اما و اگرهای ورود دور جدید ملخ های صحرایی به ایران در گزارش «اقتصادسرآمد»

ملخ ها ناقل نیستند

گروه صنعت و تجارت- موج دوم هجوم ملخهای صحرایی از دوم اسفندماه سال جاری در کشور آغاز شد که ابتدا استانهای هرمزگان، بوشهر  وجنوب فارس ‏را درگیر کرد و در حال حاضر  دو استان دیگر یعنی سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز درگیر این آفت شده اند.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، در این خصوص، سخنگوی سازمان حفظ نباتات با بیان این‌که آفت ملخ صحرایی احتمالا تا اواخر تیرماه در کشور باقی خواهند ماند، گفت: از حدود ۶ ماه پیش براساس گزارش‌های فائو و رصدهای سازمان حفظ نباتات، ورود ملخ صحرایی به کشور قابل پیش‌بینی بود و به همین دلیل غافلگیر نشدیم.
سیدمحمدرضا میر با بیان این‌که در آغاز راه مبارزه با آفت ملخ صحرایی هستیم، اظهار کرد: از حدود ۱۵ روز گذشته تاکنون، ریزش این آفت در کشور بیشتر نیز شده است و به عبارت دیگر در اوج ریزش آن هستیم و پیشبینی میشود تا اواخر تیر سال آینده نیز برخی از استان‌های کشور درگیر این آفت باشند.
وی ادامه داد: سال گذشته نیز  از ۸ بهمن ماه ریزش ملخ صحرایی در هرمزگان آغاز شد و تا تیرماه ادامه یافت و ۹ استان را درگیر کرد. در مجموع نیز در سطحی معادل۷۵۰ هزار هکتار علیه این آفت مبارزه شد. امسال نیز باتوجه به اینکه تعداد این آفت بیشتر شده، پیشبینی می‌شود که مبارزات در سطحی بالغ  بر یک میلیون هکتار صورت گیرد.
 سخنگوی سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: بیشترین استانهای درگیر نیز هرمزگان و بعد از آن سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس وخوزستان هستند. در حال حاضر نیز در استان هرمزگان در سطحی حدود ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار بر علیه این آفت  مبارزه شده و مبارزه نیز همچنان ادامه خواهد داشت. در استانهای دیگر نیز سطح این مبارزات ۲ تا ۳ هزار هکتار است.
به گفته وی به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در خاستگاه اصلی ملخ صحرایی یعنی منطقه شرق آفریقا، کشورهای حاشیه دریای سرخ مانند اریتره، یمن، سومالی و شبه جزیره عربستان حجم این آفت زیاد شده است.
میر در پاسخ به این سوال که آیا این ملخها برای انسان خطری حساب می آیند یا خیر ،گفت: این آفت به صورت مستقیم هیچ ضرری برای انسان ندارد. در برخی استانهای کشور از این ملخ به عنوان منبع پروتئینی استفاده میشود. از طرفی حتی این ملخها ناقل ویروس کرونا نیز نیستند. تنها خطری که ممکن است برای انسان داشته باشند به خطر انداختن امنیت غذایی آنهاست، زیرا این ملخها از محصولات کشاورزی و هر نوع سبزه  تغذیه می کنند.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگوی دیگری با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۴ هزار هکتار مبارزه با آفت ملخ صحرایی انجام شده است، از احتمال درگیری ۴ استان درگیر با این آفت خبر داد.
محمدرضا میر با بیان اینکه هم اکنون ۵ استان کشور درگیر آفت ملخ صحرایی هستند، گفت: این استان‌ها به ترتیب شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان است که در استان هرمزگان تاکنون ۱۳ هزار و ۳۶۳ هکتار، بوشهر ۳ هزار و ۱۵۵ هکتار، خوزستان ۲ هزار و ۹۳۰ هکتار، فارس ۲ هزار و ۵۵۴ هکتار و سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۶۳ هکتار مبارزه انجام شده است بنابراین تاکنون در مجموع ۲۴ هزار و ۶۵ هکتار مبارزه با ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی کشور انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه از حدود ۶ شش ماه قبل پیش بینی‌ها و بررسی‌های لازم در این زمینه توسط کارشناسان سازمان حفظ نباتات و همچنین فائو انجام شده بود، افزود: ما کاملاً این هجمه را پیش بینی می‌کردیم و اتفاقی دور از ذهن نبود.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه ما از سال گذشته با هجوم آفت ملخ صحرایی به کشور مواجه هستیم، گفت: سال گذشته حدود ۷۶۰ هزار هکتار مبارزه در این حوزه انجام شد و امسال بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته این عدد به حدود یک میلیون هکتار خواهد رسید و تا تیرماه ۱۳۹۹ نیز ادامه خواهد داشت.
میر با اشاره به اینکه آمادگی کامل برای مبارزه با این آفت در استان‌های درگیر وجود دارد، تصریح کرد: سال گذشته ۹ استان کشور با این آفت درگیر شدند که پیش بینی می‌کنیم امسال نیز تعداد استان‌های درگیر به همان میزان برسد و بنابراین احتمال درگیری استان‌های کرمان، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان جنوبی نیز وجود دارد البته این احتمال نیز وجود دارد که ملخ‌ها از افغانستان وارد ایران شوند و در این صورت استان خراسان رضوی نیز ممکن است درگیر شود.
وی با بیان اینکه ارسال آفت کش‌ها و ادوات لازم به استان‌های درگیر انجام شده است، گفت: در ۵ استان درگیر علی رغم اینکه هنوز وارد مرحله سمپاشی هوایی نشدیم، هواپیماهای سمپاش مستقر شدند و در حالت آماده باش هستند.
میر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ صحرایی در فاز اول تخصیص داده شده است، افزود: علاوه بر این از اعتبارات استانی نیز برای مبارزه با این آفت استفاده خواهد شد و هر استان بسته به شرایط خود بودجه‌ای را برای این کار اختصاص خواهد داد.
 ملخ ها ناقل نیستند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه