توسعه بندر فریدونکنار در مسیر اقتصاد مقاومتی  و تجارت بین‌المللی 

بندر فریدونکنار به‌عنوان ظرفیت مهم و پایه اقتصادی در حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص این روزها مورد توجه سیاستگذاری‌های دولت برای با هدف مقاوم‌سازی اقتصاد مازندران از طریق توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا قرار گرفته است و توجه یکپار چه مسوولان استان را به خود جلب کرد.
وی افزود: از دهه‌های گذشته تاکنون زیرساخت‌های خوبی برای توسعه مازندران با صادرات کالا از بندر فریدونکنار فراهم شده که باید با رایزنی های اقتصادی در منطقه حجم تجارت خارجی کشور را افزیش دهیم.
توسعه بندر فریدونکنار در مسیر اقتصاد مقاومتی و تجارت بین‌المللی 
لزوم افزایش ترافیک صادرات کالا
همچنین صاحب‌نظران معتقدند با رفع مشکلات زیرساختی مانند لایروبی اسکله در بندر فریدوکنار، کریدور شمال به جنوب کشور رونق خواهد گرفت و زمینه برای افزایش محموله‌های صادراتی به نقاط مختلف جهان افزایش می‌یابد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم در این بازدید گفت: باوجود مذاکرات گسترده در ماه‌های گذشته برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و صادراتی ایران با کشورهای منطقه در قالب عضویت کشورمان در سازمان شانگهای و همچنین مذاکرات مهم اقتصادی کششورمان با روسیه، احیای کریدور شمال- جنوب و تأمین اعتبار ملی برای توسعه بندر فریدونکنار که دارای زیرساخت های مطلوب صادراتی بوده، ضروری است و اگر حمایت‌های ملی توامان باشد، برنامه افزایش ترافیک کالا در این بندر عملیاتی می‌شود.
مجید فانی ادامه داد: در راستای روابط تجاری با کشورهایی مانند روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قزاقستان، ازبکستان باید نقشه راه تجاری و اقتصادی داشته باشیم، زیرا رقبای ما بیکار نخواهند ماند و به‌طور حتم به دنبال توسعه روابط و همکاری های مشترک با کشورهایی هستند که ایران می‌تواند از بازار اقتصادی آنها بهره مند شود.
وی با اشاره به اینکه جمعیتی افزون بر ۳۰۰ میلیون نفر در شمال دریای خزر زندگی می‌کنند و نباید از وجود چنین بازاری غافل شویم، اضافه کرد: نوع نگاه دولت به مقوله ترانزیت کالا از فریدونکنار باید ویژه باشد و در عین حال باید صادرات‌محور عمل کنیم و در راستای تسهیل قوانین صادراتی گام برداریم تا این‌گونه هم بتوانیم بخشی از نیاز بازار کشورهای شمالی دریای خزر را برطرف کنیم و از سوی دیگر روند توسعه اقتصادی مازندران هموار تر شود.
وی با بیان اینکه، در زمان حاضر از مسیر دریایی ایران، شاهد جابه‌جایی کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر هستیم، اضافه کرد: برای سال‌های آینده پیش بینی می‌شود که فعالیت خطوط منظم کشتیرانی از فریدونکنار با توجه به مذاکرات اقتصادی انجام شده ایران با کشورهای منطقه افزایش یابد و در این راستا باید از ظرفیت بخش خصوصی به شکلی مطلوب بهره ببریم.
فانی افزود: بندر فریدونکنار از مزیت کوتاه شدن مسیر، کاهش هزینه حمل‌و نقل و تسریع در جابه‌جایی کالا در صادرات کالا از ایران به کشورهای همسایه برخوردار است و این امکان وجود دارد که ایران به عنوان پل ترانزیتی از مسیر کشورهای حاشیه دریایی خزر به خلیج فارس و آب‌های آزاد عمل کند، بنابراین باید از این ظرفیت فوق العاده استراتژیک کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم در توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه با استفاده از ظرفیت‌های دریایی و بندری کشور است، گفت: این نگاه برای اقتصاد ایران سازنده است و موجب پویایی اقتصاد ایران خواهد شد.
بندر فریدونکنار بزرگترین پشتیبان اقتصادی مازندران
مدیر بندر فریدونکنار هم ظرفیت بندر فریدونکنار را ویژه و استثنایی توصیف کرد و گفت: استفاده از ظرفیت این بندر می‌تواند بزرگترین پشتیبان اقتصادی مازندران باشد.
سید جواد اوصیا، فریدونکنار را جزو با کیفیت‌ترین بنادر استان در اقتصاد و تجارت دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم فعال سازی اقتصاد دریاپایه است و در این مسیر گام‌های مهمی برداشته است.
وی با اشاره به سه بندر تجاری در مازندران خاطر نشان کرد: باید از این ظرفیت‌های بسیارمهم تجارت دریایی به ویژه بندر فریدونکنار بهره برد و این مهم جزء با تلاش و برنامه‌ریزی و حمایت‌های ملی میسر نخواهد بود.
مدیر بندر فریدونکنار به ویژگی سواحل فریدونکنار برای تجارت دریایی و دریانوردی اشاره کرد و ادامه داد: ساحل این منطقه به نسبت دیگر بخش‌های سواحل شمال کشور از تخریب کمتری برخوردار بوده که نیاز است بهره وری بیشتری از آن شود و برنامه‌ریزی‌های ملی در این زمینه صورت گیرد.
اوصیا، توسعه ناوگان دریایی را نیز یک ضرورت عنوان کرد و اضافه کرد: استفاده از کشتی‌های رورو در خزر که می‌تواند اقتصاد دریا محور را توسعه دهد وجود آن در بندر فریدونکنار ضروری است.
مدیر بندر فریدونکنار ارتقای ایمنی دریایی و بندری را جزو اولویت‌ها دانست و گفت: باید برای ارتقای ایمنی دریایی و بندری در فریدونکنار روزافزون باید در تلاش باشیم.
ظرفیت اشتغالزایی بندر فریدونکنار
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با بیان این که، بندر فریدونکنار با ظرفیت اشتغالزایی یک‌هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر زیادی در بهبود اقتصادی منطقه دارد، گفت: این بندر بسیار مهم و دارای موقعیت ویژه‌ای در ایجاد شغل، ارزش افزوده و تحرک اقتصادی است و می‌تواند در توسعه مازندران موثر باشد.
وی افزود: با رفع موانع و اجرای طرح های توسعه ای، فرصت اشتغال برای ۲ هزار نفر دیگر از طریق این بندر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در منطقه فراهم و زمینه ایجاد تحول و رونق اقتصادی فریدونکنار خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با اشاره به این که، این بندر شرایط بسیار خوبی برای تجارت و واردات و صادرات دارد که می‌تواند وضعیت معیشت مردم شهرستان را دگرگون کند، خاطر نشان کرد: بندر فریدونکنار زیرساخت‌های مناسبی دارد و یکی از ظرفیت‌های مهم توسعه استان به شمار می‌رود که به عنوان شاهرگ حیاتی باید روز به روز رونق یابد.
وی با تاکید بر لزوم تامین امکانات و زیرساخت‌های لازم در بندر فریدونکنار، گفت: برای رفع مشکلات این بندر نیاز به همکاری‌ بخش‌های مختلف است.به گزارش ایرنا، بندرفریدونکنار از سال  ۱۳۶۹ به‌عنوان بندر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با اصلاحاتی در طرح از سال ۱۳۷۴ شروع و در پایان سال ۱۳۸۱ ساخت اسکله، موج شکن ها و حوضچه آن به اتمام رسید که در دی ماه ۱۳۸۵ پس از بازدید ریاست محترم جمهوراز استان شناسایی بندر فریدونکنار به عنوان مرز مجاز دریایی مورد تصویب قرار گرفت و در نیمه اول ۱۳۸۶ بندر فریدونکنار با توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی وبا اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی به بخش خصوصی واگذار و در نهایت پس از طی مراحل قانونی این بندر چند منظوره در ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ رسماً شروع به کار نمود.این بندر از طریق جاده‌های هراز و فیروزکوه به مرکز کشور مرتبط و عمده فعالیت با اهداف چند منظوره به ویژه با اولویت در تخلیه و بارگیری غلات وکالاهای عمومی(جنرال کارگو) در نظر گرفته شده
 است.ایرنا
توسعه بندر فریدونکنار در مسیر اقتصاد مقاومتی  و تجارت بین‌المللی 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه