لایروبی خلیج گرگان همت مضاعف نهادهای مربوط را می‌طلبد

مدیرکل بازرسی گلستان گفت: لایروبی خلیج گرگان که در سفر آذر سال قبل رییس قوه قضاییه به استان بر آن تاکید شد و رییس جمهور هم در اسفندماه همین سال اعتبار برای آن مصوب کرد، اکنون همت مضاعف دستگاه های مرتبط را می طلبد.به گزارش اقتصادسرآمد، محمد تقی حاجی مشهدی افزود: اجرای این طرح به هماهنگی یک مجموعه نیاز دارد و حتی استان های دیگر و در تهران هم سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور باید بیشتر پای کار حاضر شوند.وی در حوزه نقش اداره کل بازرسی استان گلستان، گفت: این اداره کل وظیفه نزدیک کردن دستگاه ها و پیگیری فعالیت آن ها برای تسریع در اجرای این طرح مهم است.
وی تاکید کرد: این اداره کل به صورت ماهانه نتیجه اقدام دستگاه های مرتبط با لایروبی خلیج گرگان را گزارش گیری و به سازمان بازرسی کل کشور منعکس می کند.
حاجی مشهدی به موضوع ترک فعل در اجرای این طرح اشاره و افزود: در این خصوص دستگاه قضایی استان مستقیم ورود می کند ولی برای ترک فعل در مرحله جمع بندی گزارش ها بوده و به زودی اعلام خواهد شد.
خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.
این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.
ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری دارد. پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.
انسجام بیشتر دستگاه ها در اجرای حذف ارز ترجیحی
مدیرکل بازرسی گلستان گفت: اکنون برای موفقیت بیشتر در اجرای سیاست دولت حذف ارز ترجیحی و مردمی سازی آن به انسجام بیش از گذشته دستگاه های متولی نیاز دارد.وی ادامه داد: نیروهای اداره کل بازرسی در استان هم در کنار دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و تعزیرات به این موضوع مهم ورود کرده و بازار را رصد می کنند.به گفته وی ورود بازرسی استان به موضوع اجرای حذف ارز ترجیحی قبل از آغاز سال جدید بوده است.
حمایت از شرکت های دانش بنیان
مدیرکل بازرسی گلستان گفت: این اداره کل در راستای عمل به شعار سال جدید مبنی بر تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین ، کارگروه حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان را در استان فعال کرده است.
حاجی مشهدی افزود: تاکنون از ۲۰ شرکت دانش بنیان فعال در استان بازدید میدانی صورت گرفته و نشست هایی مشترک با معاونت امور اقتصادی استانداری، رییس پارک علم و فناوری و دادگستری در خصوص احصا آسیب و چالش فعالان در این عرصه انجام شده و به برای حمایت و رفع آن ها به دستگاه های مرتبط مکاتبه صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: اقدام دستگاه های مرتبط در عمل به حمایت از شرکت های دانش بنیان استان رصد می شود و از حدود ۲ ماه آینده در صورت کوتاهی دستگاه ها در ارایه خدمات به این شرکت ها برخورد می شود.
وی جلوگیری از زیان به دولت به مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال با ورود به ترک تشریفات یکی از دستگاه های اجرایی استان در خصوص یکی از طرح ها مصوبه سفر رییس جمهور به استان با برآورد اولیه حدود ۶۴۰ میلیارد ریال، هشدار به دستگاه های اجرایی برای شناسایی ساختمان های ناایمن و اعلام به دادگستری، فراهم شدن زمینه شکایت مردم از بانک های خصوصی، برگشت ۲۶ هزار متر مربع زمین دولتی تصرف شده در اسکله بندرترکمن، پیگیری پرونده نهاده های دامی استان  به ارزش افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال و بازداشت ۳ تَن، دریافت موافقت اصولی از سوی ۲ سرمایه گذار با طراحی جدید برای اکتشاف معدن یُد را از دیگر اقدام بازرسی استان در یک سال اخیر برشمرد. حاجی مشهدی اضافه کرد: در بازه زمانی یک سال اخیر، جلوگیری از شناسایی فرار مالیاتی به ارزش ۱۳۰ میلیارد ریال و معرفی به دستگاه مربوطه برای تشخیص و وصول آن، بازگشت ۹۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بابت کسری گندم از مراکز اعم از دولتی و خصوصی به دولت، بازگشت اقساط معوقه به مبلغ ۴۶ میلیارد ریال به صندوق توسعه بخش کشاورزی، بازگشت دو هزار و ۷۲۲ هکتار عرصه به منابع طبیعی ، اجرای ۲۲۰ مورد حکم قلع و قم  در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز و قانون حفظ کاربری اراضی و برخورد و جلوگیری با تغییر کاربری هزار و ۲۵۷ مورد به مساحت ۱۰۱ هکتار از دیگر اقدام این اداره کل است.ایرنا
لایروبی خلیج گرگان همت مضاعف نهادهای مربوط را می‌طلبد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه