مقایسه نوسانات صادرات نفت ایران، روسیه و ونزوئلا‌ در تحریم‌‌

برگ برنده روس‌ها در صادرات نفت چیست

گروه نففت و انرژی- روسیه کشوری است که از اهرم انرژی برای بازسازی قدرت خود استفاده مینماید و در زمینه صادرات گاز طبیعی به اروپا ایفاگر یک نقش اساسی می‌باشد. 
حال سوال اینجاست که روسیه از چه راهبردهایی در حوزه انرژی در سیاست خارجی استفاده میکند و هدف از اعمال این سیاست‌ها چیست؟ 
روسیه تلاش می‌کند از اهرم انرژی در تعامل خود با سایر کشورها به نحو مطلوبی بهره گیرد و با کنترل بخشی از بازار انرژی نقش یک بازیگر مهم سیاسی و ژئوپلیتیک جهانی را با موفقیت ایفا کند و با استفاده از برگ انرژی به عنوان یک سلاح در پی بازسازی امپراتوری خود است.
طبیعتا روسیه تلاش می‌کند از اهرم انرژی در تعامل خود با سایر کشورها به نحو مطلوبی بهره گیرد و با کنترل بخشی از بازار انرژی نقش یک بازیگر مهم سیاسی و ژئوپلیتیک جهانی را با موفقیت ایفا کند و با استفاده از برگ انرژی به عنوان یک سلاح در پی بازسازی امپراتوری خود است.
روس‌ها توانستند با بازارسازی نفت خود، صادرات نفت را در شرایط تلاطمات تحریمی، ایمن کنند و افزایش دهند. ایران، ونزوئلا و روسیه سه کشوری هستند که تحت تحریم‌های نفتی غرب قرار گرفته‌اند. اما یک تفاوت اساسی بین روسیه با دو کشور ایران و ونزوئلا در مواجهه با تحریم وجود داشت و این تفاوت ناظر بر اقدام پیشگیرانه روس‌ها در بازارسازی برای صادرات نفت خود است.
به گزارش خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد،  در گزارش فارس با عنوان «روسیه با بازارسازی نفت تحریم‌ نفتی را بی‌اثر کرد، رشد صادرات نفت روس‌ها به 3 کشور» به این موضوع پرداخت که چگونه روس‌ها با سیاست «شراکت استراتژیک با چین»، «خرید تقاضای هند از طریق سهامدار شدن در پالایشگاه‌های این کشور» و «تجارت سربه‌سر با ترکیه» توانستند جریان صادرات نفت خود را بعد از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا حفظ کنند.
روس‌ها توانستند‌ با بازارسازی نفت خود، صادرات نفت را در شرایط تلاطمات تحریمی ایمن کنند و صادرات نفت آنها بعد از فوریه سال جاری مصادف با وقوع جنگ اوکراین، نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش نیز داشته است.
مطابق با آمار سازمان اوپک، موسسه BP و پترولجستیک رسم شده است و نوسانات ایجاد شده در میزان صادرات نفت سه کشور ایران، ونزوئلا و روسیه بعد از اعمال تحریم‌ها در تاریخ می 2018، ژانویه 2019 و فوریه 2022 را نشان می‌دهد.
صادرات نفت ایران بعد از گذشت پنج ماه از خروج آمریکا از برجام در می 2018، حدود 24 درصد از کل صادرات و معادل 500 هزار بشکه در روز کاهش یافت. این عدد برای ونزوئلا حدود 40 درصد و معادل 400 هزار بشکه در روز به ثبت رسیده است.
اما صادرات نفت روسیه بعد از گذشت 5 ماه از اعمال تحریم نفتی نه تنها کاهش نیافت که به میزان 200 هزار بشکه معادل 4 درصد از کل صادرات این کشور افزایش یافت.
مقایسه تجربه روسیه با ایران و ونزوئلا به خوبی نشان می‌دهد که نقش بازارسازی نفت تا چه میزان می‌تواند تحریم‌های نفتی را بی‌اثر کند، موضوعی که در دولت سیزدهم نیز با تقویت شراکت استراتژیک با چین و سهامداری در پالایشگاه‌های ونزوئلا در حال پیگیری است.
واکنش روسیه به طرح گازی جدید اروپا چه خواهد بود
معاون شورای امنیت روسیه تهدید کرد هر گونه اعمال سقف قیمت برای گاز روسیه به معنی توقف کامل صادرات به اروپا خواهد بود.
تاس در این رابطه آورده است: دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه، گفت: در صورتی که اروپا برای گاز روسیه سقف قیمت تعیین کند به معنی توقف کامل صادرات این حامل انرژی از روسیه به اروپا خواهد بود.مدودف این سخنان را در واکنش به اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد.
اورسولا فوندرلاین، مسئول سیاست خارجی کمیسیون اروپایی، اخیرا خواستار اعمال سقف قیمت برای گاز روسیه شده بود.همین اتفاق در مورد نفت هم رخ خواهد داد. خیلی ساده هیچ گازی از روسیه به اروپا صادر نخواهد شد.
چند روز گذشته اما وزرای اقتصاد گروه 7 از تمایل خود برای اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه خبر دادند. موضوع اعمال سقف قیمت در نفت و گاز روسیه چند ماهی است که از سوی کشورهای عضو گروه 7 مطرح شده و پیگیری می‌شود. این کشورها می‌خواهند با این اقدام میزان درآمدهای نفتی و گازی روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همزمان با افزایش شدید قیمت‌ این حامل‌های انرژی در بازار جهانی محدود کنند.
در مقابل و در همین رابطه وزارت نفت عراق اعلام کرد این کشور در ماه آگوست 101.85 میلیون بشکه نفت صادر کرده است.
 وزارت نفت عراق اعلام کرد که این کشور از محل صادرات نفت در ماه آگوست 9.78 میلیارد دلار درآمد داشته و در مجموع 101.85 میلیون بشکه نفت صادر کرده است.
در گزارش این وزارت‌خانه عراقی آمده است متوسط قیمت نفت فروخته شده عراق در ماه اکتبر 96.05 دلار در هر بشکه بوده است. از این میزان نفت صادراتی عراق، 100.75 میلیون بشکه آن از بندر بصره صادر شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و 1.1 میلیون بشکه آن هم از شمال عراق و از کرکوک به خارج از این کشور منتقل شده است.
از ماه فوریه و همزمان با آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین قیمت نفت در بازار جهانی افزایش پیدا کرده و این مسئله به نفع عراق و دیگر کشورهای صادرکننده نفت تمام شده است.
اقتصاد عراق به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است و پول حاصل از صادرات این حامل انرژی 90 درصد کل درآمد دولت عراق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل
 می‌دهد.
برگ برنده روس‌ها در صادرات نفت چیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه