چرایی لزوم همکاری مجلس و دولت در گزارش «اقتصادسرآمد»

«تعامل» مبنای ارتباط بهارستان و پاستور

گروه مجلس- مجلس یازدهم با اکثریت اصولگرا تشکیل می شود در این ماین برخی بر این عقیده اند که این مساله می تواند رفتارمجلس هفتم با دولت اصلاحات را بار دیگر تداعی کند اما برخی نظری بر خلاف این مساله دارند چرا که این مجلس به دور از سیاسی کاری و تندوری با دولت همراه خواهد بود تا دو سال پایانی دولت تدبیر و امید با تنش کمتر و البته راندمان بیشتری سپری شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، گذر از مراحل مختلف انتخاباتی و کسب پیروزی در رقابتی نه چندان سخت برای ورود به مجلس، تازه آغاز کار راه یافتگان به مجلس یازدهم است چرا که می باید از این پس برای راهبرد نظرات و اندیشه های خویش برای حل مشکلات جامعه به تعامل و تساهل با دولت دوازدهم بپردازند که نشان از وجود چالش و اختلاف نظرهایی پیش روی نمایندگان مجلس با قوه مجریه است.
انتخابات مجلس یازدهم با همه فراز و فرودها با پیروزی اکثریت نامزدهای نمایندگی مجلس از جریان سیاسی اصولگرا به پایان رسید اما تازه کار اصلی منتخبان این دوره پس از ورود به مجلس شروع می شود و در این مسیر برای کسب اعتبار و نشان دادن کارآمدی خویش برای حفظ رای و نظر مردم، باید به تعامل و تساهل با سیاست های اجرایی کشور بپردازد. با توجه به وجود نیروهایی از طیف رقیب در دولت، بروز چالش هایی در حوزه های مختلف مانند تداوم  برجام، عضویت در FATF، پذیرش لوایح پالرمو و CFT و حتی تعیین رویکرد سیاست خارجی در تعامل با جوامع بین الملل و ... اجتناب ناپذیر خواهد بود.
یک منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در توییتی نوشت که دولت و مجلس یازدهم باید مبنا را بر تفاهم بگذارند.متن توییت سیدمصطفی میرسلیم به شرح زیر است:دولت و  مجلس یازدهم  باید در این یک سالی که از عمر دولت دوازدهم باقی مانده است، مبنا را بر تفاهم بگذارند. دعواهای سیاسی چه در درون مجلس و چه بین مجلس و دولت از نظر مردم مردود است و البته قواعد مردم سالاری حکم می کند که دولت خود را بر نظریات مجلس وفق دهد.
غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به نحوه تعامل نمایندگان منتخب مجلس یازدهم با دولت بیان داشت: اصولا کمک به دولت مستقر برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم از سوی نمایندگان مجلس بعدی، ضرورت دارد.
وی ادامه داد: گاهی این کمک به صورت انتقادات سازنده می‌تواند مطرح باشد، یعنی انتقاداتی با ارائه راهکار برای حل مشکلات باشد. هم اینکه با پیشنهاد طرح‌ها و تصویب لوایج برای بهبود شرایط کشور باشد. 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بنای نمایندگام مجلس یازدهم باید بر این اساس باشد که یک ملت هستیم یک رهبری، نظام و دولت داریم لذا وقت انتقام گیری و برخورد‌های حذفی نیست بلکه وقت کمک و مساعدت است و البته وقت تحرک دادن به دولت و نظارت قوی نمایندگان مجلس نیز هست.حجت الاسلام مصباحی مقدم عنوان کرد: نمایندگان مجلس یازدهم بدون کوتاه آمدن در پیگیری مطالبات مردم از دولت باید همراه آنها برای پیشبرد اهداف نظام در گام دوم انقلاب قدم بردارند.
پرویز سروری نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه انتظار می‌رود مجلس یازدهم در شروع کار خود؛ کارگروه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نیز سایر کارگروه‌ها را تشکیل دهد، تأکید کرد: این کارگروه‌ها به پاسخگویی نمایندگان به مطالبات مردم کمک می‌کند و حتی توصیه می‌شود، نمایندگان منتخب مردم از نامزدها و حتی کارشناسانی که نامزد نیستند، اما صاحب نظر هستند، کمک بگیرند و البته در شورای ائتلاف این روند شروع شده و در خرداد ماه، نمایندگان منتخب به‌صورت رسمی و با دستی پُر وارد مجلس خواهند شد تا بعد از سپری کردن مسائل اولیه مانند تعیین رئیس و هیئت‌رئیسه و مشخص شدن وضعیت کمیسیون‌ها و شعب، در نخستین فرصت نبض کار را به دست بگیرند و با طرح‌هایی مؤثر پاسخ مطالبات و توقعات مردم را به نحو شایسته بدهند.
عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی درباره رویکرد مجلس یازدهم به دولت عنوان کرد: مجلس یازدهم باید به دولت مستقر کمک کند تا در فرصت محدودی که در اختیار دارد، بیشترین استفاده را ببرد و طبیعتاً مجلس آینده بر روند تعاملی با دولت تأکید خواهد کرد و تلاش می‌کند تا این دولت در مسیر ارائه خدمات مناسب و ارائه لوایح کارگشا و یا اجرای طرح‌های مؤثر مجلس قرار گیرد.
 «تعامل» مبنای ارتباط بهارستان و پاستور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه