رئیس اتاق بازرگانی بوشهر به« اقتصادسرآمد» می گوید: عملکرد ضعیف بندر بوشهر را به انزوا کشید

سلب رقابت‌پذیری از بندر بوشهر به رغم تاریخچه چند هزار ساله

گروه اقتصاددریا - توسعه زیرساخت‌های صادراتی و حمایت از فعالان اقتصادی از جمله تجار و بازرگانان از اولویت‌های استان بوشهر است.این استان با داشتن بنادر و ظرفیت‌های لازم در عرصه تولید و سرمایه‌گذاری ظرفیت ویژه‌ای در عرصه صادرات دارد. استان بوشهر علاوه بر تولید انواع محصولات کشاورزی ظرفیت مهمی در عرصه آبزی پروری از جمله ماهی و میگو دارد که تولید بیش از 28 هزار تن میگو این استان را به قطب تولید این آبزی کرده است. با وجود استثنائات در تخفیف ۲۰ درصدی سود بازرگانی در بندر بوشهر، این بندر دارای رکود، تورم فزاینده و افزایش بیکاری است.
به گزارش اقتصادسرآمد، فعالیت شرکت‌ها و برندهای بزرگ کشور که محل فعالیت آنها در  استان بوشهر بود به سبب عدم جذابیت بنادر استان فعالیت آنان به بنادر استان‌های دیگر انتقال یافت، درحالی که در زمان حضور آنها در استان بوشهر شاهد یک رونق بسیار خوب اقتصادی و اشتغال‌زایی بودیم و باید با اعمال مشوق‌های گمرکی، بندری و سایر امور زمینه بازگشت این شرکت‌ها فراهم شود. استان بوشهر با  پیشینه تاریخی تجارت بوشهر با کشورهای همسایه موقعیت ممتازی دارد و می‌تواند پایلوت موفقی در عرصه اقتصاد دریا و صادرات محور باشد، با توجه به نگاه مثبت دولت سیزدهم به این امر نیازمند آن است که به توسعه زیرساخت‌ها توجه ویژه شود. آمار بالای بیکاری بندر بوشهر براساس آمار رسمی اداره کار یکی از دلایل رکود روزافزون در این بندر است در صورتی که فعالیت تجاری بندر بوشهر رونق گیرد، شاهد اشتغال جوانان و کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود. گفته شده که به‌منظور فراهم‌کردن حضور کشتی‌‌‌های تجاری با ظرفیت ۵۰‌هزار تن در بندر بوشهر، افزایش ۱۵متری عمق کانال دریایی بندر بوشهر در دستور کار قرار گرفته است اما بااین وجود هنوز رکود دراین بندر وجود دارد ولی چرا؟
عملکرد ضعیف بندر بوشهر را به انزوا کشید
خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در گفت و گو با اقتصادسرآمد در توضیح رو به رکود گذاردن بندر بوشهر به رغم تاریخچه درخشان اقتصادِی آن به خبرنگار ما گفت:  استان بوشهر افزون بر دارا بودن صنایع نفت،گاز و وجود تاسیسات انرژی هسته‌ای که نقش اساسی در اقتصاد این استان دارد از ظرفیت‌های متعددی نیز برخوردار است که در صورت برنامه‌ریزی صحیح و توجه مسئولان می‌تواند در ایجاد اشتغال پایدار و رونق بیشتر این استان سهم بسزایی داشته باشد.
سلب رقابت‌پذیری بوشهر به رغم تاریخچه چند هزارساله
وی تصریح کرد: استان بوشهر با ۹۲۰کیلومتر مرز دریایی با خلیج‌‌‌فارس و قدمت تجاری چند هزارساله، از دیرباز یکی از مراکز مهم تجاری خاورمیانه و خلیج‌‌‌فارس بوده؛ اما متاسفانه در سال‌های اخیر نسبت به بنادر استان بوشهر، به‌‌‌ویژه بندر بوشهر مورد بی‌‌‌مهری قرار گرفته و در مقام مقایسه با سایر بنادر جنوبی کشور، اصل رقابت‌‌‌پذیری از این بنادر سلب 
شده است.
بوشهر در جایگاه درجه دومی بنادر کشور
وی با بیان ابن که به رغم جایگاه برجسته تاریخی، بوشهردر نیمه دوم قرن بیستم از توسعه بازماند و جایگاه خود را به رقبا واگذار کرد به طوری که اینک جزوبنادر درجه دوم خلیج فارس محسوب می شود، گفت: ضعف و انحطاط جامعه تجاری بوشهر به موازات یک سلسله از عوامل دیگر زمینه های افول بوشهر را رقم زده است که باید با بررسی دقیق نسبت به رفع آن اقدام شود.
عوامل رونق فضای کسب و کار در بندر بوشهر
امروزه بندرعباس دارای ۶۸۰هزار نفر جمعیت است درحالی‌که جمعیت بوشهر ۲۳۰هزار نفر است. این آمار به‌تنهایی نشان‌دهنده نقش این دو بندر در اقتصاد دریایی کشور است. موضوعی بود که این عضو اتاق بازرگانی بوشهر به آن اشاره داشت و تصریح کرد: امید می‌رود با توجه به ظرفیت‌های بندری و گمرکی استان بوشهر و مطالباتی که بخش خصوصی پیگیری می‌کند در دستور کار قرار بگیرد تا فضای کسب و کار استان بوشهر بهبود پیدا کند.
خواسته رئیس اتاق بازرگانی بوشهر از مسئولان
گزدرازی بر ضرروت آماده کردن بندر بوشهر به عنوان دروازه کریدور شمال- جنوب تاکید کرد و ابراز داشت: فعالان اقتصادی خواستار پیگیری حذف مالیات بر ارزش افزوده در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، لایروبی کانال دسترسی این بندر، پیگیری کاهش نرخ تعرفه شرکت های هدایت کشتی و توسعه خدمات دریایی و بندری، توسعه بندر گناوه، بکارگیری شناورهای تندرو برای صادرات محصولات کشاورزی و توجه بیشتر نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی نسبت به مسائل و مشکلات فراروی بخش خصوصی این استان هستند.
او با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر اظهار داشت: تشکیل کمیته ویژه بررسی توانمندی منطقه ویژه، می‌تواند گره گشایی قابل توجهی از مشکلات فعالان اقتصادی داشته باشد.
فراهم شدن تردد کشتی‌های پنجاه هزار تنی یکی از مطالبات مهم بازرگانان بندر بوشهر
گزدرازی استفاده از معافیت‌های بندری و انبارداری کالا را از دیگر مواردی دانست که رونق را به بندر بوشهر باز می گرداند و تصریح کرد: یکی از مطالبات مهم بازرگانان در بندر بوشهر، فراهم شدن تردد کشتی‌های پنجاه هزار تنی است که برای تحقق این مهم، افزایش عمق دسترسی به کانال دریایی بندر بوشهر در دستور کار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفته است.
یکی از منابع مهم درآمدی بنادر استان بوشهر از محل ترافیک تردد کشتی‌‌‌های تجاری است. این منبع درآمدی به علت اعلام سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر عدم‌توانایی تامین اعتبار ادامه یافتن لایروبی کانال دسترسی به بندر بوشهر و تعمیق آن، مجهز نبودن بندر به تجهیزات تخلیه و بارگیری جنرال‌کارگو و همچنین بار فله، دچار مخاطره شده و سایر بنادر استان‌‌‌های دیگر با برخورداری از امتیاز پهلوگیری کشتی با ظرفیت ۵۰‌هزار تن به بالا در رقابت، بندر بوشهر را حذف می‌کنند.
 سلب رقابت‌پذیری  از بندر بوشهر به رغم تاریخچه  چند هزار ساله
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه