بررسی صنعت کشاورزی ایران در گزارش «اقتصادسرآمد»

ضریب امنیت غذایی 85 درصدی تا افق ۱۴۰۰

گروه صنعت، تجارت و تولید- عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی کشاورزی اظهار کرد: طبق قولی که به رئیس جمهور در سال ۹۴ داده شد، امنیت غذایی را علی‌رغم تمامی مشکلات اعم از تغییر اقلیم، بحران آب و ... به ۸۰ درصد رساندیم، در حالی که در ابتدای دولت تدبیر و امید این رقم از ۵۵ درصد شروع شد و همواره رسیدن به رقم ۸۵ درصد تا افق ۱۴۰۰ امری شدنی است.با وجود مشکلات تغییر اقلیم و آب دستیابی به ضریب امنیت غذایی ۸۵ درصدی تا افق ۱۴۰۰ شدنی است.
به گزارش اقتصادسرآمد، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر توجه به موضوع آب افزود: در خانواده کشاورزی سعی کردیم به موضوع آب توجه کنیم چرا که بدون توجه به آب امکان ادامه مسیر وجود ندارد در حالی که دانش بشر و لطف خدا این اجازه را به ما می‌دهد که بتوانیم بدون نگرانی از آن بهره‌وری خوبی داشته باشیم و به عبارت دیگر حل مشکل آب در بخش کشاورزی از خانواده کشاورزی میسر خواهد بود.
کشاورز ادامه داد: از کشاورزان تقاضا داریم در فضای کنونی کشور که جنگ اقتصادی نابرابر و یک‌جانبه حاکم است، از تولید غفلت نکنند و شعار ما همواره تولید تولید تولید، بوده است.
او با اشاره به اینکه دانش بنیان کردن کشاورزی اولین گامی است که باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: کشاورزی ما نیاز به انتقال دانش تکنولوژی و علمی‌تر شدن دارد.
این مقام مسؤل با تأکید بر این مسئله که کماکان در تولید گندم باید خودکفا بمانیم، بیان کرد: مشکل جو کشور ظرف ۲ تا ۳ سال آینده باید مرتفع شود و در خصوص شکر هم که دچار غفلت شدیم، باید مجدد به ریل سال ۹۶ بازگردیم و تولید پنبه، شیر، گوشت و تخم مرغ کشور را باید افزایش دهیم.
او در پایان با اشاره به اینکه الگوی کشت در کشور آماده اجرا است، تصریح کرد: الگوی کشت و سند ملی پس از ۵ تا ۶ سال مطالعه، آماده اجرا است و خانواده کشاورزی باید در اجرای آن آماده باشند و همچنین مجلس باید ساختار‌های حمایتی برای برون رفت از نابه‌سامانی‌ها را از طریق ایجاد ساختار‌های جدی ایجاد کند تا الگوی کشت زراعی و باغی در کشور اجرا شود.
بهره‌وری آب یکی از کلیدی‌ترین اقدامات در بخش کشاورزی
عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی سامانه‌های نوین آبیاری، ماشین آلات و نهاده‌ها با تاکید بر این مسئله که بهره‌وری آب یکی از کلیدی‌ترین اقدامات در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: با توجه به آنکه آب و بهره‌وری از آن یکی از کلیدی‌ترین اقدامات در بخش کشاورزی به شمار می‌رود از این رو در دولت تدبیر و امید به این موضوع توجه خاص شده است.
او افزود: در دولت تدبیر و امید توانسته‌ایم بهره وری آب را بالا ببریم و مصرف آب را متعادل کنیم که این امر بر تولیدات تاثیر به سزایی داشته است.

در عین حال، تقوی گفت: در شرایط فعلی وزارت جهاد کشاورزی وزارتخانه حساسی است چرا که تامین امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد.
سید رضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی برای تولید ارزش بالایی قائل شده و تولید مفید جهاد در راه خدا محسوب می‌شود و تولید کننده مجاهد در راه خدا که برای تامین معاش خانواده خود تلاش می‌کند.
او با اشاره به اینکه افزایش ثروت ملی از طریق تولید امکان پذیر است، افزود: هر فردی که امکان تولید داشته باشد و از آن امکان استفاده نکند از رحمت خدا دور شده است.
تقوی تلاش وزارت جهاد کشاورزی در عرصه تولید را قابل تقذیر دانست و گفت: در حال حاضر به فضل خدا بازار از هیچ کالایی خالی نیست و می‌توان غذای ۱۵۰ میلیون نفر با علم تولید کرد.
خاوازی گفت: تولید محصولات کشاورزی بر پایه دانش بومی کشاورزان با تجربه، حمایت‌های همه جانبه مدیران و نقش انکار ناپذیر بخش خصوصی استوار است.
کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی  اظهار کرد: تردیدی نیست که این سطح از تولید بر پایه‌های دانش بومی کشاورزان با تجربه و خبره، ترویج آخرین یافته‌های پژوهشگران و کارشناسان، حمایت‌های همه جانبه مدیران و نقش انکار ناپذیر بخش خصوصی استوار است.
خاوازی افزود: این تولید حداکثری در گستره‌ای به وسعت ایران از بلند‌ترین کوه‌ها تا ژرف‌ترین آب‌های کشور و از دشت‌ها تا جنگل‌ها و مراتع تحقق یافته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دستیابی به پتانسیل‌های بخش کشاورزی در سال‌های اخیر گفت: عملکرد تولید ۳ تا ۴ برابری کشاورزان نمونه در بخش زراعت، ۸ تا ۹ باربری در بخش باغبانی و ۲ تا ۳ برابری در تولید ماهی و میگو نسبت به متوسط عملکرد کشور با به کار گیری آخرین یافته‌های علمی و همچنین دانش بومی کشاورزان پیشرو محقق شده است.
خاوازیی در پایان استفاده از ظرفیت نمونه‌های ملی بخش کشاورزی را به عنوان الگو‌های مناسب برای انتقال تجربیات و دانش فنی به دیگر کشاورزان و به حداقل رساندن خلا عملکرد تولید را یکی از اهداف برگزاری این مراسم اعلام کرد.
 ضریب امنیت غذایی 85 درصدی تا افق ۱۴۰۰
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه