گزارش «اقتصادسرآمد» از روند افزایش پرداخت های الکترونیکی؛

خداحافظ اسکناس !

گروه بانک و بیمه - برای خیلی‌ها تصور دنیای بدون پول نقد سخت است. در حقیقت، اسکناس به‌قدری در جامعه ریشه دوانده که امروزه در سراسر دنیا صدها اصطلاح عامیانه برای توصیف آن وجود دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، ظهور اینترنت اولین میخ در کالبد تابوت پول نقد بود، زیرا باعث ایجاد تقاضا برای سامانه‌های پرداخت الکترونیکی شد که این امکان را به شما می‌داد بدون نیاز به حضور در مکان فیزیکی که فروشنده در آن قرار دارد، پرداخت را انجام دهید. کارت‌های پلاستیکی به‌عنوان سریع‌ترین روش پرداخت خرد در اینترنت و فضاهای درون فروشگاهی ظهور کرد، اما برای تراکنش و کسب‌وکارهای بزرگ‌تر، کارت‌های نقدی نیاز به انعطاف‌پذیری و تراکنش را برطرف نکرد.
در حقیقت، تبادلات مالی بانک به بانک که با تولد اینترنت باید بسیار راحت‌تر صورت می‌گرفت، به دلیل ملاحظات پول‌شویی و بعداً به خاطر کنترل تأمین مالی تروریست‌ها، شدیداً محدود شد. مشکل اینجاست که زمانی که تجارت و مبادلات به دنبال راهی برای مکانیسم‌های کارآمدتری برای پرداخت بودند، دولت‌ها به دنبال این بودند که این مکانیسم‌ها را بیشتر قابل‌پ یگیری کنند و برای این کار مبادرت به اعمال اصطکاک در محیط دادوستد کردند. در سامانه‌ای که به دنبال کارآمدی است، بازگرداندن اصطکاک به پرداخت‌ها منجر به تضاد و تقابل می‌شود. نگرانی‌ها در مورد پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم باعث پرزحمت‌تر شدن انتقال وجه بین‌مرزی شده است.
ضرورت پرداخت‌های الکترونیکی شدیداً بالاست؛ همان‌طور که نیاز مصرف‌کننده و فروشنده‌ها برای مشاهده آنی تغییرات حساب بانکی خود در زمانی که مبادله‌ای انجام می‌شود زیاد است. این دنیایی است که امکان ظهور مکانیسم تبادل مالی توافق شده‌ای در آن وجود دارد که عمیقاً برتر از پول نقد است –به‌جای آن، دنیای جدید تجارت ممکن است ارزی جهانی را پیدا کند که اصطکاک حرکتی خیلی کمی داشته باشد. بررسی عملکرد یکساله شبکه الکترونیکی پرداخت کارت نشان‌دهنده روند صعودی پرداخت‌های الکترونیک در کشور و کاهش استفاده از پول فیزیکی در معاملات است.حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تراکنش مربوط به پرداخت الکترونیک به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در شهریور امسال انجام شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از تعداد رشد ۲۴ درصدی و از نظر ارزش رشد ۲.۳ درصدی را نشان می‌دهد.
جدیدترین آمار منتشر شده در این بخش حاکی  است که در شهریور ۹۷ تعداد یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون تراکنش پرداخت الکترونیک در کشور انجام شده که تا شهریور امسال رشد حدود ۲۵ درصدی را تجربه کرده است، اما ارزش تراکنش‌های الکترونیک تنها ۲.۳ درصد بالا رفته و از ۲۴۴ هزار میلیارد تومان در شهریور پارسال به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در آخرین ماه فصل تابستان ۹۸ رسیده است.
بر اساس آمار شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) که در بین ابزارهای پذیرش شبکه پرداخت الکترونیک همچنان بیشترین سهم به دستگاه‌های کارتخوان اختصاص پیدا کرده است و در دوره مورد بررسی حدود ۸۷.۵ درصد از تراکنش‌ها از طریق پایانه‌های فروش (کارتخوان) بوده و سهم ابزار پذیرش اینترنتی به ۶.۲ و موبایلی به ۶.۲۱ درصد رسیده بود.گزارش شاپرک در خصوص سهم شرکت‌های پرداخت الکترونیک از نظر تعداد تراکنش در شهریور ماه ۹۸ حاکی از آن است که شرکت‌های «به پرداخت ملت» با ۲۲.۳۸ درصد و پرداخت الکترونیک سامان با ۱۸.۷ درصد و تجارت الکترونیک پارسیان با ۱۵درصد توانسته‌اند تا جایگاه اول تا سوم بیشترین تعداد تراکنش در میان شرکت‌های پرداخت را کسب کنند.مقایسه گزارش شهریورماه نسبت به مرداد ماه امسال نشان می‌دهد که سهم بازار شرکت‌های به پرداخت و تجارت الکترونیک پارسیان همچنان دارای رشد است و پرداخت الکترونیک سامان به ثباتی نسبی رسیده است.
کمترین میزان تراکنش در میان شرکت‌های پرداخت متعلق به شرکت الکترونیک کارت دماوند با سهم ۰.۶ درصدی از تعداد تراکنش‌های شاپرکی انجام شده است و پس از آن نیز پرداخت الکترونیک سپهر بالغ بر یک درصد از تمام تراکنش‌های شبکه شاپرک را به خود اختصاص داده است.
 خداحافظ  اسکناس !
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه