در کارگروه تدوین سند استراتژیک شیلات گلستان مطرح شد

تولیدات آبزیان گلستان دانش بنیان می‌شود

سرپرست اداره کل شیلات گلستان با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های جدید و دانش روز در تولید محصولات شیلات گفت: شیلات استان همت خود را در راستای تولید بر پایه دانش و علم به کار خواهد بست و در آینده تولیدات آبزیان گلستان دانش بنیان می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد،  اسماعیل جباری در جلسه کارگروه تدوین سند استراتژیک شیلات گلستان بیان داشت: پرورش ماهی در دریا (قفس و پن)، پرورش میگو، پرورش ماهیان خاویاری و راه اندازی مزارع خرد خانگی، از جمله فعالیت هایی است که شیلات گلستان برای رشد تولید آبزیان استان مورد توجه قرار داده است.
وی بیان کرد: یکی از اهداف شیلات گلستان، استفاده بهینه از آب از جمله آب چاه‌های کشاورزی است که با استفاده بهینه از آن و ساخت استخرهای پرورش ماهی در مسیر مزارع کشاورزی، می توان تولید را افزایش داد و سهم کشاورز را از درآمدزایی بالا برد.
سرپرست اداره کل شیلات گلستان با بیان اینکه گلستان مهد خاویار کشور است ادامه داد: فیل‌ماهی به عنوان گرانترین گونه ماهیان خاویاری دنیا بومی استان گلستان است اما در گذشته به این سرمایه ارزشمند پرداخته نشد.
جباری ادامه داد: برنامه ریزی برای تکثیر فیل‌ماهی با هدف حفظ این گونه ارزشمند، در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی انجام شده و شیلات گلستان در تمام زمینه ها آماده همکاری با تولیدکنندگان آبزی استان از جمله، پرداخت تسهیلات کم بهره و ارائه آموزش های رایگان به علاقمندان است.
به گزارش ایرنا حدود ۱۱۶ گونه شناخته شده و ۶۴ زیرگونه در دریای خزر زیست می کنند که از این مجموع حدود ۱۷ گونه ارزش تجاری داشته و پنج گونه شامل فیل ماهی، قره برون ایرانی، گُلد (چالباش روس)، شیپ و ازون برون ماهیان خاویاری هستند.
طبق گزارش اداره شیلات گلستان، چشم انداز شیلات استان در افق ۱۴۰۴ در مجتمع های پرورش ماهیان خاویاری، تولید سالانه هشت هزار و ۳۴۰ تن گوشت ماهی و ۴۰۰ تن خاویار با اشتغال زایی چهار هزار و ۸۰۰ نفر است.
استان مرزی و شمالی گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران، سمنان وخراسان شمالی همسایه است.
تولیدات آبزیان گلستان  دانش بنیان می‌شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه