لایحه بودجه‌ چرا اجرا نمی شود،یک نماینده مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید:

باوجود نارضایتی مردم، دولت کالابرگ الکترونیکی را ارائه نمی‌دهد؟

اقتصاد جامعه - مهری نامور- هرچند در قانون بودجه 1401، ارائه کالابرگ الکترونیکی به جهت تامین اقلام اساسی مردم تصویب شده بود و در همین راستا پیش‌بینی شده بود که اکثر کالاهای اساسی مردم با ارائه کالابرگ الکترونیکی تامین شوند ولی با گذشت چهار ماه از سال، همچنان خبری از این اتفاق نیست.
محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس یازدهم در این خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: قانون بودجه 1401 در بحث سیستم حمایتی از مردم و با توجه به اینکه مجلس، اختیار حذف ارز ترجیحی را به دولت داد که به همین سبب پیش‌بینی شده بود که کالاهای اساسی مردم با ارائه کالابرگ الکترونیکی تامین شود.
وی افزود: اینکه دولت کالابرگ الکترونیکی را در اختیار مردم قرار دهد آن هم با قیمت شهریور 1400، نص صریح قانون بودجه است. در اینکه اصل کار درست بود و مجلس هم اختیار لازم را به دولت داد، جای شکی نیست، اما کیفیت اجرا، مناسب نیست و پرداخت سه ماه یارانه نقدی 300 تا 400 هزار تومانی به مردم که احتمالاً ادامه هم داشته باشد، آفت‌زا شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: امروز بعد از گذشت چهار ماه، هنوز قانون بودجه بر زمین مانده است و ما انتقاد جدی در این خصوص به دولت داریم. دولت باید بگوید اگر قانونی که تصویب شده خوب است چرا به آن عمل نمی‌کند؟ اکنون کاری که در خصوص نان در برخی استان‌ها صورت گرفته است به عدالت بسیار شبیه می‌باشد و قانون ما مثل همین موضوع است اگر به آن عمل می‌شد. یعنی روندی در موضوع نان در پیش گرفته شد که افزایش قیمت را شاهد نباشیم تا موج تورمی که نارضایتی مردم ایجاد شود را نبینیم. 
با وجود قانون انتزاع، هنوز شاهد سامان یافتن اوضاع نیستیم
نقدعلی در پاسخ به اینکه چرا با وجود نارضایتی مردم، همچنان دولت کالابرگ الکترونیکی را ارائه نمی‌دهد؟ گفت: انتقاد جدی ما هم به دولت همین است. ما حتی نمی‌دانیم این کار از چه زمانی آغاز خواهد شد. انتقاد جدی به وزارت جهادکشاورزی داریم، چون با وجود قانون انتزاع، هنوز شاهد سامان یافتن اوضاع نیستیم.
وی اظهار داشت: وقتی آقای ساداتی‌نژاد رییس کمیسیون کشاورزی بود مرتب فریاد این را داشت که اگر قانون انتزاع تصویب شود، مشکل حل می‌شود، حال من از ایشان می‌پرسم که این قانون تصویب شد و شما هم وزیر جهادکشاورزی هستید، چرا مشکلات پابرجاست؟ بسم‌ا... مشکل را حل و رضایت در جامعه ایجاد کنید، معطل چه هستید؟ 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: سوال دیگر و جدی ما از دولت این است که به بهانه آماده نبودن زیرساخت‌ها، شرایطی ایجاد نشود که سال 1401 تمام شود و کالابرگ الکترونیکی به مردم ارائه نشود. از این‌رو، چنین توجیهاتی، وهن قانون است. بودجه‌ای که لایحه آن را خود دولت می‌نویسد شایسته نیست که اجرا نشود.
نقدعلی در پاسخ به اینکه احتمال دارد به واسطه عدم‌تحقق کالابرگ الکترونیکی، مجلس برخورد جدی با دولت داشته باشد؟ گفت: حتماً همین‌طور است. انتقاد ما به وزیر جهادکشاورزی در همین رابطه است هرچند که موضوع کوتاژ جعلی هم مزید بر علت شد. واقعاً جای تاسف دارد که نهاده‌ای که خریداری نشده بود را به دامدار فروختند و امروز دامداران می‌گویند ما از نهاده گذشتیم، پول‌مان را بدهید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت صفر کیلومتری که ابتدای کارش بود، آمد و ادعا کرد که من می‌توانم 12 میلیون تن نهاده وارده کشور کنم، حرفی که دلال هم جرات نمی‌کرد مطرح کند. بعد پول دامدار را جذب کردند بدون اینکه نهاده‌ای وارد شود. بدتر اینکه با بانک مرکزی مکاتبه کردند که 700 میلیون یورو هم به حساب آن شرکت واریز کنند که این انحرافات، مجلس را نسبت به وزارت جهادکشاورزی حساس کرده است.
از این‌رو، بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگویی گفته بود: وقتی یارانه نقدی پرداخت می‌شود، بحث افزایش پایه پولی اتفاق می‌افتد و ممکن است نقدینگی در مسیر‌های غیرخرید کالا‌های اساسی و نیاز‌ها استفاده شود. از این جهت از ابتدا که بحث ارز ترجیحی در دستور کار مجلس قرار گرفت مجلس معتقد بود که باید کالابرگ الکترونیکی برای خرید کالا‌ها آماده شود تا بتوانیم به این شکل استفاده کنیم.
نماینده سبزوار تصریح کرد: باید برای خرید کالا، مبلغ دقیقی مشخص شود و براساس نیاز‌های هر خانواده، میزان خریدشان را مشخص کنند. در اینجا مردم دست‌شان باز است و آزادتر هستند. یعنی سبد مشخصی تعریف شود و در خرید این سبد، افراد آزاد باشند. در این حالت به مردم کارت الکترونیکی شارژ شده داده می‌شود نه پول که به اعتقاد ما، این روند چاره‌سازتر است.
محبی اظهار داشت: اکنون باید منتظر اجرایی شدن ارائه کالابرگ که مصوبه مجلس است، بمانیم، چون دولت دقیقاً مشخص نکرده چه زمانی این موضوع، اجرایی می‌شود. دولت در حال کار روی زیرساخت‌ها است تا تعریف درستی بکند و مدیریت واحدی ایجاد شود تا هر کارتی که برای خرید کشیده می‌شود، اطلاعاتش به مرکز متصل شود.
وی در پاسخ به اینکه قیمت‌ها باید مطابق با قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد؟ گفت: اینکه کالا‌ها با قیمت شهریور ۱۴۰۰ عرضه شود، به نظر شدنی نیست. وقتی قیمت کارگر ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده یعنی قیمت تمام شده افزایش یافته است. بحث قیمت شهریور ۱۴۰۰ به این معنی است که پایه قیمت‌ها، تغییرات اساسی نکند و ضرورت دارد که این موضوع به روزرسانی شود.
 باوجود نارضایتی مردم، دولت کالابرگ الکترونیکی را ارائه نمی‌دهد؟
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
ضمیمه