آصفری، نماینده اراک در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

وزیر صمت راهبرد خوبی را در پیش گرفته است

گروه صمت - محمد آیتی - چند ماهی است که انتقادات به دولت سیدابراهیم رئیسی شدت پیدا کرده و حتی چهره‌های برجسته جریان اصولگرا هم وارد میدان شدند و با ابراز گلایه‌هایی تلاش دارند دولت را متوجه عملکردش کنند.
وقتی در اوایل شهریورماه سال گذشته، دولت تشکیل شد، بسیاری عنوان می‌کردند که چون سیدابراهیم رئیسی و تیمش، زمین سوخته‌ای را از دولت قبل تحویل گرفتند، باید به آن‌ها فرصت داد، تا با حوصله و نه از روی احساس، کار را پیش ببرند.
در ادامه کار، رییس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که پایان هر سال کاری دولت، ارزیابی از کار وزرا خواهیم داشت و اگر نیاز به تغییر و تحول را احساس کردیم، وارد عمل خواهیم شد.
حال که در آستانه یک‌سالگی دولت قرار داریم، همگان منتظرند تا ببینند آیا سیدابراهیم رئیسی بنا به جابجایی مدیران ارشد کشور دارد یا خیر؟
یکی از وزرایی که منتقدان جدی در مجلس یازدهم دارد، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت است. برخی از او به عنوان اولین وزیری که احتمالاً با استیضاح مجلس انقلابی روبرو خواهد شد، یاد می‌کنند.
از این‌رو، فرصت را مغتنم شمردیم و به سراغ محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس یازدهم رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: الحمدلله با آمدن آقای سیدرضا فاطمی‌امین در راس وزارت صنعت، معدن و تجارت، شاهد تصمیمات خوبی بودیم که در ادامه، این تصمیمات با برداشتن گام‌های امیدوارکننده‌ای هم همراه شد. به طور کلی، راهبرد وزیر صمت قابل دفاع است.
وی افزود: حقیقتاً وزیر صمت و زیرمجموعه‌اش، تا حد امکان، حمایت از صنایع را در دستور خود داشته‌اند و از طرفی، برخی از این کارها، در مراحل آغازین خود هست. موضوعی که باعث شده روند پیشرفت کُند شود، مافیایی است که در مجموعه‌های مختلف صنایع، ریشه دوانده‌اند. از این‌رو، کوتاه کردن دست این افراد یک ضرورت است، اما باید قبول کنیم که موفقیت در این عرصه سخت و حساس، زمان، برنامه قوی و اراده‌های جدی که آلوده به رودربایسی نباشد را می‌طلبد.
عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی تصریح کرد: من اعتقاد دارم مبارزه با فساد، یک کار جمعی است. اگر فساد به صنایع مختلف ما نفوذ پیدا کرده است و شاهد بروز رانت‌های سرسام‌آوری هستیم، کافیست به این برسیم که همه دولت و قوای مقننه و قضاییه باید به کمک وزارت صمت بیایند تا ریشه این اتفاقات نامبارک، خشکانده شود.
نماینده اراک اظهار داشت: فساد یک شبه به وجود نیامده که در کوتاه مدت هم برچیده شود. روال‌های نادرست توام با سوءاستفاده آن هم در طی دهه‌ها، کار را به این نقطه رسانده است که حال موضوع اول همه ما، باید بستن راه سودجویان باشد و بس.
آصفری با اشاره به اینکه وزارت صمت باید ارائه‌دهنده بسته‌های حمایتی و تشویقی باشد، گفت: یکی از حمایت‌هایی که از تولید‌کنندگان در برخی کشورهای خارجی صورت می‌گیرد، ارائه زمین رایگان به تولیدکننده است. متاسفانه قوانین دست و پا گیر در کشور ما که از گذشته وضع شده، کار تولیدکننده را سخت کرده است و آن‌ها احساس می‌کنند برای تصاحب یک زمین برای کارشان، نیاز به لابی و پارتی‌بازی دارند و خیلی وقت‌ها هم باید هزینه سنگینی را برای این امر پرداخت کنند. از طرفی، برخی هم زمین را تصاحب کردند، اما هیچ کار تولیدی انجام نمی‌دهند که این موضوع هم زیر سوال است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در ادامه بیان کرد: اراده وزیر صمت برای نظم و نسق دادن به این امور قابل تقدیر است، ولی باید بیشتر تولیدکننده را دریابیم. تولیدکننده نیاز به تسهیلات به دردبخور دارد. وام باید معقول و کار راه‌انداز باشد. وام‌های کم‌ارزش یا وام با بازپرداخت‌های سنگین، هیچ شباهتی به حمایت از تولیدکننده و رونق اقتصادی ندارد.
وی با انتقاد از اوضاع و احوال صنعت خودرو و بازارش، گفت: عمده اشکال و ایراد ما به تشکیلات وزارت صمت، به وضعیت صنعت خودرو برمی‌گردد. ما نمایندگان، اعتراض و گلایه‌های جدی نسبت به روند کاری خودروسازان داخلی داریم. عمده مشکل ما در این صنعت، انحصار است. باید اجازه واردات خودرو در کشور داده شود تا به میزان منطقی که نیاز جامعه است، پاسخ داده شود. خودروساز داخلی باید بفهمد که نظام با آن‌ها تعارف ندارد و اگر بنا باشد آن‌ها خودروی بی‌کیفیت با قیمت بالا و همچنین کمترین پشتیبانی را ارائه کنند، با برخورد جدی روبرو خواهند شد، زیرا این مطالبه به حق مردم است و رهبر معظم انقلاب هم دو بار در ماه‌های اخیر به آن اشاره کردند.
آصفری در پایان خاطرنشان کرد: دست‌های پنهانی که منافع‌شان با واردات خودرو مختل می‌شد، نگذاشتند در این سال‌ها، خودروی خارجی وارد ایران شود. حال باید تلاش کنیم تا این انحصار شکسته شود. بنا نیست خودروسازان داخلی با محصولات گران و کم‌کیفیت‌شان که پشتیبانی لازم را هم ندارد، برای همه تعیین تکلیف کنند. واردات خودرو، یعنی توسعه بازار و ایجاد رقابت جدی و سالم این صنعت در مملکت. از این‌رو امیدوارم این اتفاق بزرگ که مطالبه توده‌های مردم هم هست به زودی به وقوع بپیوندد.
وزیر صمت راهبرد خوبی را در پیش گرفته است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه