آغاز «عرضه خودرو در بورس، تصویب آئین‌نامه واردات خودرو و برگزاري رویداد تحول صنعت خودرو

سه خبر خوب در بحران خودروسازی ایران

گروه صمت - روز چهارشنبه در حوزه خودرو شاهد سه رویداذ خبری بودیم یکی درهایات دولت، یکی در تالار بورس و دیگری در نمایشگاه بین المللی تهران بود. تصویب پیشنهاد وزارت صمت درباره واردات خودرو در نشست هیأت دولت سیزدهم،.در تالار بورس کالا برگزاری مراسم افتتاح عرضه خودرو برقرار بود که با حضور وزیر اقتصاد استارت خورد و اما رویداد روایت برنامه تحول صنعت خودرو در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.به گزارش اقتصاد سرآمد، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در مراسم افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا با بیان اینکه تالار املاک و مستغلات در ماه‌های آینده راه اندازی می شود تا زمینه را برای نوع دیگری از تعاملات اقتصادی ایجاد کند و گفت: برخلاف برخی تحلیل‌ها و فضاسازی‌هایی که در عرصه رسانه‌ای کشور در خصوص بی برنامه بودن دولت در عرصه اقتصادی صورت می‌گیرد، سلسله اقداماتی در ماه‌های گذشته صورت گرفت و همه این‌ها نخ تسبیحی است که عمل سیاست گذاری اقتصادی را نشان می‌دهد و به این سمت حرکت می‌کنیم که رانت را از تجارت و توزیع پاک کنیم.
وی با بیان اینکه سیاست اصلاح رایانه‌ای که در اردیبهشت صورت گرفت، در این مسیر معنا می‌شود عنوان کرد: در موضوع خودرو جریان‌های متعددی خوش نداشتند و ندارند که فرآیند تجارت و توزیع این دست از کالاها را به شکل کاملاً شفاف و رقابتی ادامه دهیم، اما با فراز و نشیبی موفق شدیم به عنوان دستور کار عملی محقق کنیم و از این منظر خیلی خوشحالم که امروز این اتفاق مبارک رخ داده است.خاندوزی عنوان کرد: علی رغم اینکه بورس کالا را به عنوان یکی از بسترهای رکنی و نه تشریفاتی و تزئینی نظام تجارت و توزیع باور داریم، اما به این قائلم که این بورس کالا نیازمند عناصر نهادی مکملی است که بتوانیم بخشی از تصمیم‌های دستوری یک سویه مقامات رسمی وزارتی کشور را در قالب تنظیم گری‌های سازگار با بازار در کنار ساز و کار بورس کالا در نظر بگیریم.وی گفت: از این جهت بورس کالا به نسبت سال‌های گذشته مسیر رشد را طی می‌کند؛ به طوری که در حال حاضر محصول‌هایی همچون سنگ آهن، شیشه، سیمان و زعفران در بورس کالا معامله می‌شود و این بورس کالا منطق شفافیت ساز خود را تعمیم می‌دهد و در جریانات مقاوم کننده داخلی غلبه می‌کند.وی اظهار کرد: صنعت خودرو جزو صنایعی است که متأسفانه در دهه ۹۰ در مورد آن اهمال جدی صورت گرفت و خروجی‌های این صنعت هم از جهت شاخص‌های صنعت و هم از جهت رضایت اجتماعی وضعیت نامناسبی داشته که با ورود خودرو به بورس کالا یکی از این قفل‌ها تا حدی شکسته شده است.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز مدیران خودروسازی، مشتریان، مسئولان و نمایندگان از وضعیت صنعت خودرو گریانند و امیدوارم که این دست از اقدامات کمک کند که راه برون رفت از این وضعیت شکل بگیرد عنوان کرد: علی رغم اینکه الزام قانونی برای مطرح شدن عرضه خودرو در شورای عالی بورس وجود نداشت، ولی جمع بندی شورا به این سمت رفت که این گام برداشته شود رانت گسترده‌ای که به نام مردم در قرعه کشی‌های کذایی در حال توزیع بود و نصیب دلال‌ها می‌شد به حداقل ممکن برسانیم.
دو خودروساز بزرگ کشور ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند
وی تصریح کرد: امیدواریم این منطق کمک کند زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز ایرانی در سال‌های پیش رو کمتر شود و خطاهای سیاست گذاری نیز تکرار نشود.
خاندوزی تصریح کرد: در این بین فقط خریداران و سهامداران نبود که متضرر شدند، بلکه این زیان خودش را به نهاد تأمین مالی کشور همچون بانک‌ها نیز تسری داد و تحمیل کرد و از خلال فشاری که به شبکه بانکی وارد شد بخش زیادی از مردم دارند تاوان این سیاست غلط دهه ۹۰ راهم می‌پردازند.
وی ادامه داد: همچنین عرضه خودرو در بورس کالا منافع متعددی برای مصرف کنندگان دارد، زیرا این گمان وجود داشت مبنی بر اینکه ورود خودرو به بورس کالا فشار بیشتری به مصرف کنندگان وارد می‌کند و با قیمت‌های بالاتر روزهای سخت برای مردم شکل بگیرد شود، اما عرضه خودرو در بورس کالا نشان داد که این امر صورت نمی‌گیرد. این زمانی تکمیل می‌شود که بتوانیم تنظیم گری‌های لازم در حوزه توزیع و تجارت راهم رسماً به ساز و کار بورس کالا متصل کنیم.
در رویداد روایت برنامه تحول صنعت خودرو چه گذشت
در این رویداد، همزمان با هفته گرامیداشت خبرنگار با حضور، مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت، اساتید و خبرنگاران حوزه صمت یک روزه که مرکز ارتباطات وزارت صمت برگزار کرد کارگاه های تخصصی با موضوع صنعت خودرو و با حضور اساتید و کارشناسان برگزار شد و خبرنگاران در جریان آخرین برنامه های تحولی در صنعت خودرو قرار گرفتند.
منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با ارائه مباحث تخصصی و آموزشی در مورد معنای دانش بنیانی شدن صنعت خودرو و همچنین رویکرد وزارت صمت در خصوص خودروی آینده، به ترسیم افق پیش رو در حوزه این صنعت پرداخت.
همچنین توکلی لاهیجی مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت با ارائه مبحثی تحت عنوان بازاندیشی در مفهوم نواوری در بازارهای در حال توسعه از خبرنگاران تواست تا با ایجاد فضای رسانه ای مثبت فضا را به سمت بالندگی صنعت کشور پیش ببرند.وی از تلاش برای قرار گرفتن ایران جز ۱۰ کشور برتر جهان از حیً تولید خودرو گفت و افزود: در حال حاضر ایران در رده هجدهم دنیا از این حیث قرار دارد.در ادامه این رویداد حسین زاده قشمی مدیر کل مرکز ارتباطات وزارت صمت با اشاره به ساختار و نحوه برگزاری نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودرو، بخش بندی نمایشگاه و برخی رویدادهایی که قرار است حین‌ برگزاری نمایشگاه برگزار شود تشریح کرد.
زاده قشمی افزود: نمایشگاه برنامه تحولی خودرو از سوم تا هفتم شهریور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.
تصویب آئین‌نامه واردات خودرو در هیأت دولت
سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور از تصویب آئین‌نامه واردات خودرو در جلسه امروز هیأت وزیران خبر داد.
با اشاره به تصویب پیشنهاد وزارت صمت درباره واردات خودرو در نشست هیأت دولت، خاطر نشان کرد: دولت با موضوع واردات خودرو موافق است.
وی درباره جزئیات مصوبه هیأت وزیران توضیح داد: دولت آئین‌نامه‌ای در خصوص واردات خودرو تدوین کرده و باید برای تحقق این امر همه جانبه نگری صورت گیرد و به طور مثال تأثیری که این موضوع بر قیمت ارز دارد، مشخص شود.
معاون امور مجلس رئیس جمهور تصریح کرد: جلسات مختلفی درباره این موضوع با حضور بانک مرکزی، وزارت صمت و معاونت اقتصادی برگزار شد تا همه نظرات خود را بیان کنند و این موضوع نتایج مثبتی برای مردم داشته باشد.
سه خبر خوب در بحران خودروسازی ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه