واکاوی بازار نفت پس از اوپک پلاس در گزارش «اقتصادسرآمد»

شیل قربانی جنگ نفتی

گروه انرژی- به نظر می رسد، موسسه انرژی اینتلیجنس اعلام کرد اولین قربانی جنگ قیمت عربستان و روسیه صنعت شیل آمریکا خواهد بود. وقتی تولید کنندگان نفت عملاً چاه ها را ببندند، قیمت نفت هم بهبود خواهد یافت.رشد صنعت شیل آمریکا رو به کاهش است و به نظر می رسد اولین قربانی جنگ قیمت روسیه و عربستان باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد،  شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرد تولید نفت خود را در ماه آوریل تا 12.3 میلیون بشکه در روز بالا میبرد. این به معنای آغاز یک جنگ برای سهم بازار است.  ولی به نظر می رسد این سطح از تولید فراتر از توان آرامکو برای تولید پایدار باشد. به عبارت دیگر، عربستان سعودی قصد دارد بازار را از نفت پر کند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان هم علاقه‌ای به اجلاس دوباره با روسیه در آینده نزدیک ندارد.
 به عقیده موسسه انرژی اینتلیجنس، عربستان سعودی یک بازی به راه انداخته که طی آن قیمت نفت می تواند تا بین 12 و 20 دلار در هر بشکه سقوط کند و حتی در بدترین حالت به زیر 10 دلار در هر بشکه برسد.
روسیه می گوید می تواند 6 تا 10 سال با قیمت نفت حدود 25 تا 30 دلار در هر بشکه دوام بیاورد. به نظر می‌رسد هیچ کدام قصد تسلیم شدن ندارند.در نتیجه این اقدامات، اولین قربانی صنعت شیل آمریکا خواهد بود. این بانک سرمایه گذاری اعلام کرد:« وقتی تولید کنندگان نفت عملاً چاه ها را ببندند، قیمت نفت هم بهبود خواهد یافت».در عنی حال، تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا مدت‌ها است که با مشکل سوددهی روبه‌رو هستند و آغاز جنگ قیمتی جدید، اوضاع را برای آنها بدتر کرده است.عربستان و روسیه و جنگ آنها برای افزایش سهم از بازار سبب شده است به‌طور ناگهانی، تقریباً همه عملیات حفاری شیل در آمریکا زیان‌ده شود.طبق اعلام مؤسسه مشاوره ریستاد انرژی در نروژ، تنها پنج شرکت در دو منطقه آمریکا می‌توانند هزینه تولید را پایین‌تر از قیمت کنونی نفت نگه دارند.
برای نمونه، داده‌های ریستاد نشان می‌دهد شرکت‌های اکسون موبیل، اکسیدنتال، شورون و کرونکوئست در منطقه پرمین آمریکا می‌توانند با قیمت نفت ۳۱ دلار نیز سوددهی داشته باشند.با این همه برای بیش از ۱۰۰ شرکت فعال دیگر در صنعت شیل آمریکا اوضاع این‌طور نیست؛ برای این شرکت‌ها حفر چاه‌های جدید به معنای آغاز زیان‌دهی است.
رسانه‌های آمریکایی هم معتقدند پوتین روندی را آغاز کرده که می‌تواند به یکی از ناخوشایندترین جنگ قیمت نفت در تاریخ مدرن منجر شود و شرکت‌های نفت و گاز آمریکا می‌توانند این وسط قربانی شوند.  
ولادیمیر پوتین روندی را آغاز کرد که می‌تواند به یکی از ناخوشایندترین جنگ قیمت نفت در تاریخ مدرن منجر شود و شرکت‌های نفت و گاز آمریکا می‌توانند این وسط قربانی شوند.
روز یکشنبه عربستان سعودی بمب نفتی خود را منفجر کرد و اعلام کرد نه تنها قیمت پیش‌فروش نفت خود به مشتریان چینی را ۶ یا ۷ دلار در هر بشکه پایین می‌آورد، بلکه تولید روزانه خود را هم ۲ میلیون بشکه بالا خواهد برد. این در شرایطی است که بازار نفت همین حالا با عرضه بیش از حد مواجه است.
این اقدام عربستان هم جهش بزرگی برای قاپیدن سهم بازار از رقبا بود و هم پیام بلند و واضحی برای مسکو داشت؛ عربستان از بازی‌های سیاسی خسته شده است. اقدام عربستان واکنشی به شکست در مذاکرات روز جمعه اوپک پلاس در وین اتریش بود.
اعضای اوپک روی طرحی برای کاهش تولید روزانه ۱.۵ میلیون بشکه‌ای توافق کرده بودند، اما این طرح با مخالفت روسیه رد شد. یک منبع آگاه از داخل مذاکرات به سی‌ان‌بی‌سی خبر داد در حالی که دو طرف (اوپک از یک طرف و کشورهای غیر اوپکی به رهبری روسیه از یک طرف) روی کاهش تولیدات اتفاق نظر داشتند، در پایان خطوط قرمز آنها حتی به هم نزدیک هم نبود. این منبع آگاه گفت: روس‌ها قاطعانه اعلام کردند دیگر نمی‌خواهند از صنعت نفت شیل حمایت کنند. یکی از عواملی که به این تصمیم روسیه منجر شد این بود که هنوز مهر تحریم‌های آمریکایی ضد روس‌نفت خشک نشده است.
در این شرایط، وزارت انرژی آمریکا به دلیل افت شدید قیمت‌ها، طرح فروش ۱۲ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک دولت را متوقف کرد.وزارت انرژی آمریکا در اواخر فوریه پیش از شیوع ویروس کرونا و آغاز جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه که باعث ریزش قیمت‌های نفت شده است، طرح فروش بخشی از ذخایر نفت استراتژیک را اعلام کرده بود.
 شیل قربانی جنگ نفتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه