یک کارشناس زیست دریایی درباره پول ساز بی ادعا در تامین انرژی به« اقتصادسرآمد» می گوید

اشتغالزایی صنعت جلبک دریایی برای ساکنان استان های ساحلی

گروه انرژی دریایی - هدی کاشانیان- دریا از دیرباز شگفتی های زیادی را برای مخاطبان خود داشته و دارد و هر روز نیز بر این شگفتانه ها افزوده می شود. دریا هواره سخاوتمندانه از دارایی خود به کسانی که از آن خواسته اند بخشیده و امروز نوبت رسیده به بخشش از جلبک های که سبزی خود را از آن به عاریت گرفته است. ارزش فرآورده‌هایی که بر پایه دانش و فناوری از جلبک گرفته می‌شود، در حجمی به نسبت اندک با بشکه‌های نفتی برابری می‌کند که تاریخ و تجربه نشان داده است وابستگی ارزی و اقتصادی به آن سرانجامی نا روشن و ناایمن دارد. در میان گونه‌های مختلف جلبک که بین عموم همچنان ناشناخته باقی مانده‌اند، فایده‌ها و کاربردهای گوناگون و در بسیاری موارد بی‌نظیری دارند که در مصرف غذایی، مکمل و دارویی گرفته تا تامین غذای دام و طیور به کار می‌آیند. چرا که این آبزی کم توقع و پرخاصیت می‌تواند برای نجات ساکنان ساحل از چالش بیکاری گزینه‌ای قوی روی میز باشد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در میان تمامی استان های همجوار با دریا این استان بوشهر است که مزیت نسبی بالایی برای بهره‌گیری کم هزینه و پرسود از این آبزی به ظاهر کم ارزش دارد؛ از دریای شور و چاه‌های لب شور شده گرفته تا نیروی انسانی جویای کار در روستاهای ساحلی آماده‌اند تا ضمن ایجاد اشتغالی سرشار و تامین نیاز خوراکی، داروریی و دامی کشور، از دانش ثروتی چند برابری خلق کنند و ارزآور باشند.
اگر چه کشور ما هنوز در استفاده از این قابلیت به حد نصاب جهانی نرسیده ایم اما اکنون چند سالی است که گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و حالا با فعالیت چند شرکت فناور و دانش‌بنیان در بوشهر قابلیت نهفته در جلبک‌های ماکرو و اسپیرولینا به فعلیت رسیده و اقبال داخلی و خارجی فراوانی هم 
یافته است.
نقش جبلک‌های دریایی در تامین انرژی و آینده بشر
حمید آریان،کارشناس زیست دریایی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با گام‌های دانش بنیانی که در این بخش برداشته شده جلبک‌های ماکرو و اسپیرولینا به فعالیت رسیده و اقبال داخلی و خارجی فراوانی هم یافته است. لذا استفاده بهینه از این فرصت ما را به بهره وری عالی از دریای جنوب می رساند.
بوشهر، مهم‌ترین قطب تولید جلبک ایران
وی در اشاره به این نکته که امروز عظیم ترین مزارع پرورش جلبک در بوشهر شکل گرفته است و با توجه به مزیت‌های این استان برای تولید و پرورش آن، می‌تواند قطب تولید این آبزی اشتغال‌زا و ثروت آفرین برای مردم خونگرم این استان باشد، افزود: برای موفقیت در تولید سوخت دریایی از جلبک ها این شرکت های دانش بنیان هستند می‌توانند با آموزش روستاییان و ایجاد مزارع پرورش جلبک، هم ماده اولیه واحدهای فرآوری محصولات ارزشمند و ارزآور خود را تامین کنند و هم به مقابله با بیکاری و مهاجرت جامعه روستایی در همراهی با دولت بپردازند.
اشتغالزایی صنعت جلبک برای ساکنان
 استان های ساحلی
وی با تاکید بر این مهم که با توجه به گستردگی مرز آبی استان بوشهر، در صورت بهبود زیرساخت‌ها و رفع محدودیت‌ها این آمادگی وجود دارد تا با آموزش روستاییان و افزایش توانمندی، آنها را به اشتغال در این زمینه به کارگیرند، گفت: باید بپذیریم هر زمان  دانش به کمک تولیدات تازه آمده، خلق ثروت نخستین دستاورد آن بوده است، حال اگر این تولید در فضا و شرایطی انجام شود که شرایط در محل دریا مهیا باشد، با افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از سرمایه، این ارزش بیشتر نیز خواهد شد.
جبلک پول ساز بی ادعا 
آریان معتقد است که برای آینده، فعالیت در حوزه جلبک می‌تواند بسیار سود آور و اشتغال‌زا باشد، به این دلیل که منابع لازم برای تولید شامل آب شور و زمین‌های غیر حاصلخیز در بوشهر در دسترس است و این فرصت برای مردم این خطه از کشورمان برای درآمدزایی ا محلی غیر از صید ماهی فراهم خواهد شد.
این تولیدات به قدری با ارزش است که همه آن چیزی که اکنون در کشور تولید می‌شود، به سرعت با ارزش افزوده بیش از ۲۰۰ درصدی به فروش می‌رسد و چیزی باقی نمی‌ماند موضوع دیگری بود که آریان به آن پرداخت و افزود: با نگاهی به ارزش غذایی جلبک‌ها، به خوبی متوجه می‌شویم که تصور ماهی و میگو به عنوان تنها خوراکی‌های صید شده یا پرورش یافته در آب چقدر ناقص و ناکافی است چرا که به گفته کارشناسان نه تنها تغذیه‌های دریایی که هیچ ماده خوراکی دیگری از نظر سرشار بودن از ارزش غذایی با جلبک برابری نمی‌کند.
همه بر این مهم واقف هستیم که این روزها جهان ما با دو چالش بزرگ جهانی امنیت غذایی و انرژی مواجه است. تا سال ۲۰۵۰ باید غذای ۱۰ میلیارد نفر را تأمین کرد که این امر نیاز به افزایش ۷۰ درصدی تولید مواد غذایی و دو برابر کردن منابع انرژی دارد، در حالی‌ که میزان کربن  در جهان نیز رو به کاهش است. سیستم‌های محصولات کشاورزی و صنعتی موجود، جوابگوی این میزان نیاز نیستند و در حال به چیزی کاملاً متفاوت و فوق‌العاده کارآمد نیاز است. حال آیا جلبک‌ها می‌توانند پاسخی مناسب باشند؟ پیش‌بینی ها حاکی از ان است که کشاورزی جلبک به یک صنعت بزرگ جدید به ارزش ده‌ها میلیون دلار در سال تبدیل شده و درنهایت به یک صنعت چند میلیارد دلاری برسد.
اشتغالزایی صنعت جلبک دریایی برای ساکنان استان های ساحلی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه