عضو فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

برنامه مدون گردشگری دریایی را ارائه دهید

گروه اقتصاددریا - محمد آیتی - توسعه دریامحور و اقتصاد دریا که اخیراً بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، موضوعی بسیار کلی است و ضرورت دارد تا تصویر شفاف‌تری از آن ترسیم شود. تعریف اقتصاد دریامحور که در ادبیات جهانی عموماً با عنوان اقتصاد آبی یا Blue Economy از آن یاد می‌شود، استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی تعریف می‌گردد. بنابراین، حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است و مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا و از جمله حمل و نقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدن‌کاری دریایی است.
ایران با داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی و شمالی (۴۰ درصد مرزهای کشور)، کشوری دریایی محسوب می‌شود؛ ولی در میزان استفاده از این نعمت خدادادی چندان موفق نبوده است. بیشترین فعالیت در عرصه سواحل کشور، مربوط به محدوده‌های شهری و روستایی و تاسیسات بندری و نظامی است که همه این‌ها حدود پنج درصد از ظرفیت سواحل کشور را به خود اختصاص داده‌اند و حدود ۹۵ درصد از این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی که این مناطق دارای اهمیت ژئواستراتژیک، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در مقیاس جهانی و منطقه‌ای هستند.
در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان، سهم عمده‌ای از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تامین می‌کنند. در این میان ویتنام و سپس چین با بیش از ۵۰ درصد، در صدر قرار دارند. ایران نیز کمتر ۱۰ درصد از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تامین می‌کند که با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور، رقم پایینی تلقی می‌شود.
محمدعلی محسنی‌بندپی عضو فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس در گفت و گوبا خبرنگار اقتصاد سرآمد در همین خصوص، گفت: با تاسف فراوان باید گفت که ما علیرغم ظرفیت بالایی که در حوزه آبی داریم و می‌توانیم به لطف و مدد این امکان خدادادی، اقتصاد کشور را در جهت مثبت حرکت دهیم، اما با غفلت و سهل‌انگاری، خود را از این پتانسیل بالا محروم کردیم.
وی افزود: در کشوری زندگی می‌کنیم که همه دولت‌ها از گذشته تا امروز، فکر و ذکرشان استخراج نفت و فروش آن بوده است و در این دهه‌ها با خام‌فروشی آسیب زیادی به اقتصاد ایران وارد کردیم.نماینده نوشهر و چالوس تصریح کرد: برای انجام کارهای بزرگ، باید بزرگ فکر کرد. باید وقت گذاشت و از کارهای بی‌نتیجه و کم‌نتیجه گذشته پرهیز کرد. به هر حال درآمدزایی و رونق اقتصادی، نیاز به برنامه‌ریزی، کار و صبر و حوصله دارد که البته نظارت گام به گام هم از ضروریات این امر است.محسنی‌بندپی در ادامه به اقتصاد سرآمد یادآور شد: سال‌های سال، نامحدود نفت برداشت کردیم و راه ساده خام‌فروشی را برای درآمد برگزیدیم، حالا وقت این است که خودمان را محاکمه کنیم تا ببینیم این مسیر چقدر به بهبود اقتصاد کشور و معیشت مردم کمک کرده است؟
نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس اظهار داشت: یکی از بخش‌های مهم اقتصاد دریا، گردشگری دریایی است. من از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سوال دارم که تاکنون برای احیای این ظرفیت بزرگ چه کاری صورت گرفته است؟ به جرات می‌توانم بگویم برنامه مدونی نه تنها برای گردشگری دریایی که حتی اقتصاد دریا هم دیده نشده است.
با وجود پنج هزار کیلیومتر ساحل، خبری از درآمدزایی نیست
وی با اشاره به اینکه حدود شش ماه از عمر دولت سیزدهم گذشته است، گفت: باید تا دیر نشده، کاری صورت بگیرد، مخصوصاً که کشور در جنگ اقتصادی قرار گرفته و مردم از تصمیم‌گیران انتظاری بیش از این دارند. در استان مازندران و به ویژه غرب استان، اقتصاد غالب نه کشاورزی است و نه صنعت، بلکه گردشگری است. 
محسنی‌بندپی افزود: بیش از پنج هزار کیلیومتر ساحل داریم، اما هنوز خبری از درآمدزایی، رونق تولید و اشتغال‌زایی نیست.
این عضو فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس تصریح کرد: ما دیگر نباید شعار بدهیم و وقت خود را با حرف‌زدن بگیریم. باید وارد میدان عمل شد و با قدرت و البته خردجمعی کار را به جلو هدایت کرد. رهبر انقلاب بارها گفتند که همه مشکلات کشور را می‌توان با راه‌حل علمی رفع کرد. راه‌حل علمی با استفاده از ظرفیت نخبگان، فرهیختگان و جوانان تحصیل‌کرده حاصل می‌شود، ولی تاکنون چقدر در این زمینه کار شده است؟وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اقتصاد دریا و حتی گردشگری را سامان دهند، گفت: قرار نیست بارِ هر کاری تنها به دوش یک گروه خاص باشد، اما شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌توان به کار گرفت تا نظم و روند صعودی کارها سرعت پیدا کند.
محسنی‌بندپی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نقشه راه نداشته باشیم، وضع همین است و روز به روز اقتصاد ضعیف‌تر و مشکلات اجتماعی بیشتر خواهد شد. شک ندارم نگاه‌مان را بزرگ کنیم و دست همدیگر را در کار نبندیم، شرایط خیلی بهتر از گذشته خواهد شد.
برنامه مدون گردشگری دریایی را ارائه دهید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه