بررسی« اقتصاد سرآمد» از تاثیرگذاری جریان‌های خارجی بر حمل و نقل هوشمند دریایی ایران

فاصله عمیق ایران با حمل و نقل هوشمند دریایی

گروه اقتصاد دریایی -اعظم زندیه- در عصر تکنولوژی که در کمتر از چشم برهم زدنی پیام و عکس و فیلم مخابره می‌شوند، سرعت در حمل و نقل و تبادل کالا برای مشتریان و صاحبان کالا بسیار حائز اهمیت است. همین عامل باعث رشد روزافزون حمل و نقل دریایی توسط جعبه ی سرد و گرم کانتینری شده است و گرایش مالکان را به سمت خریدکشتی‌های کانتینری با سرعت بالا افزایش داده به همین علت در این بازار بزرگ و سودآور ضرورت یک سیستم جامع تبادل اطلاعات الکترونیکی در قالب تجارت د ریایی الکترونیک بیش از گذشته احساس می‌شود. حمل ونقل و سرویس‌های لجستیک یکی از ابزارهای مهم برای رشد تجارت الکترونیک در حمل و جابه جایی کالا شده لذا باید اذعان داشت یک رابطه دوطرفه غیر قابل انکار بین تجارت الکترونیک و حمل ونقل دریایی به وجود آمده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، اولین مزیتی را كه وجود سیستم الكترونیكی یكپارچه در بنادر به همراه دارد هماهنگی بخش های مختلف با یكدیگراز راه جمع آوری اطلاعات و اشتراك گذاری آنهاست سیستم هوشمند نه تنها بخش های یك بندر را با هم هماهنگ می كند بلكه در صورت مدیریت یكپارچه در لجستیك بنادر به عنوان حلقه های یک زنجیر بخش های مختلف را با یکدیگر هماهنگ می‌كند.
به اذعان بسیاری از کاربران صنعت حمل و نقل دریایی در چند سال گذشته، پدیده هوشمندسازی شتاب بیشتری به خود گرفته و می‌توان از تحول دیجیتالی دارایی‌ها و جریان اطلاعات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در صنعت کشتیرانی یاد کرد، به نحوی که علاوه بر هوشمند شدن مراحل و عملکردهای موجود، تأثیر مثبتی بر امنیت و عملکرد محیطی نیز داشته است. خوشبختانه این روزها کشتی‌ها در حال تبدیل شدن به هاب‌های حسگر و مولدهای تولید اطلاعات بسیار پیچیده‌ای هستند که نیاز روز افزون به تکنولوژِی در بخش حمل و نقل دریایی را تامین می کنند. بنابراین، هوشمندسازی در کشتیرانی باعث افزایش کارآمدی و امنیت می‌شود.
سهم ۵۰ درصدی حمل و نقل هوشند دریایی تا سال ۲۰۳۰
 سیدعلی حسینی، عضوکمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با بیان این مهم که هوشمندسازی بر پیشرفت جهات مختلف اقتصاد مؤثر است و اقتصاد دنیا بر پایه دانش بنیان‌ها در حرکت هستند، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: پیش بینی شده تا۵۰ درصد اقتصاد دنیا تا سال ۲۰۳۰ برمبنای اقتصاد حمل ونقل هوشمند استوار شود، اما با توجه به سرعت گسترش اقتصاد دیجیتال احتمال اینکه این پیش‌بینی زودتر محقق شود زیاد است. اقتصادی که بخش زیادی از آن را حمل و نقل دریایی تشکیل داده است.
رهآورد سیستم هوشمند حمل و نقل دریایی 
وی مهم‌ترين مزاياي سیستم هوشمند حمل و نقل دریایی کاهش هزينه‌هاي عملياتي و کاهش عوارض زيست محيطي و مصرف سوخت دانست و افزود: رشد حمل و نقل آبي کالا در آينده، سرمايه گذاري استراتژيک در نوسازي کشتی‌ها، تسهيلات کانتينري و سامانه هاي هوشمند حمل و نقل دریایی امروزه امري حياتي است. بنابراين سياست گذاري منطقي براي تسهيل اين نوع سرمايه گذاري‌ها ضروری و غیر قابل اغماض است.
بنادرو صنایع پیرامونی باید هوشمند شوند
عضوکمیسیون حمل و نقل اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود یادآورشد: بنادر و صنایعی که آن‌ها را احاطه کرده اند، بایدهوشمند شوند تا پاسخگوی نیازهای حمل و نقل دریایی یک کشور باشند. در حال حاضر توسعه ها و ابتکاراتی برای مدیریت و پیاده سازی زیرساخت‌های بنادر هوشمند وجود دارد که در برخی نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. 
فاصله عمیق ایران با حمل و نقل
 هوشمند دریایی
وی با بیان اینکه کشور ما تا رسیدن به حمل و نقلل هوشمند دریایی فاصله بسیار دارد، گفت: نبود نیروی انسانی کارآمد، وجود کشتی های قدیمی و عدم دسترسی کافی تکنولوژی هوشمند در بخش حمل و نقل دریایی، موانعی هستند که راه رسیدن به این مهم را برای کشور ما طولانی تر کرده است.
میزان تاثیرگذاری جریان‌های خارجی بر حمل و نقل هوشمند دریایی ایران
حمل و نقل دریایی یکی از پایه های اقتصادی هر کشوری محسوب می شود به شدت از جریان های خارجی اقتصادی تأثیرپذیر است، موضوع دیگری بود که حسینی به آن اشاره داشت و گفت: بررسی عواملی که به نوعی در میزان فعالیت این حوزه از حمل و نقل تأثیر گذار هستند، می تواند در ارائه تصمیم های مدیریتی برای این بخش مهم باشد.
وی تاثیرگذاری احیای برجام بر عملکرد حمل ونقل دریایی و بندری کشور را در رکود در بخش‌های مختلف اقتصاد دریایی مهم دانست و افزود: رکن مهم مراودات تجاری، حمل و نقل دریایی است و تا زمانی که امکان حضور خطوط کشتیرانی در بنادر ایران وجود نداشته باشد، شرکت کشتیرانی های خارجی تراز اول امکان فعالیت تجاری منظم و متداول در بنادر کشور را نخواهند داشت. چه بسا ادامه این روند مانع از دسترسی نزدیک به حمل ونقل هوشمند دریایی نیز باشد.
حسینی تاکید داشت با اینکه به کارگیری سیستم های حمل و نقل هوشمند برای دولت ها بسیارپرهزینه و همواره جزء پروژه های بزرگ به شمار می رود، اما کاهش مصرف سوخت و انرژی و کاهش زمان موثر سفر، کاهش آلایندگی محیط زیست، کاهش سفرهای غیر ضروری و افزایش ایمنی، سبب شده است که نه تنها تردیدی در به کارگیری این سیستم ها وجود نداشته باشد و سرمایه گذاری کلان در این حوزه را موجه کند.
سیستم‌ حمل‌ونقل هوشمند سیستمی است متشکل از فناوری‌های نوین الکترونیک، کامپیوتر، IT و الکترومکانیک هستند که امروزه در برنامه ریزی سیستم‌های حمل‌ونقل زمینی، هوایی، دریایی و ریلی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.
 فاصله عمیق ایران با حمل و نقل هوشمند دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه