روند کاهشی پایان سلطه دلار با کمک رمز ارزها در کند و کاو «اقتصادسرآمد»

هژمونی دلار می‌شکند؟

گروه بانک و بیمه- فارین پالیسی در گزارش نوشت:  تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران طی دو سال گذشته توانسته اقتصاد ایران را 10 تا 20 درصد کوچک کند ولی این تحریم ها باعث افزایش استفاده ایران از ارزهای مجازی مثل بیت کوین شده است. دولت ایران و عموم مردم برای دوری از موانع قانونی بیش از پیش از بیت کوین استفاده کرده اند که باعث سخت گیری بیشتر ناظران بین المللی بر بیت کوین شده است ولی صنعت ارز مجازی ثابت کرده که از مجریان این تحریم‌ها هوشیارتر است.
به گزارش اقتصادسرآمد، این نشریه در ادامه گزارش خود می نویسد: دولت ایران مدتهاست علاقه دارد از ارزهای مجازی برای حمایت از تجارت بین الملل در خارج از سیستم سنتی بانکداری استفاده کند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جولای 2018 اعلام کرد قصد دارد یک ارز مجازی ملی ایجاد کند، یک ماه بعد یکی از رسانه های ایرانی ویژگی های این ارز مجازی ملی را مشخص کرد و اعلام کرد که پشتوانه آن ریال، ارز ملی ایران خواهد بود. پروژه های بلاک چین متعددی برای ایجاد فناوری زیربنایی ارزهای مجازی در کنفرانس پرداخت دیجیتال سال گذشته رونمایی شد. یکی از این پروژه ها هم اکنون توسط چهار بانک ایرانی که سه تای آنها تحت تحریم هستند، به طور آزمایشی استفاده می شود.در این خصوص، عضو انجمن بلاکچین با بیان اینکه وزارت نیرو و بانک مرکزی باید رمزارزها را برسمیت بشناسند، گفت: این فناوری غیر قابل فیلتر است، اگر نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم بهتر است با آن همراهی کنیم و کشورمان را از فرصت‌های آن بی‌بهره نگذاریم.
عباس آشتیانی درباره امکان استفاده از رمزارزها برای نقل و انتقال پول در شرایط تحریم اظهار داشت: طبق تعاریف اقتصادی پول تعاریف خاص خود را دارد، منجمله واحد شمارش، محل ذخیره و وسیله‌ای برای انجام تبادلات. اما رمزارزها وسیله‌ای برای تبادلات هستند که  براحتی جعل نمی‌شوند، قابلیت تقسیم دارند و مشکل حمل و نقل هم ندارند.
وی با بیان اینکه رمزارزها قابلیت تقسیم پذیری داشته، غیر قابل جعل بوده و قابلیت انتقال دارند، افزود: با توجه به دیجیتالی شدن بشر، سرنوشت محتومی برای استفاده از رمزارزها خواهیم داشت.
عضو انجمن بلاکچین با بیان اینکه رمزارزها می‌توانند تحریم نقل و انتقال پول و خرید و فروش کالا را نقض کنند، گفت: با گسترش پذیرش بیت کوین بعنوان واحد پولی و تبادل و با ارزش شدن آن کم کم هژمونی دلار و اقدام رئیس جمهور امریکا که توانست واحد پولی خود را بزور و بدون پشتوانه به دنیا بقبولاند و همچون یک چک بی‌محل  دنیا را بخرد، از بین ببریم. ما با با پذیرش رمزارزها و مقبولیت بین المللی آن به دلار ضربه می‌زنیم و در کل موضوع تحریم در برابر این موضوع یک مسئله جزئی محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: باید رمزارزهای جهان روا را به عنوان منشا ارز برای صادر کنندگان و واردکنندگان به رسمیت بشناسیم تا تجار بتوانند شرکایی پیدا کنند که حاضر باشند با این رمزارزها که تراکنش و ارسال‌شان غیر قابل تحریم است، کار کنند.
آشتیانی با بیان اینکه وزارت نیرو و بانک مرکزی باید این رمزارزها را برسمیت بشناسند، گفت: این فناوری غیر قابل فیلتر و جلوگیری است، ماهیت غیر متمرکز دارد، اگر نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم بهتر است با آن همراهی کنیم و کشورمان را از فرصت‌های آن بی‌بهره نگذاریم.
وی ادامه داد: کشور ما مزیت نسبی و گاها مطلق تجاری در حوزه انرژی دارد و با توجه به شرایط تحریم بهترین کار این بود که این انرژی را به محصول دیگر تبدیل کنیم و با تعرفه صنعتی و عادی و به صورت شفاف از آنها مالیات دریافت کنیم و اشتباهات محاسباتی را به زور در چشم مخاطب فرو نکنیم. بهتر است اجازه دهیم با شفافیت و زمینه‌سازی کشور از درآمدهای گمرکی و مالیاتی صنعت استخراج و تامین ارز برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان از این مسیر برخوردار شود.
 هژمونی دلار می‌شکند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه