سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد»:

تیم اقتصادی دولت بسته مشخص اقتصادی ندارد

گروه اقتصادجامعه - محمد آیتی - با وجود شعارهای پرزرق و برق دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد، شاخص‌ها حکایت از تورم فزاینده و کوچک شدن سفره‌های مردم دارد.
در کنار فشارهای بی‌حد و حصر ناشی از تورم، چند ماهی است که دولت، کار جراحی اقتصادی را آغاز کرده است و تا این‌جای کار، دستاورد این تصمیمات برای مردم ملموس نشده است.
در همین خصوص به سراغ حسن لطفی، نماینده رزن رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.
حذف غیرکارشناسی ارز ترجیحی از ایرادات اساسی
 عملکرد دولت
او به اقتصاد سرآمد گفت: یکی از ایرادات اساسی به عملکرد دولت، حذف غیرکارشناسی ارز ترجیحی بود. مجلس با تاکید دولت این اختیار را به آن‌ها داد، ولی قرار بود به گونه‌ای عمل شود که زندگی مردم با چالش روبرو نشود.
لطفی افزود: وزیر جهادکشاورزی گفته بود ما فقط ارز ترجیحی چهار قلم جنس را حذف می‌کنیم، ولی همین چهار قلم در قیمت 400 کالا و حتی بیشتر تاثیر داشته است.
هیچ کدام از کشورهای همسایه تورمی مثل ما ندارند
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: دومین مورد از برنامه‌های ضعیف دولت، عدم کنترل تورم بود. مثلاً قیمت برنج در سال گذشته را با الان مقایسه کنید. هیچ منطقی پشت این گرانی نیست. هیچ کدام از کشورهای همسایه ما مثل عراق، افغانستان و پاکستان تورمی مثل ما ندارند.  
سرعت تورم با میزان حقوق کارگران اصلاً همخوانی ندارد
نماینده رزن اظهار داشت: سومین مورد و اشکال به دولت سیزدهم، سیاست‌های ضعیف وزارت کار بود و منجر به این شد که افزایش حقوق 57 درصدی کارگران در وزارت کار باعث ایجاد چند چالش اساسی شود. یکی تعدیل نیرو بود و دیگری، بالا رفتن توقع در بدنه کارگری کشور. از این‌رو، سرعت تورم با میزان حقوق کارگران اصلاً همخوانی ندارد.
باید هزینه نهایی تولید در کارخانه‌ها پایین آورده تا کارفرما تعداد کارگر بیشتری استخدام کند
لطفی یادآور شد: باید هزینه نهایی تولید در کارخانه‌ها پایین آورده می‌شد تا فشار کمتری به کارفرما بیاید و او بتواند تعداد کارگر بیشتری استخدام کند.
وی گفت: من اگر در مقام تصمیم‌گیری تیم اقتصادی دولت بودم به جای یارانه، هزینه بیمه‌های اجتماعی همه مردم را می‌پرداختم و این مبلغ را از کارفرما دریافت نمی‌کردم. با این کار، هم به کارفرما فشار نمی‌آمد هم کارفرما نه تنها تعدیل نیرو نمی‌کرد، بلکه نیروی بیشتری را هم به کار می‌گرفت. حتی اگر این کار صد درصد هم انجام شدنی نبود، ولی باز تا حدود زیادی تاثیر به سزایی داشت.
تیم اقتصادی دولت سیزدهم بسته مشخص کاملِ اقتصادی برای نجات جامعه ندارد 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت سیزدهم، بسته مشخص کاملِ اقتصادی برای نجات جامعه ندارد و الان با گذشت بیش از 10 ماه، دولت پیشنهاد خاص اقتصادی ارائه نداده است.
بر اساس این گزارش، در همین راستا، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در گفت‌وگویی گفته بود: حذف ارز ترجیحی به شیوه کنونی، جراحی اقتصاد و واقعی شدن اقتصاد نیست. باید مسیر به گونه‌ای باشد که همه حوزه‌ها را شامل شود و در ادامه، جایگزین مناسب آن برای مردم در نظر گرفته شود؛ این در حالی است که روند کنونی دولت از روی اضطرار است و ایراد اصلی به نیتی است که آن‌ها تعقیب می‌کنند. یعنی دولت، منابع ارزی لازم را ندارد و بیشتر به دنبال تراز کردن درآمد و هزینه خودش است. این یعنی انتقاد ما به دولت این است که چرا فقط به دخل و خرج خود اهمیت می‌دهد، اما توجه به دخل و خرج خانواده‌ها ندارد؟ همین رویکرد باعث نارضایتی شده است.
علیرضابیگی افزود: مجلس به دنبال این بود و است که دولت به مردم کالابرگ الکترونیکی بدهد اما به نظر من، ضرورتی ندارد. یعنی اگر قرار باشد اصلاح ساختار اقتصادی انجام شود ما باید درآمد حاصل از جراحی اقتصادی را در اختیار مردم بگذاریم. مجلس، سالانه ۱۸ میلیارد دلار را در اختیار دولت قرار می‌دهد که به عنوان یارانه غیرمستقیم به مردم بدهد. یعنی به این واسطه، کالا ارزان به دست مردم برسد، ولی چیزی که به دست مردم می‌رسد، ۱.۵ میلیارد دلار است. پس پرداخت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی، حقی نیست که به مردم ادا شود بنابراین تصمیمات دولت محکوم به شکست است.
نماینده مردم تبریز یادآور شد: جراحی اقتصادی در طول ۴۳ سال انقلاب، سه بار انجام شد. اولین بار در زمان آقای هاشمی، تحت عنوان «تعدیل» اقتصادی صورت گرفت که شکست خورد و دولت وقت مجبور به عقب‌نشینی شد. در زمان آقای احمدی‌نژاد برای دومین بار اتفاق افتاد و بار سوم در دوره آقای روحانی بود که فجایع آبان را به بار آورد. حال برای چهارمین بار داریم جراحی اقتصادی را اعمال می‌کنیم. این شیوه آقای رئیسی نشان می‌دهد که ایشان و تیم‌شان از تجربه‌های گذشته درس نگرفته‌اند.
تیم اقتصادی دولت بسته مشخص اقتصادی ندارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه