بررسی قدرت صنعت نفت کش های ایران در گفت گوی« اقتصادسر آمد» با یک کارشناس مسائل بین الملل

جولان «نفتکش‌های ارواح»

گروه دریامحور - محمد عباسی‌راد - نشریه امریکایی واشنگتن فری بیکن، در روز‌های اخیر با تیتر «ناوگان کشتی‌های ارواح» ایران، به خنثی‌سازی تحریم‌های امریکا در چند ماه اخیر واکنش نشان داد  و تلاش امریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران را بلا اثر عنوان کرد. بر اساس آنچه این نشریه گفته، ایران دارای یک «ناوگان ارواح» متشکل از ۱۸۲ کشتی خارجی متمایز، اما مکمل ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران، است که اجازه ردیابی و بررسی دقیق به منظور ردیابی کشتی‌های اصلی نمی‌دهند و تحریم‌های ایالات متحده را نادیده می‌گیرند و حمل میلیون‌ها بشکه نفت را بدون توجه به فشار‌های امریکا دنبال می‌کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، طبق نوشته ی این نشریه، نفت ایران در بازار خاکستری به مقاصد صادراتی ارسال می‌شود و غیرقابل شناسایی بودن این کشتی‌ها باعث شده تا فعالان بازار نفت و شرکت‌های ردیاب نفتکش‌ها از اصطلاح ناوگان  حمایتی کشتی‌های ارواح برای حمل نفت ایران استفاده کنند. رسانه‌های خارجی از جمله رویترز، بلومبرگ، فایننشال تایمز و وال استریت ژورنال نیز با اشاره به اینکه بخشی از صادرات نفت ایران امکان شناسایی ندارد، از عبور صادرات نفت ایران به ارقامی فراتر از یک میلیون بشکه در روز گزارش داده و می‌گویند که ایران با کشتی‌های ارواح تحریم‌های امریکا و غرب را تا به حال دور زده است
درباره افزایش صادرات نفت ایران، «فریدون برکشلی» رئیس دفتر مطالعات انرژی وین به آمار اعلامی منابع ثانویه به ایران اشاره داشته و می‌گوید: منابع ثانویه یا غیر رسمی در حال حاضر صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران را بیش از ۱، ۲ میلیون بشکه در روز گزارش می‌کنند. این میزان صادرات نفت از سوی منابع ثانویه که از طریق رصد نفتکش‌ها به دست می‌آید، به سبب تحریم‌ها و تردد ناوگان ارواح چندان دقیق نمی تواند باشد و لذا تکیه برآن نمی تواند مورد وثوق قرار بگیرد.
توهم آمریکا در شکل گیری ناوگان کشتی ارواح ایرانی
فربود مومنی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با اقتصادسرآمد با تاکید بر این مهم که آنچه اکنون فعالان بازار نفت بر آن تأکید دارند، شکست تحریم نفتی امریکاست که زمانی قرار بود میزان صادرات نفت ایران را به صفر برساند، به خبرنگار ما ، گفت: به تصریح مقام‌های ارشد سیاسی و اقتصادی کشور، ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به‌عنوان خط مقدم مبارزه علیه تحریم‌ها، نقش مهمی در افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی کشورمان ایفا کرده است. این نقش مهم تا جایی پیش رفت که در نشست هیأت دولت از نقش مهم شرکت ملی نفتکش در افزایش صادرات نفت تقدیر به عمل آمد.
آمریکا در صدد شناسایی مقاصد صادرات نفت ایران
   وی  با یادآوری این نکته که تحریم‌های دریایی نه تنها کاهش نیافته بلکه سختگیرانه‌تر هم شده است، افزود: مخالفان ایران همواره به‌دنبال ایجاد خرابکاری در کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران بوده اند و ایران به جا‌هایی نفت صادر کرده که امریکا تصور آنرا نیز در مخیله خود نمی گنجاند.
تحریم‌ها صنعت نفت کش دریایی ایران را قدرت بخشید
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این که توانمندی های شرکت نفتکش ایران به قدری افزایش پیدا کرده که باید به آن اذعان داشت، تصریح کرد: صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران با وجود شرکت ملی نفتکش دیگر هیچ مشکلی برای حمل نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی صادراتی، همچنین ارسال نفت خام به پالایشگاه‌ها ندارد.
حیرت شرکت‌های بزرگ نفتی
 از فروش نفت ایران
سه شرکت بزرگ نفتکش جهان می‌گویند که تعداد کشتی‌های حامل نفت تحریم شده ایران و ونزوئلا از سال ۲۰۱۹ سه برابر شده است، مورد مهم دیگری بود که مومنی به آن اشاره داشت و گفـت: به گفته این سه شرکت نفتکش، تجارت نفت تحریم شده توسط ۱۱ درصد از ناوگان جهانی انجام می‌شود. اما تخمین اندازه ناوگان به اصطلاح تاریک و حجم صادرات نفت تحریم شده بسیار دشوار است؛ زیرا نفت خام ایران و ونزوئلا به چندین کشتی منتقل می‌شود و قبل از رسیدن به مقصد ترکیب می‌شود.در همین رابطه و درادامه اصرار بر وجود کشتی‌های ارواح در مایت از کشتی های حامل نفت ایران، فایننشال تایمز می‌نویسد: مدیران صنعت کشتیرانی ایران می‌گویند تحریم‌های امریکا علیه ایران بی‌اثر بوده و در واقع باعث افزایش تورم برای مصرف‌کنندگان غربی شده است، زیرا افزودن نفت غیرتحریمی ایران به بازار جهانی به کاهش قیمت‌های نفت خام کمک می‌کند. ایالات متحده نمی‌پذیرد که این تحریم‌ها نتیجه معکوس داشته و نفت ایران هرچند به اعتقاد برخی مخفیانه اما با قدرت در حال فروش است.با وجود اقدامات انجام شده در تامین ناوگان و ایفای نقش ارزنده در زنجیره صادرات نفت کشور، شرکت ملی نفتکش ایران در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین بیانات اخیر ایشان مبنی بر اینکه «مسئولان در برنامه‌ریزی ‌ها مطلقاً معطل مذاکرات هسته‌ای نشوند» منتظر رفع تحریم‌ها نمانده و با تدوین اهداف و اولویت‌های راهبردی، برنامه‌‎ریزی‌های جامعی را در حوزه‌هایی مانند نوسازی ناوگان با استفاده از توان داخل و اختصاص ظرفیت‌های ملکی و غیر ملکی به صادرات نفت، انجام داده است که در این زمینه سفارش ساخت کشتی‌های نفتکش به شرکت‌‎های داخلی اجرایی شده و در حال پیگیری است.
جولان «نفتکش‌های ارواح»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه