اشتغالزایی با سرمایه‌گذاری در صنعت دریایی

صنعت لنج سازی در گیر و دار حمایت

گروه صمت - فاطمه کریمی - دانش ساخت لنج سنتی ایرانی و دریانوردی در حوزه خلیج فارس در تاریخ ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۱ به عنوان هشتمین اثر ناملموس ایرانی در ششمین اجلاس میراث ناملموس سازمان یونسکو که در جزیره بالی اندونزی برگزار شد، ثبت جهانی شد.بر اساس آثار و شواهد به دست آمده از بندرگاه های تاریخی ایران در سواحل خلیج فارس مشخص شده است که ایرانیان دست کم از زمان ایلامیان از سواحل خلیج فارس بهره گیری های مختلف داشته اند.
هنوز هم در بسیاری از شهرهای استان های هرمزگان و بوشهر صنعت سنتی لنج سازی، تجارت و دریانوردی با لنج برقرار است و لنج سازان (گلافان)، دانش این صنعت را نسل به نسل در خانواده ها از پدر به پسر منتقل کرده اند.یک فعال حوزه کار بر لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت دریایی تاکید کرد و توسعه صنایع دریایی را موجب اشتغالزایی،‌کاهش وابستگی به نفت و رونق صادرات غیرنفتی دانست. به گزارش اقتصادسرآمد، ناصر چمنی با اشاره به اشتغالزایی صنعت دریایی و توسعه اقتصاد دریا در بسیاری از کشورها به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر برخی کشورها از ظرفیت دریا و سواحل اطراف خود بهره‌برداری می‌کنند و ژاپن از جمله کشورهای مطرح در حوزه اقتصاد دریاست که به‌طور کامل در آب احاطه شده و توانسته از این طریق بنادر، حمل و نقل و صنایع دریایی خود را رونق بدهد و اشتغالزایی کند.
از طریق فراهم کردن زیرساخت‌های صنایع دریایی، صادرات را فعال‌تر کنیم
وی افزود: کشورهایی مثل ترکیه که هم مرز با چند دریا هستند نیز از این ظرفیت برای رشد و توسعه اقتصاد خود استفاده کرده‌اند چراکه این مساله نقش حیاتی در اقتصاد این کشورها دارد؛ بنابراین لازم است زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنایع دریایی در کشور فراهم و از این طریق صادرات غیرنفتی را فعال‌تر کنیم.این فعال حوزه کار ادامه داد: هم اکنون در کشورهایی که به اقتصاد دریا روی آورده‌اند، دولتها با در اختیار گذاشتن کشتی‌های مدرن یا اختصاص وام‌های ارزان و کم بهره، صنعت دریایی را ارتقاء داده‌اند و از طریق صید ماهیان و آبزیان، ساخت کشتی و حمل بار افراد بسیاری مشغول به کار شده‌اند.
متاسفانه به سبک ۴۰ سال قبل با لنج‌های قدیمی ماهیگیری می‌کنیم
چمنی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما همچنان به سبک ۴۰ سال قبل با لنج‌های قدیمی ماهیگیری می‌کنیم، در حالی که ساخت کشتی، حمل بار، آبزی‌پروری، صید و صیادی، فراوری و بسته بندی آبزیان و صادرات آن یک چرخه ارزشمند به شمار می‌رود لذا تاکید ما بر توسعه اقتصاد دریاست و باید از این پتانسیل و مزیت بزرگ برای رشد صادرات غیرنفتی و رونق تولید و اشتغال بیش از گذشته استفاده کنیم.
برخلاف کشورهای همسایه سهم اندکی در اقتصاد دریا و استفاده از منابع طبیعی مشترک داریم
به گفته وی، برخلاف کشورهای همسایه سهم اندکی در اقتصاد دریا و استفاده از منابع طبیعی مشترک داریم، در حالی که ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی به دنبال دارد.این فعال حوزه کار در پایان سرمایه‌گذاری در صنایع دریایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با هزینه کمتر می‌توانیم سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه اقتصاد دریا داشته باشیم و وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم.
دادستان هرمزگان از کارگاه‌های تولید شناورهای صیادی و تجاری قشم بازدید کرد
 علیرضا احمدی منش دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان در راستای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان و به منظور انتظام بخشی به نحوه تولید شناورهای صیادی و تجاری با همراهی نمایندگان اداره کل بنادر و دریا نوردی و دریابانی از کارگاه‌های شهرستان قشم که در زمینه تولید لنج و انواع شناورهای دریایی فعالیت دارند، بازدید کرد.
اهتمام دستگاه قضایی در جهت حمایت از واحدهای تولیدی 
وی با اشاره به اهتمام دستگاه قضایی در جهت حمایت از واحدهای تولیدی در دوره تحول گفت: تولید داخلی یکی از مظاهر حقوق عامه است و از آنجا که بخش عمده اقتصاد مردم استان هرمزگان و شهرستان قشم از دریا است، تسهیل در روند تولید و رونق اقتصاد دریا محور بسیار حائز اهمیت است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در این بازدید ضمن احصاء مشکلات واحدهای تولیدکننده شناورهای صیادی و تجاری و همچنین ارزیابی خلاءهای موجود؛ تذکرات لازم در خصوص انتظام بخشی به نحوه تولید و حمایت از کسب و کار مردم در این حوزه داده شد. احمدی منش یادآور شد: دادگستری کل استان هرمزگان پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی مردم استان است و تامین امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید و اشتغال آفرینی را به عنوان یکی از مظاهر احقاق حقوق عامه با جدیت پیگیری خواهد کرد.
جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.
صنعت لنج سازی در گیر و دار حمایت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه