علل تکرار ایجاد لکه‌های نفتی در خلیج‌فارس «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

آلودگی‌های نفتی تهدید خطرناکی برای خلیج فارس

گروه انرژی- اعظم زندیه - به تازگی لکه‌های کوچک آلودگی نفتی وارد سواحل کنگان، عسلویه و روستای مله گنزه شهرستان دیر شده و محیط را آلوده کرده است. در سال گذشته  از ۴۷ مورد عملیات مقابله با آلودگی در استان بوشهر، ۴۳ مورد مربوط به آلودگی‌های نفتی بوده است. اخیراً رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دیر استان بوشهر خبر از دیده شدن آلودگی در ساحل شهرستان دیر داده است. حجازی اعلام کرده که منشا اصلی این الودگی مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود به دلیل شست و شوی مخزن نفتکش‌ها، نشتی سکوهای نفتی دریایی و یا محموله‌های قاچاق به وجود آمده باشد. موضوع مشاهده تاربال نفتی در ساحل باید بررسی شود و تا تشخیص منبع و نوع آلودگی، امکان ارائه نظر دقیق وجود ندارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، به اعتقاد بزرگان فعال در بخش دریا فرسودگی تجهیزات به ویژه خطوط انتقال سکوهای نفتی و رعایت نکردن ملاحظات محیط زیستی در هنگام اکتشاف و دیگر عملیات مهم‌ترین و بیشترین عامل آلوده‌کننده محیط زیست خلیج فارس است. از میان مواد آلاینده خلیج فارس ۱۲ مورد نشت از میادین نفتی، ۲ مورد ناشی از غرق شدگی شناورها، ۲ مورد آتش سوزی، یک بار نشت گازوئیل و در ۳۰ مورد تخلیه غیر قانونی مواد نفتی از سوی شناورها به دریا اعلام شده که باید برای به صفر رساندن آن اراده جمعی لازم است.
اما باید عنوان کرد که موضوع نشت نفت خام در خلیج فارس موضوع تازه‌ای نیست. آلودگی نفتی در خلیج فارس به زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق برمی‌گردد که عراق در حمله به چاه های نفتی کویت خلیج فارس به شدت درگیر آلودگی نفتی از نوع نفت خام کرد. در این حادثه، نفت خام پهنه خلیج فارس به خصوص بخش غربی آن را فراگرفت و خسارات جبران ناپذیری به خلیج فارس وارد کرد. این اتفاق بارها در مقیاس‌های کوچک‌تر برای خلیج فارس افتاده است. ولی چرا تکرار ان را بازهم می بینیم قطعا دلیلی دارد که دارای پاسخی است نزد مسئولان دریایی ما.
آلودگی نفتی قابل پیشگیری است، اما
محمدعلی خطیبی،کارشناس و تحلیل گر حوزه انرژی در گفت و گو با اقتصادسرآمد با اشاره به این که نشت نفت در دریا از کشتی ها، چاههای نفت، تاسیسات ساحلی خسارات زیست محیطی و اقتصادی فراوانی به دنبال دارد ، گفت: آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس قابل پیشگیری بوده و باید شرکت‌های نفتی در قالب برنامه‌های مدیریت زیست محیطی الزامات را رعایت و با اقدامات کنترلی از ورود و نشت نفت جلوگیری کنند.
دلیل تکرار ایجاد لکه‌های نفتی در خلیج‌فارس 
وی در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: ایجاد آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس به طور مکرر در سال‌های اخیر باعث خسارت فراوان به اکوسیستم دریایی به ویژه آبسنگ‌های مرجانی شده نیاز است تا برای جلوگیری از تکرار آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.
آلودگی‌های نفتی تهدید خطرناکی
 برای خلیج فارس
وی با تاکید براین مهم که با توجه به اهمیت زیست محیطی خلیج فارس همه کشورهای حاشیه خلیج فارس باید استانداردهای زیست محیطی در فعالیت‌های اقتصادی به ویژه نفت و گردشگری رعایت کنند، تصریح کرد: آلودگی‌های مختلف همواره تهدید خطرناکی برای خلیج فارس و محیط زیست دریا محسوب می شوند، اما طی دهه های اخیر نشت لوله ها و خطوط نفتی و حمله لکه های نفتی در این میان به شکل یک بحران و در فواصل زمانی کوتاه دست از سر خلیج‌فارس برنداشته است.
کنوانسیون‌ها بی تاثیر در کاهش لکه‌های نفتی
به عقیده خطیبی کنوانسیون ها اعم ازبین المللی و قوانین ملی تا امروز توانسته تاثیرگذار باشند و در حقیقت کارآیی موردانتظار را نداشته لذا علاوه بر مسئولیت مدنی در خصوص وارد کردن خسارت های غیرقابل جبران و تاثیرات سوء اقتصادی که آلودگی های نفتی بر دریا دارند باید به نظام مسئولیت کیفری توجه و تمرکز شود. چرا که لازم است علاوه بر بحث مسئولیت مدنی مجازات های کیفری سنگینی در قوانین زیست محیطی اعمال شود تا نقش بازدارنده در بر داشته باشند تا شاید الزلمی باشد تامحیط زیست دریا و مقوله حفاظت از آن را در یک چارچوب مناسب قرار گیرد.
مقوله مهم فراموش شده این است که خلیج فارس تا کجا دوام می‌آورد و هضم این آلودگی های عمیق چه عوارض و آسیب های غیرقابل جبرانی را که برای این پهنه ارزشمند ایجاد شده را تاب می‌ورد. نقاط ابهامی زیادی وجود دارد که امیدواریم مجموعه نفت و دیگر نهادهای مربوط به آن لازم است نسبت به آن احساس مسئولیت کرده و پاسخگوی عواقب ادامه پیداش آلودگی ه و لکه های نفتی در خلیج نیلگون فارس باشند تا شاهد اقدامات موثر و کاربردی و همچنین ماندگار در عرصه حفاظت از پهنه زیبای آن باشیم.
بنا بر اظهارات مسئولین و پایش های انجام شده گفته می شود پاکسازی لکه های نفتی مکرر انجام شده است اما آیا این آلودگی و این پاکسازی و عملیات‌ها پایان ماجرای تکراری آلودگی ها است یا طبق قراری نانوشته هر بار باید منتظر سایه انداختن لکه های سیاه نفت بر سر دریا و محیط زیست دریا باشیم و اکوسیستم تخریب شده آن را به نظاره بنشینیم؟
دادستانی در یک کشور اروپایی اعلام کرده «ایجاد کننده لکه های نفتی مجرمی است که قداست حقوق بزرگ ترین موجود زنده جهان، یعنی محیط زیست کره زمین را نادیده گرفته و آن را نقض کرده است بنابراین به عنوان یک مجرم در نظر گرفته شده و مجازات های کیفری برای او تعیین می شود”.
آلودگی‌های نفتی تهدید خطرناکی برای خلیج فارس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه