گفت و گوي « اقتصاد سرآمد» با مردوخی، صاحب نظر مدیریت و برنامه‌ریزی

«دریا گریزی» دوری از مرز‌ها و مرکزگرایی

گروه اقتصاددریا - همزمان با هفته دولت اعضای هیات دولت سیزدهم با رهبر انقلاب دیدار داشتند. در این دیدار حضرت آیت اله خامنه‌ای با نگاه ریزبینانه بر بخش های مختلف توصیه هایی نیز به منظور« استفاده از ظرفیت بی بدیل دریا» داشتند و از مسئولان خواستند تا توجه ویژه‌ای بر این بخش مهم اقتصادی اعمال کنند. این اولین بار نیست که ایشان نسبت به اهمیت دادن به اقتصاد دریا به مسئولان دریایی توصیه‌هایی داشته‌اند.به گزارش اقتصادسرآمد، فرصت‌های اقتصادی دریایی ایران علی‌رغم پتانسیل‎های استراتژیک و منابع سرشار مواهب الهی آن، طی یک قرن اخیر نادیده گرفته شده است. ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی که متأسفانه استفاده بهینه‌ای از آن‌ها به عمل نیامده است. باید پرسید چرا چنین فرصت و ظرفیت‌های بی‌شمار و مغتنمی در راهبرد‌های کلان شأن و جایگاه درخور خود را در مدیریت کلان نیافته است؟ اما علت دریا گریزی را باید در دوری از مرز‌ها و مرکزگرایی جستجو کرد که از اوایل قرن پیش به عنوان راهبردی برای تأمین امنیت ملی اجرایی شد و برای مدت‌ها علی‌رغم منقضی شدن تهدید‌های زمان تدوین و اجرا؛ به صورتی نانوشته در تمامی برنامه‌های راهبردی جا خوش کرد.
در عین حال، طی دهه‌های گذشته سیاست‌های کشور در حوزه دریایی مقطعی بوده و کلان‌نگری در این خصوص در ایران وجود نداشته است. آسیب‌های این رویکرد تا آنجا پیش رفته که حتی برخی صنایع به اصطلاح آب‌بر که به‌صورت استاندارد باید در نزدیکی سواحل احداث شوند در بخش‌های کم‌آب کشور احداث شدند که تبعات و هزینه‌های پیدا و پنهان آن را امروز شاهد هستیم و گریزی از آن نیست. با سخنان آبان سال گذشته رهبر انقلاب در خصوص دریا پس از مدت‌ها «توسعۀ دریامحور» از حد شعار خارج شده و در برنامه‌های دولتمردان برای توسعۀ کشور جایگاهی درخور یافته و توجه ویژه ایشان به مقوله دریا چراغی را در دل دست‌اندرکاران حوزه دریا و دریانوردی روشن کرده است که عاقبت شایستگی‌های دریا برای در اختیار گرفتن سهمی قابل‌توجه در تولید ناخالص ملی دیده شده است.
فرصت بی بدیل دریا از نگاه رهبر انقلاب 
بایزید مردوخی، اقتصاددانان برجسته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشورمان با تقدیراز توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به «فرصت های بی بدیل دریا»، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: باید به یاد داشت بخش دریایی کشور در چهار دهه اخیر به عنوان خط مقدم دفاع اقتصادی همواره در جهادی مستمر قرار داشته و حیات صنعت و تأمین مایحتاج مردم را تحت شدیدترین فشار‌های دشمن تضمین کرده است، اما ضعف فرهنگ دریایی این خدمات بی‌بدیل را در پس پرده باقی گذاشته است.
سخنان رهبر انقلاب مسیر روشن اقتصاد دریا را در اختیار قرار داد
وی با بیان این مهم که در حال حاضرفرصتی دست داده که بخش دریایی کشور در معرض دید قرار بگیرد، افزود: اهمیت دریا در دنیای فعلی که بخش بزرگی آن با تغییرات اقلیمی و تنش‌های آبی در دنیای امروزمواجه شده است. بنابراین، دریا فرصت و ظرفیتی است که اکنون باید به عنوان راه تنفس مجدد اقتصاد کشور در رأس راهبرد‌های کلان توسعه اقتصادی قرار گیرد.
دریا گنج پنهان  در سخنان رهبر انقلاب ایران
موضوع دریا همان گنج پنهانی است که بهره‌برداری بهینه از آن ضمن ایجاد اشتغال وسیع و درآمدزایی پرسود قادر است مسائل زیست محیطی کشور را از حالت بحرانی خارج کند را استاد دانشگاه تربیت مدرس پیش کشید و ابراز داشت: متاسفانه مطالعات در بخش فرصت های دریایی در ایران بسیار بی اهمیت تلقی شده و تنها به فرصت‌های دم دستی بها داده می‌شود.
ضرورت پرداختن به نظام تدوین
 شایسته دریایی
مردوخی نظام تدوین شایسته را برای اقتصاد در حوزه‌های مختلف دریا ضرورت دانست و گفت: فرصت مغتنمی در اختیار ما قرار گرفته و از رهبر انقلاب نباید انتظار داشت تا اهمیت هر بخش را با ریزجزئیات در اختیار مسئولان قرار دهد و لذا گروهای تخصصی برای تسریع کار باید وارد عرصه اقتصاد دریا شوند.
هر دستور و راهنمایی اقتصادی رهبر باید سرلوحه کار قرار بگیرد
جای خالی تدوین برنامه جامع استفاده از فرصت‌های دریایی در شقوق مختلف صنایع دریایی در اقتصاد ایران خالی است، یکی از موارد مورد تاکید بود که مردوخی درباره آن گفت: نظام تدوین شایسته قطعا موانع موجد را شناسایی و قابل رفع می کند. هر دستور و راهنمایی اقتصادی رهبر باید سرلوحه کار قرار بگیرد.این دکترای بین الملل اقتصاد کشورمان تعلل در موضوعات جدید وجاری را از معضلات اقتصاد ایران دانست و گفت: اشتغال و رفاه اجتماعی  و ... نیازمند ایجاد راهکار جامع و کاربردی است. این به آن معنا نیست که دانش کار در اختیار نیست بلکه کم کاری در آن چشمگیر است و کماکان اصرار به ادامه مسیر اشتباه گذشته داریم.مردوخی با بیان اینکه کشور ما یک کشور دریایی است که نیازمند نیروی دریایی برجسته و ممتاز است، گفت: معنای این سخن این است که موقعیت ایران را نگاه کنیم و بدانیم که نزدیک به ۳ هزار کیلومتر مرز دریایی داریم و منافع و منابع متعددی در دریاها داریم؛ بزرگترین منابع غذایی در دریاست ولی استبکار از قبل از انقلاب ما را از آن دور کرده است.
«دریا گریزی» دوری از مرز‌ها و مرکزگرایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه