوب می‌شود، افزود: طبق برآوردها میدان گنبد شمالی که با ایران مشترک است و به پارس جنوبی شهرت دارد، حدود ۱۰ درصد از ذخایر شناخته شده گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.
قطر درپی جبران کسری گاز روسیه برای آمریکا از پارس جنوبی
او با بیان این که قطر در کنار ایالات متحده و استرالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی در جهان است، ابرا داشت: هرچند وزیر انرژی قطر نام سایر شرکای خارجی این پروژه را اعلام نکرد ولی گمانه‌زنی‌ها از انتخاب شرکت‌های شل و اکسان موبیل حکایت دارد.
ابدالی تصریح کرد: طبق آخرین آمار، نفت درجای میادین مشترک غرب کارون حدود ۶۷ میلیارد بشکه اعلام شده که با ضریب بازیافت شش درصد ۶.۴ میلیارد بشکه می‌توان از این میادین برداشت کرد. این میزان با نفت خام ۵۰ دلاری ۲۳۰ میلیارد دلار برای ایران منافع خواهد داشت. علاوه‌بر این، ذخیره درجای گاز پارس جنوبی در طرف ایران، حدود ۱۴.۲ تریلیون مترمکعب و ذخیره‌ میعانات گازی بالغ بر ۱۹ میلیارد بشکه است.

قطر در برداشت گاز از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان از ایران پیشی گرفت
این کارشناس کشورمان گفت: برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی، از سال ۱۳۸۰ در ایران و قطر آغاز شد و تا شش سال بعد هم‌تراز بود، اما پس از آن، به مدت هشت سال قطر در برداشت گاز از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان از ایران پیشی گرفت و در حالی که ظرفیت تولید گاز قطر در میدان پارس جنوبی در آن هشت سال به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید، ظرفیت تولید ایران ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز بود.
قطر روز یکشنبه شرکت فرانسوی توتال انرژی را به عنوان بزرگ‌ترین شریک خارجی خود برای توسعه بزرگترین میدان گاز طبیعی جهان انتخاب کرد. سعد شریدا کعبی، وزیر انرژی قطر در نشست خبری مشترک با مدیرعامل توتال انرژی با اعلام این خبر گفته است: «این شرکت فرانسوی ۶.۲۵ درصد در پروژه عظیم توسعه تولید ال‌ان‌جی در بخش شرقی میدان گازی گنبد شمالی سهم خواهد داشت و به قطر کمک می‌کند تا تولید گاز طبیعی مایع (LNG) خود را تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۶۰ درصد افزایش دهد.»
وزیر انرژی قطر توافق حاصل شده با توتال‌انرژی را آغاز یک همکاری بلندمدت تا سال ۲۰۵۴ عنوان کرد. او همچنین تصریح کرده و گفته است که سهم سایر شرکت‌های خارجی مشارکت‌کننده در این پروژه ۲۸ میلیارد دلاری کمتر از توتال انرژی خواهد بود. هرچند وزیر انرژی قطر نام سایر شرکای خارجی این پروژه را اعلام نکرد ولی گمانه‌زنی‌ها از انتخاب شرکت‌های شل و اکسان موبیل حکایت دارد. فازهای در حال توسعه میدان گازی پارس جنوبی عموماً مشتمل بر تأسیسات دریایی، خطوط انتقال تولیدات به خشکی، تأسیسات ساحلی، خطوط لوله انتقال گاز به شبکه‌های سراسری و همچنین تأسیسات صادراتی جهت صادرات میعانات گازی، LPG  و گوگرد می‌باشد.
 قطر درپی جبران کسری گاز روسیه برای آمریکا از پارس جنوبی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه