انتظار ۲۵ساله خوزستانی ها برای برخورداری از آب باکیفیت ۱۰ماهه محقق شد


طرح آبرسانی غدیر که افقی ۲۵ساله برای آن در نظر گرفته شده بود و با مشکلات متعدد و مالی دست‌وپنجه نرم می‌کرد با تلاش‌های دولت سیزدهم ۱۰ماهه به بهره‌برداری رسید.
به گزارش اقتصادسرآمداز ایرنا، برخلاف گفته‌های عده‌ای طرح آبرسانی غدیر در ابتدا مقرر بود در افق سال ۱۴۲۵ آب موردنیاز مردم خوزستان را تأمین کرده و شرایط پایدار آبی به همراه داشته باشد؛ اما تلاش‌های شبانه‌روزی دولت سیزدهم سبب شد طرح غدیر در بازه زمانی ۱۰ماهه به هدف پیش‌بینی‌شده دست یابد.
با آنکه طرح غدیر از سال ۱۳۸۸ مطرح شده بود و گام‌های هم برای اجرای آن برداشته شده بود؛ اما در دولت‌های قبلی به گفته «فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب با مشکلات متعدد و کمبود منابع مالی دست‌به‌گریبان شده و پروژه‌ای زمان بر شده بود.
بروز مشکلات ناشی از کم‌آبی و نیز طولانی شدن مدت‌زمان اجرای طرح سبب شد سال گذشته مردم خوزستان با مشکلات عدیده آبی روبرو شده و خواستار رسیدگی جدی مسئولان در این باره شدند
بروز مشکلات ناشی از کم‌آبی و نیز طولانی شدن مدت‌زمان اجرای طرح سبب شد سال گذشته مردم خوزستان با مشکلات عدیده آبی روبرو شده و خواستار رسیدگی جدی مسئولان در این باره شدند
بروز این مشکلات سبب شد رئیس‌جمهور دولت سیزدهم با سفر به خوزستان از نزدیک در جریان خواسته‌های مردم قرار گیرد و بر همین اساس خواستار رسیدگی فوری به این مسئله شود.
همان زمان نیز «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم در کنار رئیس‌جمهوری در جریان پروژه متوقف شده غدیر قرار گرفت و با بررسی‌های کارشناسانه مقرر شد این طرح ۲۵ساله با طرحی کوتاه‌مدت جایگزین شود تا مشکلات آبی خوزستان را برطرف سازد.
معاون آبرسانی سازمان آب و برق در باره طرح غدیر گفت: در سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان معین شد یک تصمیمی عملیاتی برای آب شرب این استان گرفته شود که در این باره انتقال آب دز مطرح شد و تصمیم‌های لازم گرفته شد
صابرعلیدادی افزود: شهرهای جنوبی و غرب استان خوزستان و روستاها بعد از احداث سد دز در سال ۱۳۴۱ همیشه  این انتظار را داشتند که آب دز به خانه‌های آنها بیایید و از آن در خانه خود استفاده کنند. سال‌های سال شاهد بودند آب دز به آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان آب دز منتقل نمی‌شود. 
وی به جزئیات طرح غدیر اشاره کرد و گفت: تقریباً در نیمه مهرماه بود که پروژه‌های میان‌مدت غدیر کلید خورد که در این باره سه پازل در کنار هم برای پروژه‌های میان‌مدت غدیر استارت زده شد از قبیل انتقال آب دز به شریان‌های اصلی غدیر، توسعه ایستگاه پمپاژ عمده ونس به‌عنوان اصلی تمرین ایستگاه تغذیه شهرها و توسعه ایستگاه پمپاژ چمران برای شهرهای اهواز، کارون، باوی و روستا اطراف آن و سه پازل در کنار پروژه‌های میان‌مدت غدیر بودند که استارت زده شد.
معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه این سه پروژه قریب به ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است: در ابتدای امر تمامی کارشناسانی که با این پروژه در ارتباط بودند عنوان می‌کردند این پروژه کمتر از سه سال به پایان نمی‌رسد.
وی در ادامه به هدف این پروژه اشاره کرد گفت: هدف این پروژه تأمین دبی ۲۰ مترمکعب بر ثانیه بر حالت‌های مختلف  از منابع دز کرخه و کارون است. 
معاون آبرسانی آب و برق خوزستان در ادامه گفت: این ۲۰ مترمکعب بر ثانیه در شهرها و روستاهای جامع طرح غدیر برای ۲۵ سال آینده این دبی را نیاز دارد که  در این باره ما توانسته‌ایم این دبی را در این طرح تأمین کنیم که این دبی به ما می‌تواند در پیک‌های تابستان و یا اینکه زمانی که هوا گرم می‌شود  و نیز خشکسالی اتفاق می‌افتاد، در سامانه غدیر آب را داشته باشیم.
علیدادی در ادامه  به بحث تأمین آب اشاره کرد گفت: ۲۵ سال زودتر توانستیم  برای مردم استان خوزستان  حجم آبی را که نیاز دارند را تأمین کنیم.
«فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب هم در باره این پروژه گفته بود: افق در نظر گرفته‌شده برای طرح اولیه سال ۱۴۲۵ بود که باهدف زودتر اجراشدن طرح میان‌مدت از سوی وزیر نیرو مطرح شد. مشاوران طرح زمانی را برای اجرا در نظر گفتند که با موافقت وزیر روبرو نشد و درنهایت برنامه زمان‌بندی ۳۶ماهه مطرح شد.
سخنگوی صنعت آب گفت: وزیر نیرو تأکید کردند با افزایش نوبت‌کاری‌ها زمان اجرا کوتاه‌تر شود که درنهایت حدود ۱۰ ماه موافقت شد که اکنون (هفتم شهریورماه)  ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.محرابیان هم در این باره با بیان اینکه این طرح اگر به‌صورت عادی اجرا می‌شد، زمان زیادی می‌برد، گفت: این موضوع در حالی است که با به‌کارگیری ظرفیت‌های متعدد از جمله کارخانه‌های مهم صنعت آب که دچار رکود شده بودند، توانستیم این مهم را در کمترین زمان ممکن به این مرحله برسانیم.
وی  با اشاره به ویژگی‌های ابرپروژه غدیر، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این طرح، اجرا در کمترین زمان است که در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور این پروژه مصوب شد و پروژه‌ای که برای پنج سال پیش‌بینی شده بود، در مدت ١٠ ماه به مرحله بهره‌برداری رسید.
انتظار ۲۵ساله خوزستانی ها برای برخورداری از آب باکیفیت ۱۰ماهه محقق شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه