جهاد کشاورزی البرز:

سهم بخش کشاورزی در مصرف آب  کمتر از ۵۰ درصد است


کرج-خبرنگاراقتصادسرآمد: مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی  البرز گفت: با تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین، میزان مصرف آب این بخش به کمتر از ۵۰ درصد وضعیت فعلی می‌رسد. حجت الله رضایی اظهار کرد: در حال حاضر از ۶۴ هزار هکتار اراضی زیرکشت استان، ۱۶ هزار هکتار به سیستم آبیاری نوین مجهز است. وی با اشاره به مزایای تجهیز زمین‌های کشاورزی به این سیستم افزود: با این روش‌ آبیاری به طور متوسط بین چهارهزار تا چهار هزار و۵۰۰ مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی داریم. به طور مثال اگر یک مزرعه در سال ۱۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند، با اجرای این سیستم تا چهارهزار و ۵۰۰ متر مکعب آب کمتر مصرف می‌کند و می‌توان این مقدار را به شش هزار متر مکعب نیز تقلیل داد.
وی با بیان اینکه برای تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین، تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزود: هرساله منابع اعتباری از طریق دولت و جهاد کشاورزی برای اجرای بهینه روش‌های نوین آبیاری برای مصرف بهینه در بخش کشاورزی تعیین می‌شود. رضایی تصریح کرد: تمرکز ما بر این است که روش‌های آبیاری سنتی را جمع کنیم و با روش‌های نوین، حمایت‌های دولت و تامین منابع مالی که هر ساله در اختیار ما می‌گذارد، کشاورزان را ملزم به استفاده از روش‌ها و سیستم‌های نوین برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب کنیم.
این مسئول اضافه کرد: براین اساس هر سال به کشاورزان متقاضی ۸۵ درصد یارانه پرداخت می‌کنیم و خود آنها هم ۱۵ درصد آورده به عنوان سهم خودیاری در ازای هر هکتار پرداخت می‌کنند.
وی توضیح داد: سال گذشته برای اجرای سیستم‌های آبیاری قطره‌ای برای هر هکتار ۱۳ میلیون تومان، آبیاری کلاسیک ۸.۵ میلیون تومان و برای ماشین‌های آبیاری ۱۰ میلیون تومان وام پرداخت کرده ایم.
رضایی اضافه  کرد: مبلغ این تسهیلات با توجه به متفاوت بودن هزینه‌های آبیاری روش‌های مختلف، متفاوت است و بر اساس شرایط آن سیستم پرداخت می‌شود.
رضایی افزود: طبق نظریه کارشناسان آب منطقه‌ای با روش‌های نوین در کشاورزی میزان استفاده این بخش ۷۰ درصد است، ولی ما مدعی هستیم بخش کشاورزی کمتر از ۵۰ درصد از آب استان را استفاده می‌کند.
سهم بخش کشاورزی در مصرف آب  کمتر از ۵۰ درصد است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه