بررسی« اقتصاد سرآمد» از خطر خشک شدن خلیج گرگان و تالاب های گلستان

ردپای پیمانکاران در پسروی دریای کاسپین

گروه اقتصاد دریایی - درگلستان پس‌روی آب دریای کاسپین طی چند سال اخیر، سبب شده است تا علاوه بر این که راه دسترسی صیادان مجاز به دریا در گلستان قطع شود، عملیات یگان های حفاظت از دریا نیز در این استان با چالش اساسی مواجه گردد. صنعت صید و صیادی، یکی از مهمترین روش‌های امرار معاش و کسب روزی اهالی بومی ۳ استان شمالی کشور (گلستان، مازندران و گیلان) است که از دیرباز تاکنون مرسوم بوده است. این صنعت چند صد ساله شمالی‌ها، به روش ها و گونه های اختصاصی هر منطقه از نسل‌های گذشته به نسل‌های جدید منتقل شده است که درآمد ناشی از آن، نان سفره‌های خانوارهای بومی این استان‌ها را تامین کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، متاسفانه طی دو دهه اخیر، پس‌روی آب دریای خزر و در معرض خطر خشک شدن قرار گرفتن خلیج گرگان و سایر تالاب های استان گلستان سبب شده است تا کسب روزی صیادان از دریای خزر با چالشی اساسی مواجه شودد و نگاه کارشناسان امر جهت ارائه راهکارهای کارساز برای حفظ شرایط موجود به این موضوع بسیار مهم معطوف شود. در کنار این مهم، بحث با مشکل مواجه شدن عملیات یگان های حفاظت از دریا از دیگر عواملی می باشد که رئیس جمهور در سفر خود به استان گلستان و بازدید از خلیج گرگان، دستور ارائه راهکار مناسب برای بقای صنعت شیلات و اجرای طرح های عاجل مرتبط را با اختصاص رقم ۱۲ هزار میلیارد ریالی، صادر کرد.
محسن جمشیدی کارشناس محیط‌زیست با اشاره به برخی مشکلات ناشی از پس‌روی آب دریای خزر، به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: پس‌روی آب بزرگ‌ترین دریاچه جهان، کار را برای همه سخت کرده است تا حدی که یگان های حفاظت از دریا برای گشت زنی و تردد به دریا با مشکل مواجه هستند.
پرورش دهندگان آبزیان آسیب دیدگان پس‌روی آب دریای کاسپین
او با بیان اینکه در پی این رخداد طبیعی و عدم تردد یگان‌های حفاظت، صیادان غیرمجاز توانستند ارتباط خود را با دریا حفظ کنند، خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان آبزیان از دیگر آسیب دیدگان این پس‌روی هستند.
وی با تاکید بر اینکه راهکارهای مختلفی برای این مشکل ارائه شده است، افزود: برای تحقق این طرح‌ها، در چارچوب سفرهای ریاست جمهوری به گلستان، مبلغی معادل ۱۲ هزار میلیارد ریال از اعتبارات این سفر برای توسعه حوزه شیلات استان اختصاص یافت که در حال جذب کامل این رقم هستیم.
پای پیمانکاران به پسروی دریای خزر باز شد
جمشیدی با اشاره به اینکه هم اکنون بخشی از این رقم جذب شده است و پیمانکار مشغول به کار است، توضیح داد: پس از اجرای کامل این طرح، ارتباط خشکی با دریا در منطقه مذکور به شکل کامل برقرار می‌شود و پیمانکار قول داده است تا این این پروژه را در آینده بسیار نزدیک تحویل دهد.
کارشناس محیط زیست در ادامه به پرورش ماهی در قفس اشاره کرد که به دلیل پس روی آب نیز غیر فعال شده بود و تصریح کرد: ۷ شرکت پرورش دهنده ماهی در قفس را در استان هستند که با برقراری ارتباط خشکی با دریا، مجدد فعالیت خود را از سر می گیرند. رهاسازی گونه های مختلف ماهیان خاویاری و استخوانی در دریای خزر با هدف حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان روش دیگری است که در دست اجراست. در همین راستا ۴۶۰ هزار قطعه ماهی خاویاری از نوع قره برون و ۴۰ میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی رها سازی خواهد شد.
او با اشاره به اینکه فصل صید در سالی که گذشت با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود، افزود : آمار صید ماهیان استخوانی تا ١٠ فروردین ماه امسال،  ٢ هزار و ۴۵۶ تن بوده است که نسبتبه مدت مشابه سال گذشته ٢٧ درصد کاهش داشته است.
جمشیدی همچنین صید غیرمجاز را یکی از دلایل کاهش صید دانست و گفت : متاسفانه نیروهای ما در سال های اخیر بسیار کم شدند و از طرف دیگر تجهیزات شیلات نیز با برنامه‌ای که برای جلوگیری از صید غیرمجاز تدوین می شود همخوانی ندارد.
بر اساس تصمیم کمیته مدیریت صید سازمان شیلات کشور، پایان فصل صید و بهره برداری از دریا توسط شرکت‌های تعاونی پره سه استان شمالی 15 فروردین 1401 مشخص شده بود که با توجه به شرایط آب و هوایی و کاهش وحشتناک صید ماهیان استخوانی از دریای خزر در سه استان شمالی، درخواست‌هایی را از شرکت‌های تعاونی پره توسط اتحادیه‌های مرکزی استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان به ادارات کل داشت که آنها را تجمیع کرده و به کمیته مدیریت صید سازمان شیلات ایران ارسال کردیم و منتظر اظهارنظر نهایی است. در سال های اخیر وجود برخی موارد مانند استفاده نادرست از مناطق ساحلی، صید غیرمجاز و تغییرات اقلیم در زیستگاه ماهیان باعث بروز مشکلاتی در پایدار ذخیره شده است.
متاسفانه وجود اسکله های غیرمجاز شناور های صیادی و باری در داخل این تالاب ها و در مجاورت رویشگاه های حرا باعث شده که مواد زاید نفتی که به صورت ناخواسته و گاهی بدون اطلاع از ضرر و زیان آن به اکوسیستم منطقه توسط برخی از صیادان ناآگاه به محیط تالاب وارد می شود.اما چه کسی پاسخگو و ناظر بر تخلفات این قبیل افراد سودجو است.
 ردپای پیمانکاران در پسروی دریای کاسپین
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه