کمک حمل و نقل برای تاسیس شهر هوشمند

گروه حمل و نقل- محمد اسلامی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان هواشناسی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: سانحه ریلی مانند دیگر حوادث رخ می‌دهد اما یکی از نکات مهم در این زمینه این است که حفاظت از این زیرساخت‌ها تشدید پیدا کرده تا دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم اما برخی اوقات چنین حادثه‌هایی غیرقابل اجتناب می‌شود که البته بسیار معدود است.
به گزارش اقتصادسرآمد، وزیر راه و شهرسازی گفت: سانحه ریلی قطار زاهدان – تهران تروریستی نبود و همچنان علت دزدیدن پیچ و پابند ریل در حال بررسی است. وی همچنین تاکید کرد که هم‌اکنون هیچ مشکلی برای مراسم اربعین ندارد و مردم با عشق به کربلا می‌روند.
وی ادامه داد: شواهدی دال بر تروریستی بودن این اقدام وجود ندارد اما این‌که با چه انگیزه‌ای پیچ پابندهای ریل باز شده است را هم نمی‌دانیم و در حال پیگیری آن هستیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین مبنی بر این‌که با توجه به ناآرامی‌های اخیر عراق و بیانیه وزارت امور خارجه مبنی بر احتیاط مردم و به تاخیر انداختن سفر اربعین‌شان در این کشور، نظر شما در این رابطه چیست، اظهار کرد: ناآرامی‌های اخیر عراق حرکت خاصی بود که با تدبیر مسئولان این کشور کنترل شد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که مردم با پای پیاده و با عشق به سفر کربلا و زیارت امام حسین (ع) می‌روند و هم‌اکنون اخباری که داریم این است که عراق کاملا امن بوده و هیچ مشکلی برای سفر زائران اربعین وجود ندارد.
اسلامی ادامه داد: ۳۳ هزار نفر از زائران روز گذشته از مرز مهران عبور کردند و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم همچنین برای این ایام ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس، ۵۵ قطار و بیش از ۶۰۰ مجوز پروازی صادر شده است که مسافران را از طریق شقوق مختلف حمل و نقل به عراق و مراسم پیاده‌روی اربعین برسانیم.
وی همچنین درباره تفاهم‌نامه امضا شده امروز بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان هواشناسی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی از تفاهم‌نامه‌هایی که در بخش‌های مختلف با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد در حوزه هواشناسی و استفاده از فناوری‌های نوین دراین حوزه برای جلوگیری از خروج ارز و استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیان داخلی برای تجهیز و تحول اساسی در حوزه هواشناسی است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هواشناسی استفاده‌ها و کاربردهایی در زمینه اطلاع‌رسانی برای بخش‌های هوانوردی، کشاورزی و غیره دارد همچنین پیش‌بینی وقوع سیلاب یکی دیگر از کاربردهای هواشناسی است که با استفاده و به کارگیری فناوری‌های نوین می‌تواند با قدرت بیشتری این پیش‌بینی را در اختیار ذینفعان بخش‌های مختلف انجام دهد.
اسلامی گفت: موضوع دومی که امروز مورد تفاهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان راهداری قرار گرفت هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای است به گونه‌ای که بتوانیم ناوگان حمل و نقل را به سمت بازدهی بیشتر، بهره‌وری بالاتر و کاهش هزینه‌ها سوق دهیم.
همچنین در این مراسم، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت:‌ در زمینه حرکت به سمت شهرهای هوشمند تفاهماتی با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت و در این زمینه تصمیم گرفتیم کارگروه تخصصی داشته باشیم تا از ظرفیت و پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.
سورنا ستاری اظهار کرد: مساله‌ای که در اقتصاد دانش‌بنیان اهمیت دارد، زیست بوم آن است و این زیست بوم یعنی این‌که همدلی‌ها و همکاری‌هایی که برای استفاده از ظرفیت‌ها و توان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به کار گرفته می‌شود افزایش یابد و خوشبختانه در وزارت راه و شهرسازی این مساله وجود دارد.
وی ادامه داد: مصوبه‌ اخیری که در شورای عالی معماری و شهرسازی در راستای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در محیط‌های شهری ابلاغ شد، اهمیت زیادی دارد و امیدواریم با برداشتن این موانع سبب رشد و پویایی بیشتر اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان شویم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هواشناسی به پیش‌بینی و چگونگی مقابله بهتر با سیل و دیگر بلاهای طبیعی کمک می‌کند، از سوی دیگر اتفاقاتی که باید در حوزه حمل و نقل شهری رخ دهد از جمله الکترونیکی کردن بارنامه‌ها و جاده‌ها نیز جزو پتانسیل‌هایی است که در تفاهمات امروز با سازمان راهداری به آن توجه کردیم. 
کمک حمل و نقل  برای تاسیس شهر هوشمند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه