عوامل دستیابی به ناوگان حمل ونقل دریایی قوی،« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

ناوگان دریایی کارسازدر گرو مدیریت صحیح

گروه اقتصاد دریایی -  ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز بزرگ‌ترین دارنده در جهان است که در نفت جایگاه سوم و در گاز رتبه دوم را در دنیا دارد. ذخایری که با فروش آن به شکل نفت و میعانات گازی و یا تبدیل به فرآورده‌های با ارزش‌تر، می‌توان کشور را توسعه داد با این وصف، علاوه بر تولید این منابع، باید ناوگانی وجود داشته باشد که این محصولات را به دست مصرف‌کنندگان برسانند. براساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، بیش از ۸۰ درصد تجارت دنیا از طریق دریا انجام می‌شود که حدود ۳۰ درصد آن مربوط به نفت و فرآورده‌های متشکل از آن است.
به گزارش اقتصادسرآمد، دریانوردان ایرانی که وظیفه رساندن نفت و فرآورده‌های نفتی را به مشتریان با نفتکش‌های غول‌پیکر برعهده دارند، با وجود دوری از خانواده اما گویی هیچ‌چیز جلودار آن ها نیست نه شرایط سخت نه تحریم‌ها. قطعا داشتن ناوگانی قوی و قدرتمند برای حمل و نقل در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد و از همین رو هم اکنون ایران بزرگ‌ترین ناوگان نفتکش جهان را در اختیار دارد. نفتکش‌های ایران، استانداردهای جهانی را برخوردار هستند، ولی توجه به نیروی انسانی متخصص چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. از این رو اگرچه در اغلب کشورهای جهان، بخشی از نیروهای شاغل در ناوگان نفتکش را نیروهای خارجی تشکیل می‌دهند؛ اما در ایران دریانوردان ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران همگی ایرانی هستند که باید پای درد و دل آنها نشست و برای رفع دغدغه‌های آنها کوشید.
دریانوردی، شغلی که تا چندی پیش برای اغلب مردم چندان ملموس نبود و تعریفی از سختی و دشواری آن نداشتند؛ اما سانحه نفتکش سانچی در آب‌های چین و تبدیل شدن این حادثه به سرخط مهم‌ترین اخبار، باعث شد تا مردم شناخت بیشتری از این شغل پیدا کنند. هر چند این حادثه موجب تکدر خاطر مردم شد اما جایگاه دریا نورد ایرانی بر همگان روشن شد.
سعید ابراهیمی پژوهشگردریایی در گفت و گو با اقتصادسرآمد با تاکید بر اینکه نیروی انسانی متخصص؛ لازمه شکوفایی ناوگان دریایی است. به خبرنگارما، گفت: توسعه کمی و کیفی نیروهای انسانی در حوزه دریایی و بندری، بهبود وضعیت اقتصاد دریایی کشور را درپی دارد.
نیروی انسانی متخصص رکن اصلی ناوگان دریایی کارآمد
وی با ضروری عنوان کردن بکارگیری نیروی انسانی متخصص در ناوگان دریایی اظهار داشت: چنانچه دستیابی به  حمل و نقل دریایی ایران مد نظر باشد باید از نیروهای متخصص بهره برد، چراکه این گونه می توان با کشورهای رقیب در سطح منطقه و بین المللی رقابت کرد، چرا که حمل و نقل دریایی در میان شقوق حمل و نقل ارزانتر و به صرفه تر است و به طور حتم رونق و پویایی آن می‌تواند شکوفایی اقتصاد دریایی ایران را به همراه داشته باشد.
ناوگان حمل و نقل دریایی قوی در گرو مدیریت صحیح
وی با بیان این مهم که سنگ بنای هر سازمانی مدیر آن است و سازمان‌ها در صورت مدیریت صحیح می تواند به ارتقا و توانمندی برسند و ناوگان حمل ونقل دریایی نیز ز این مقوله جدا نیست، افزود: یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های اجرایی طرح مدیریت ناوگان حمل و نقل دریایی است. چرا که این بخش به طور مستقیم توانمندی ناوگان دریایی وراهبری نیروی انسانی را متاثر از خود می‌سازد.ابراهیمی با اشاره به اینکه شناخت صحیح مدیریت در شناخت از حوزه دریایی بزرگ‌ترین عامل در راه توسعه این صنعت است گفت: سوءمدیریت در کشورهای کمتر توسعه یافته، ناشی از واقف نبودن به اهمیت علم مدیریت در یک سیستم است. از سوی دیگر انتخاب افراد ناشایست و غیرمتخصص برای تکیه زدن بر مسند مدیریت، در میان مدت گریبان مدیران بالادستی را خواهد گرفت. لذا بهره گیری از مدیران  مجرب در ناوگان دریایی زمینه ونق هرچه بیشتر این بخش را رقم خواهد زد.

بلاثر شدن تحریم‌ها در سایه مدیریت کارآمد
وی می گوید: باید دانش مدیریت وجود داشته باشد تا بتوان مهارت های ذاتی را در کنار آن شکوفا کرد، ابراز داشت: از ابتدای تحریم های همه جانبه غرب در چندسال اخیر برخی کارشناسان مشکل اصلی را مدیریت و برخی دیگر مشکل شماره یک کشور را تحریم عنوان می کنند. اما ناوگان دریایی ما نشان داده که درایام تحریم به ویژه در بحث مدیریت موفق عمل کرده است.
ابراهیمی با بیان این مطلب که، ناوگان حمل و نقل دریایی با تکیه بر توان داخلی تجهیزات پیشرفته ای در اختیار دارد، گفت: حضور هدفمند در حمل و نقل دریاها برای ما بسیار قابل‌توجه است که خوشبختانه در یک دهه اخیر به بسیاری از اهداف  خود در این بخش به رغم تمامی تحریم ها دست یافته ایم.با این تفاسیر باید از ظرفیت حمل و نقل دریایی کشور به بهترین شکل استفاده کرد، توسعه کمی و کیفی نیروهای انسانی در حوزه دریایی و بندری می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی منجر شود و با توجه به شرایط نامطلوب فعلی کشور در حوزه واردات و صادرات، می‌توان با ۱۵ کشور همسایه ایران، سطح مبادلات اقتصادی را افزایش داد. با توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار جهانی و همه گیری ویروس کرونا، تلاش و عملکرد به یاد ماندنی دریادلان عزیز، نقش مهمی در دستیابی به اهداف و برنامه‌های حمل و نقل دریایی و تجارت کشور ایفا کرد و به لطف الهی و همدلی دریانوردان، صادرات و واردات کالا‌ها لحظه‌ای متوقف نشود.اگر حضور نیروی انسانی متخصص در کنار مدیریت صحیح و کارامد و تجهیزات پیشرفته نبود، توسعه صنعت حمل ونقل دریایی به شکل امروزی برای ایران محقق نمی‌شد، چرا که آن چه تاکنون به‌دست آمده نتیجه زحمات و تلاش‌های خالصانه دریانوردان کشور است.
 ناوگان  دریایی کارسازدر گرو مدیریت صحیح
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه