اعلام آمادگی ظریف برای سفر به عربستان؛

سیگنال تهران برای ریاض

گروه سیاسی- وزیر امور خارجه می گوید: همیشه آماده بودیم به کشورهای همسایه برویم و دست دوستی ایران همواره به سمت کشورهای منطقه باز بوده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه بازدید از کارخانه‌ نوآوری آزادی در تهران و در پاسخ به این پرسش که اظهاراتی به نقل از شما در گفتگو با المسیره یمن منتشر شده درباره آمادگی برای سفر به عربستان برای حل اختلافات و اینکه آیا اتفاق جدیدی رخ داده که چنین اظهاراتی را بیان می‌کنید؟ عنوان کرد: نه اتفاق خاصی نیفتاده است. ما همیشه آماده بودیم به کشورهای همسایه برویم و کماکان این آمادگی را داریم.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: دست جمهوری اسلامی همیشه به سمت کشورهای منطقه دراز بوده و اگر زمینه فراهم و در کشورهای همسایه ما آمادگی باشد که همکاری کنند، حتما این آمادگی را خواهیم داشت.
وزیر خارجه ایران به شبکه «المسیره» یمن آمادگی خود برای سفر به عربستان با هدف حل اختلافات البته در صورتی که شرایط مناسب باشد، خبر داده بود.
محمدجواد ظریف همچنین اظهار کرد: چندجانبه‌گرایی یک انتخاب نیست یک ضرورت است. دولت‌ها ذاتا نسبت به حاکمیت خود بسیار بسیار با خست عمل کرده و می‌کنند و اگر نبود نیاز قطعی دولت‌ها به حل مسائل‌شان از طریق چند جانبه‌گرایی هیچ‌گاه چند جانبه‌گرایی پا نمی‌گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: چند جانبه گرایی بیش از هر زمانی دیگر به ضرورت در جامعه بین المللی تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: اکنون می‌بینیم که دیپلماسی چندجانبه‌گرایی به عنوان واقعیت ظهور و نمود پیدا کرده و آن هم به دلیل امکان‌ناپذیر بودن راه‌حل‌های یک جانبه است و دولت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نه می‌توانند مشکلات خود را به تنهایی حل و فصل کنند و نه می‌توانند به تنهایی مانع اقدامات هنجارشکنانه دیگران شوند و برای همین به چندجانبه‌گرایی روی آوردند و این موضوع نیاز قطعی جامعه بشری بوده است.
ظریف با اشاره به این‌که در شرایط گذار کنونی چندجانبه‌گرایی بیش از هر زمان دیگری به ضرورت در جامعه بین‌المللی تبدیل شده است، اظهار کرد: امروز شرایطی داریم که دنیا دیگر غرب نیست اما به معنای ضد غرب هم نیست. دنیای بدون غرب به معنای این واقعیت است که دیگر همه اتفاقات در غرب اتفاق نمی‌افتد وغرب نمی‌تواند همه تصمیمات برای تحولات جهانی را اتخاذ کند. زمانی همه اتفاقات قابل توجه دنیا در غرب رخ می‌داد و آنها اتفاقات دنیا را تعیین مسیر می‌کردند، اما واقعیت این است که امروز در دنیا همه اتفاقات نه در غرب می‌افتد و نه می‌توانند برای جهان تعیین مسیر کنند.
وزیر امور خارجه همچنین بیان کرد: امروز دولت‌ها نمی‌توانند یک جانبه برای جهان تصمیم بگیرند چون دولت‌ها انحصار خود را بر تصمیم‌گیری‌های جهانی از دست داده‌اند. ابزار و مراکز قدرت متکثر شده است و مرکز قدرت از غرب تغییر کرده است. فردی با یک موبایل کوچک پیام‌هایی را در دنیا مخابره می‌کند که دنیا را حرکت می‌دهد اگر همه دولت‌های دنیا دورهم جمع شوند باز هم بدون حضور سایر ذی‌نفعان نمی‌توانند تصمیم بگیرند.
وی در ادامه به حادثه 11 سپتامبر اشاره کرد و افزود: دولت آمریکا بعد از 11 سپتامبر که این دولت را قدر قدرت می‌داند و هزینه‌های نظامی‌اش به تنهایی 10 برابر 10 کشور است یعنی 600 میلیارد دلار و بعد از آن چین، عربستان سعودی و روسیه هر کدام 60 میلیارد به طور متوسط هزینه می‌کنند، نتوانست امنیت مردم خود را تامین کند.
وی خاطر نشان کرد: آمریکا به کسانی که می‌خواهند قطعنامه 2231 را اجرا کنند فشار می‌آورد اما باید مراقب باشیم که آمریکا دوباره نتواند یک جانبه‌گرایی خودش را پوشش چندجانبه دهد. اشتباهات باعث شده که آمریکا بتواند با سیاست یک جانبه خودش شش قطعنامه را پوشش چند جانبه بدهد. ما نباید چشم‌مان به خارج باشد باید بر اقتصاد مقاومتی، خودباوری و داخل کشور متمرکز باشیم، اما نباید مجدد به آمریکا اجازه دهیم سیاست یک جانبه خودش را پوشش چند جانبه بدهد اگر چند جانبه به خود بگیرد اجرایش راحت‌تر می‌شود.
 سیگنال تهران برای ریاض
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه