جای خالی شتاب دهنده ها 


ادامه از صفحه اول
 یا حتی نسخه دموی محصول میباشد، آن را تحت پوشش خود درمی‌آورد و برای رسیدن به بلوغ آن را حمایت میکند. برای این کار از میان شرکت‌کنندگانی که ایده یا نوع کار خود را به شتاب دهنده معرفی کرده یا پیشنهاد میدهند،  ایده‌ یا ایده هایی را برگزیده و به عنوان استارتاپ برای باز کردن چتر حمایتی خود انتخاب می‌کند. شتاب‌دهنده‌ها با ارائه خدمات مربی گری ، فضای کار اشتراکی، اصلاح طرح کسب و کار و گاه تأمین سرمایه اولیه برای یک شرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار گرفته (معمولا بین ۵ الی ۴۵ درصد) و در مقابل به گردانندگان پروژه آموزش‌های لازم و خدماتی در مسیر ارزش آفرینی سریعتر و برای کسب موفقیت بهتر خواهد داد. شتاب‌دهنده یک سازمان منسجم و مشخص و هر تیمی که موفق به اتمام دوره شتابدهی شود، تبدیل به شرکتی نوپا می‌شود که شتابدهنده به ازای خدمات ارائه شده، درصدی از سهام  یا سود آن شرکت نوپا را از آن خود می‌کند. بر این اساس شتابدهنده‌ها حلقه واسط بین کسب‌وکارهای نوپا و سرمایه‌گذاران جسور هستند.
 شکل‌گیری شتاب‌دهنده‌ها در ایران مربوط به سال ۹۳ است. در این سال پارک فناوری پردیس نسبت به تدوین مدلی برای توسعه فضای استارت‌آپی کشور و ورود هرچه بیشتر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به کسب‌وکارهای جدید نوآورانه تهیه نمود. اولین شتاب‌دهنده رسمی کشور با عنوان «آوای تک پردیس» در پارک فناوری پردیس ثبت و فعال شد و این پارک فضای کاری این شتاب‌دهنده را در دانشکده فنی دانشگاه تهران فراهم کرد. بعد از آن «شتابدهنده دیموند» در دانشگاه صنعتی شریف مستقر شد. در حال حاضر در حوزه‌هایی چون فناوری اطلاعات، بازی، تولید محتوا، فناوری‌های مالی، داروهای گیاهی، فناوری‌های همگرا و فناوری‌های اجتماعی شتاب‌دهنده راه‌اندازی شده‌ است. اغلب این شتاب دهنده ها با شعارهای مثل کارآفرینی، تبدیل کارمند به کارفرما، حلقه ی وصل مخترع و تولید و از ایده تا مصرف پابه عرصه گذاشته اند و به فعالیت خود ادامه میدهد. در کنار استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان هستند. که شباهتهای کمی به آنها دارند و هم قدمتشان در کشور بیشتر است و هم شامل افراد علمی و خاص میشود و نباید با استارتاپها اشتباه گرفته شوند. شرکت های دانش بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت ، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ( به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ) تشکیل می شود. طبق آیین نامه مصوب، شرکت های دانش بنیان ،اهدافی نظیر ، ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های  ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند. منطقه آزاد اروند به توجه به دارایی های عظیم صنعتی، اقتصادی، جغرافیایی و طبیعی بستر بسیار مناسب و بکری برای گسترش انواع استارتاپ [و البته شرکتهای دانش بنیان] ست. بستری که توسط‌ شتاب دهنده قابل پیاده سازی، تعمیم، گزینش و حتی الگوسازی ست. ایده های مثل پنل های خورشیدی، تولید و پرورش انواع موجودات و گیاهان مخصوص آب و هوای گرم و مرطوب، کسب و کارهای مبتنی بر تجارت برون مرزی، ایده های مربوط به نفت ، پتروشیمی و صنایع وابسته و امثالهم، گردشگری های خاص و آموزش و ... میتوانند براحتی در شهرهای خرمشهر، آبادان و مینوشهر و حتی شادگان کار و کارآفرینی کنند و به بلوغ و سوددهی برسند. مرکز نوآوری اروندتک مستقر در سازمان منطقه آزاد اروند یکی از شتاب دهنده های منطقه است که در حوزه فناوری اطلاعات، امنیت غذایی و سلامت بستری نوین در استان خوزستان فعالیت میکند و با ۱۳ تیم فعال به دنبال اشتغال زایی و توسعه کسب و کار‌های فناورانه و دانش‌بنیان در این استان است. چند شرکت دانش بنیان هم در دانشگاه های منطقه (مثل دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر) مستقر هستند. 
 اما تمام این موارد هنوز نتوانسته اند تمام ایده های قابل پیاده سازی در منطقه را پوشش داده و حمایت کنند. در حقیقت ظرفیت شتاب دهنده ها در منطقه [و کشور] مغفول مانده و هرلحظه رسیدن تبدیل هزاران ایده، ظرفیت و پتانسیل به منصه ظهور از دست میرود. شرکت هایی که میتوانند با تامین حداقل امکانات برای ایده هایی بزرگ در سود دهی آینده آنها شریک باشند علاوه بر توسعه اقتصاد ، صنعت و تولید نقش بزرگی در حذف مراحل سخت اداری و دلال ها و فرصت طلب ها دارند و میتوانند نقطه عطفی برای عملی شدن هزاران نقشه و طرح باشند. کارتیمی، آموزش، تامین امکانات، سرمایه اولیه و نیروی انسانی، محل کار یا پیاده سازی پروژه، جلب حمایت های دولتی، کمک به تبلیغات و ارائه، حمایت معنوی و میان برشدن برای دسترسی به روؤس بخشهای مهم دولت از جمله کارهایی ست که شتاب دهنده ارائه میدهند و این سطح از امکانات در این شرایط کشور غنیمت است.  حال که وضعیت اقتصادی کشور در بحران است و این منطقه مجهز به پتانسیل های عظیم و مهم ایده سازی و ایده پروری ست، بنظر میرسد دقت به توسعه دهنده ها و شتاب دهنده میتواند اندکی از فشار وضعیت را بر کسب و کارهای نوپا بکاهد. میطلبد مسولان رده بالا و مدیران میانی منطقه به این موقعیت مهم مغفول بیشتر دقت کنند و برای گسترش کنترل شده ی آنها دست بجنبانند. اصولا در اتمسفر امروز صنعتی و اقتصادی شهرهای مذکور هرچیزی که به راه اندازی کسب و کار و تولید و چرخاندان چرخ اقتصاد،کمک کند علاوه بر این بسیار جسورانه است‌،نیازمند توجه و حمایت است. شاید در این فضای بسته ی کسب و کار، همین شتاب دهنده ها کورسوی امید ایده پردازی خیلی از جوانان منطقه باشد.
جای خالی شتاب دهنده ها 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه