گزارش «اقتصادسرآمد» از آنچه سیل با سرزمین نیمروز کرد

سیستان زیر آب

گروه سیاسی- حال سیستان و بلوچستان از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی خوب نیست و شرایط در این استان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، ‏دقیقاً دیماه سال گذشته بود که دکتر مهدی اژدری مقدم، مدیر گروه عمران دانشکده مهندسی دانشگاه سیستان و بلوچستان در میزگردی که ایرنا در این دانشگاه با حضور پنج استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار کرد، گفت: «بطور میانگین در مرکز استان، حدود ۵۰ میلی متر در جنوب استان تا ۱۱۰ میلی متر بارش داریم. متوسط بارش طولانی مدت در زاهدان می تواند در حدود ۷۵ میلی متر باشد. تا این لحظه از سال (دیماه سال ۹۷) که عمده بارش ها را باید داشته باشیم فکر می کنم زیر یک میلی متر بوده است».
این مطلب را دکتر اژدری سال گذشته گفت اما الان در سیستان و بلوچستان چه اتفاقی افتاده است؟ این استان با حجم زیادی آب که بهتر است نگوییم آب که بگوییم سیل مواجه شده است.
مردم در این نقطه همواره چوب بی فکری و اهمال مسئولان را می خورند. عید سال 98 انقدر مردم در این جنوب از قبل سیل داغ دیدند که هنوز داغدارند و مشکی پوش و درست در آستانه سال گشت خفتگان از سیل نوروز 98 بار دیگر سیل کاشانه شان را به آب داد.
به عبارت دیگر، بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از ۱۹ دی آغاز شد فقط استان سیستان و بلوچستان را متاثر نکرد که کرمان و هرمزگان را هم  تحت تاثیر قرار داد اما اوضاع سیستان و بلوچستان بدتر از دو استان دیگر ارزیابی شد. جالب اینجاست  استانی که سال پیش همین موقع ها بارش کمتر از یک میلی متر را داشت در زمان حاضر، بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب استان به ۲۰۰ میلی‌متر می‌رسد!
تمام این ها گفته شد که بگوییم سیل آمده است سیل در جایی آمده است که در حالت طبیعی زیر ساخت های ضعیفی دارد. استانی زیبا که روزگاری گهواره تمدن بود، امروز، متاسفانه یکی از محروم ترین و شاید محروم ترین استان های کشور به شمار آید.
همزمان با بارندگی ها یعنی از ۲۰ تا ۲۲دی در این استان راه ارتباطی ۸۹۰ روستای استان به طور کامل قطع شد که با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی تاکنون راه ۵۰۰ روستا باز شده است.نبود جاده دسترسی مناسب کار امدادرسانی و رساندن کمک های مردمی به بیش از ۱۲۰ هزار سیل زده در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ روستای چابهار در محدوده دشتیاری، بخش های مرکزی و پلان و قسمتی از بخش تلنگ قصرقند را مختل کرده است  و صدها کامیون و خودرو سبک در انتظار بازگشایی راه برای رساندن کمک به سیل‌زدگان نیازمند هستند.استان سیستان و بلوچستان زیر ساخت های ضعیفی دارد که متاسفانه با وجود همین ضعف، شاهد خسارت ۳۳۲ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت های شهری حدود ۲۴ شهرداری این استان هستیم.این را عباسعلی ارجمندی‌، مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان می گوید و اینکه تازه این میزان خسارت  بر اساس برآوردهای اولیه سیلاب اخیر است.ارجمندی می گوید: سیلاب ۲۰ تا ۲۲ دی در بیشتر نقاط سیستان و بلوچستان خسارت جدی به بخش‌های زیربنایی، کشاورزی و واحدهای مسکونی شهری و روستایی استان وارد کرده است.سیل سیستان و بلوچستان در فصل سرما رخ داده است. کسی که به زاهدان آن هم در فصل زمستان سفر کرده باشد می داند که شب های زاهدان چقدر سرد می شود، چه رسد به وقتی که سیل بیاید. از نظر دکتر علیرضا رییسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  یک نگرانی هم وجود دارد و آن این است که  هوا سرد است  و سرما هم سیلزدگان را تهدید می کند و با توجه به اینکه هنوز مساله آنفلوانزا در کشور وجود دارد. وزارت بهداشت گروه های پر خطر شامل زنان باردار، سالمندان بالای ۶۰ سال و بیماران قلبی و کلیوی را به صورت رایگان تحت پوشش واکسن آنفلوانزا قرار می دهد.
عبدالوهاب شهلی بر، فعال اجتماعی در سیستان و بلوچستان هم از خطر سرما برای سیلزدگان هشدار می دهد. او می گوید: هرچند امدادگران به ویژه امدادگران جمعیت هلال احمر مشغول امدادرسانی به سیل‌زده ها هستند اما مردم منطقه به کمک های بیشتری نیاز دارند که وسایل گرمایشی، بخصوص بعد از باران که هوا سردتر هم می شود و نیز کالاهای ضروری از جمله لباس و پتو و نیز اقلام خوراکی از جمله نیازهای آنان است.
معاون وزیر بهداشت در ابتدا یک خبر خوب می دهد و آن این است که  هنوز موردی از بیماری های واگیر از جمله مالاریا و وبا در این مناطق گزارش نشده است. ممکن است در برخی افراد مواردی از استفراغ یا اسهال دیده شود اما اپیدمی خاصی نداریم. بیشتر این بیماری ها با گرم شدن هوا ممکن است گسترش پیدا کنند.
از طرفی دیگر، آنچه که رییسی از آن نگران است این است: نگرانی کنونی بیشتر از بیماری های تنفسی و آنفلوانزاست و بعد از آن پیشگیری از بیماری های انگلی، روده ای و گوارشی ناشی از عفونت لاشه حیوانات است. حیوان گزیدگی شامل مار و عقرب گزیدگی نیز در فصول سرد سال بسیار کم است و فعلا موارد چندانی از حیوان گزیدنی نداریم.دکتر رییسی به مشکلی دیگر هم اشاره می کند و آن تلف شدن تعداد زیادی از طیور و دام های روستاییان است. کار جمع آوری و گندزدایی لاشه حیوانات به صورت روزانه انجام می شود. هیج یک از خانه های بهداشت تعطیل نشده است و علاوه بر فعالیت همه خانه های بهداشت، تیم های سیار بهداشتی بیشتری در این مناطق فعال شده است.دراین راستا نیز عبدالوهای شهلی بر، پژوهشگر اجتماعی و فعال مدنی در سیستان و بلوچستان هم در خصوص ابعاد و عمق فاجعه سیل آن را به آینده ای نه چندان دور مربوط می داند و می گوید: عمق فاجعه زمانی مشخص می‌شود که آب، فرونشیند.«عبدالوهاب شهلی بُر» در این راستا می گوید: در زمان حاضر، شمار زیادی دام به خاطر سیل اخیر تلف شده و روی آب مانده است و مسئولان بهداشتی باید هر چه سریع تر نسبت به سمپاشی دام های تلف شده اقدام کنند زیرا در غیر این صورت مردم منطقه با مشکل بهداشتی روبرو می‌شوند.
هر چند سیل، خرابی به بار می آورد و برخی از کارشناسان آن را بدتر از زلزله ارزیابی می کنند  اما یک سیل سیستان و بلوچستان جنبه های مثبتی هم دارد که یکی از آنها،  جان تازه گرفتن تالاب جازموریان است.وحید پور مردان ، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان  اعلام کرده است: تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر در استان و سیلابی شدن مسیرها ۲۱.۷ میلیون مترمکعب آبگیری شد. به عبارت دیگر، ۲۱.۷ میلیون متر مکعب آب از رودخانه‌هایی همچون دامن، بمپور، روستا و هودیان وارد تالاب جازموریان شده و جان تازه ای  به این تالاب داده است.
او می گوید:  جازموریان در پی خشکسالی‌های اخیر به کانون گرد و غبار جنوب شرق تبدیل شده و تاثیر نامطلوبی روی پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه گذاشته است  اما با بارندگی های اخیر در استان ،  این تالاب دوباره میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر از قبیل کاکایی، اگرت  شده است. ضمن اینکه عمق آبگیری شده در تالاب تقریبا بین ۱۰ تا ۷۰ سانتیمتر است که احتمال افزایش این آبگیری نیز وجود دارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان  اضافه کرده است: تالاب جازموریان به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان است که با مساحت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع در اثر فرو نشست زمین با ساختی جوان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری غرب ایرانشهر و در محدوده شهرستان دلگان واقع شده است.
 سیستان زیر آب
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه