عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

استخراج ذخایر کف دریا نیازمند بهره وری دانش بنیان

گروه انرژی دریایی - محمد آیتی- یکی از شعارهای دولت سیزدهم بها دادن به اقتصاد دریا بود، هرچند تاکنون اتفاقات خاصی در این حوزه نیفتاده است، اما به هیچ وجه نمی‌توان از این ظرفیت بالای کشور، چشم‌پوشی کرد.
در همین خصوص، سیدالبرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: یکی از ظرفیت‌های اقلیمی، بحث دریا است و ما یکی از کشورهایی هستیم که به شدت این ظرفیت را در دو نقطه بسیار استراتژیک خودمان داریم. در شمال و جنوب کشور ظرفیت ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی در این حوزه وجود دارد. با وجود اینکه از یک طرف با دریاهای آزاد در ارتباط هستیم و از طرف شمال هم با کشورهای خوبی از نظر اقتصادی در ارتباطیم که می‌توانند به ما نیاز داشته باشند؛ مثل روسیه، ترکیه، آذربایجان و همسایه‌های دیگرمان.
وی افزود: مزیت دیگری که داریم، ترکیب حوزه دریا و شرایط اقلیمی ما در خشکی است. یعنی اگر ما بخواهیم حوزه حمل و نقل ریلی را به جز مُد جاده‌ای، درست و منطقی با ظرفیت‌های دریا تلفیق کنیم، شرایط کشور ما از خیلی‌ها بهتر خواهد بود.
نماینده خدابنده تصریح کرد: یک سمت کشور ما دروازه‌ای به سمت کشورهای اروپایی دارد و اطراف ما کشورهایی هستند که نیازمند ارتباط زمینی با ما هستند و از دو نقطه استراتژیک هم وصل به دریا در جهان هستیم. تلفیق این دو با هم یک مزیت نسبی برای کشور ماست و می‌توانیم به عنوان یک ترمینال عمل کنیم و این ترمینال بخشی از اقتصاد را به سمت ساختار سیستم دریا می‌برد.  
حسینی اظهار داشت: اولین بحث مزیت دریا در حوزه زیست محیطی است. اینکه چگونه به آن چیزی که درون دریا هست از حیث ساختار سیستم کشاورزی نگاه می‌کنیم. شیلات ساختار دیگری است که از آن اقتصاد درمی‌آید و بخش دیگر اقتصاد دریا، حوزه گردشگری است. بخش مهم‌تر این است که حوزه عمرانی را به آن چیزی که در کف دریا است وصل کنیم، یعنی منابع و ذخایر انرژی در این حوزه.
وی یادآور شد: بخش اعظمی از ذخایر انرژی ما در کف دریا است، منتهی در سازه‌های آف‌شور و آن‌شور خیلی از حیث سطوح دانشگاهی نتوانستیم به عمق برویم. کشوری مثل بلژیک که چیز خاصی ندارد، ولی در استخراج ذخایر از کف دریا اقتصاد عظیمی دارد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اینکه آیا امکانات و تکنولوژی سخت افزاری نیاز هست که ما نداریم؟ گفت: بله، تکنولوژی ما به روز نیست و تا عمق مشخصی می‌توانیم در دریا برویم. حتی جاهایی که برای استخراج اسکله‌های نفتی می‌زنیم فقط می‌توانیم تا عمق 50-60 متری برویم. کشورهایی هستند که تا 100 متر در عمق دریا سازه می‌سازند و استخراج می‌کنند و این کار نیاز به علم و تکنولوژی دانش بنیان دارد که بتوانیم از کف دریا اقتصاد خوبی داشته باشیم.
نماینده خدابنده تصریح کرد: در سواحل مکران می‌بینید که بخش عظیمی از انرژی ما در کف دریا است و در این زمینه همچنان مشکل داریم. ما باید با حوزه‌های دانشگاهی برای ساختن سازه‌ها ارتباط داشته باشیم.
 اتصال ما به انرژی، مستلزم دانش ما در خصوص استقرار سازه‌هایی است
 که بتوانیم آن‌ها را با قابلیت و شرایط فیزیکی در آن‌جا بسازیم. مثلاً به یک تکنولوژی برسیم که اگر قرار است سازه‌ای بزنیم که پایه‌اش در 500 متری باشد باید الزامات استقرار این را بدانیم و بلد باشیم و بعد پی بسازیم و بتن‌ریزی کنیم. پس باید دانش فنی داشته باشیم.  
وی گفت: در حوزه هواشناسی دریا به شدت اقتصادمحور است و مهم‌ترین بحث در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است که شرایط به خصوصی از این حیث داریم. هم از نظر محدوده و هم از نظر طول سواحلی که داریم. این‌ها می‌توانند یک ظرفیت خوب اقتصادی برای کشور ایجاد کنند و باعث ایجاد ارزآوری در دوران تحریم باشند.
حسینی در ادامه بیان کرد: این منابع خدادادی است، منتهی برای رفت و آمد در دریا باید عضو کنوانسیون‌هایی شویم. البته اکنون عضو هستیم، ولی باید آموزش‌ها به روز باشد. حتی الان از 30 درصد ظرفیت اسکله‌هایی که داریم بابت باراندازی و بارگیری استفاده می‌کنیم.  
وی در خصوص اهمیت اشتغال‌زایی که به واسطه اقتصاد دریا می‌تواند به وجود بیاید؟ گفت: بخشی به نحوه ایجاد قوانین برمی‌گردد که باید پایش شود و قوانین مصرحی در این حوزه باشد. باید از ظرفیت ارتباط دریا با سواحل‌مان در زمینه گردشگری استفاده کنیم. اسکله‌هایی ایجاد کنیم که ظرفیت‌های بالایی داشته باشند و به عنوان یک هاب عمل کنیم. طبیعتاً این تحرکات، اشتغال‌های پایداری را در پی خواهد داشت و به این ترتیب، دولت هم می‌تواند به رسالت خود عمل کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: باید سازه‌هایی با تکنولوژی به روز بسازیم که بتوانند با توناژ بالا باراندازی و بارگیری کنند. استقرار هرکدام از این‌ها مستلزم استخدام نیروی انسانی است. یعنی خودش می‌تواند صدها و هزارها شغل ایجاد کند.
استخراج ذخایر کف دریا نیازمند بهره وری دانش بنیان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه