بررسی «اقتصادسرآمد» از اما و اگرهای بحران جهانی آب

2050؛ ساعت صفر آب

گروه انرژی- بر اساس مطالعات کارشناسان تا سال ۲۰۵۰ میلادی نیاز به آب در جهان۲ برابر می شود؛براین اساس با محدودیتی که در منابع آب وجود دارد حفظ و نگهداری از این منابع جزو وظایف متولیان صنعت آب کشور است.
به گزارش اقتصادسرآمد، براساس اطلاعات ارائه شده توسط دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا و ناسا، پیش‌بینی می‌شود جهان با یک بحران اضطراری آب روبه‌رو شود. سازمان ملل اعلام کرده در کمتر از 6 سال، 1.8 میلیارد نفر از ساکنان جهان در کشورهایی با عدم برآورده کردن تقاضای رو به رشد آب مواجه شوند.
با افزایش جمعیت جهانی و صنایع بیشتر، مصرف آب نیز در جهان افزایش یافته و همچنان شکاف بین منابع موجود و تقاضای رو به رشد بیشتر می شود. مجمع جهانی اقتصاد برآورد کرده که تا سال 2030  کمبود آب به 40 درصد در سطح  جهانی خواهد رسید.هرچند آب از نیازهای اساسی انسان برای حیات است اما برای ثبات اقتصادی نیز مهم است.
در صنایع متعدد از جمله کشاورزی، انرژی، پوشاک و تولید، آب منبع مهمی محسوب می‌شود  و در نتیجه بدون یافتن روش‌هایی برای افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف، هزینه‌های اقتصادی بحران آب ویرانگر خواهد بود.
در سطح جهانی  مدیریت منابع آب و بهبود منابع آب عناصر اساسی در اقتصادهای رو به رشد و کاهش فقر محسوب می‌شوند. در حقیقت بانک جهانی دریافته کشورهایی در خاورمیانه، شمال و آفریقای مرکزی و آسیای شرقی تا سال 2050 به دلیل کمبود آب در بخش‌های کشاورزی و بهداشت، 6 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست خواهند داد.
از تولیدکنندگان پوشاک تا تولیدکنندگان نوشیدنی و تقریبا بسیاری از صنایع تحت تاثیر خطرات احتمالی ناشی از کاهش ذخایر آب هستند. بر اساس اطلاعات موجود در سال 2018  ضررهای مالی مرتبط با آب در شرکت‌هایی که درگیر تجزیه و تحلیل CDP (تاثیر تغییرات آب و هوایی بر محیط زیست) بودند به 36 میلیارد دلار رسید.
در نتیجه استفاده از فناوری‌های نوظهور در مصرف آب از جمله بهبود کیفیت ابزارها، افزایش کارایی و کاهش سطح مصرف در پیشگیری از تاثیرات منفی کم آبی در جهان تاثیر بسزایی دارد.
در این خصوص، علی گودرزی، کارشناس حوزه آب با اشاره به اینکه دولت متولی حفظ و نگهداری منابع آب و همچنین کسب رضایت مصرف کنندگان است، گفت: دولت در این حوزه می‌تواند با در اختیار قرار دادن تسهیلات مورد نیاز کمک کند تا تولیدکنندگان به فعالیت‌های خود با قدرت ادامه دهند.
وی افزود: با این حمایت‌ها می‌توانیم روزی را شاهد باشیم که در این حوزه کاملاً به خودکفایی رسیده ایم و تمامی نیازهای بازار را پاسخگو هستیم که این موضوع به اشتغال زایی نیز کمک می‌کند.
این کارشناس حوزه آب با بیان اینکه کشور ما و به طور کلی منطقه خاورمیانه با مشکل کم ابی مواجه است، ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ با توجه به خشکسالی‌های اخیر در کشور و کاهش بارش‌ها که منجر به افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی و همچنین بدلیل برداشتهای زیاد و بدون نظارت در سنوات گذشته که باعث آسیب شدید به آبخوانهای مهم در سطح کشور شد و همچنین قرار گرفتن کشورمان در منطقه خاور میانه که منطقه‌ای خشک از نظر آب و هوایی است، شرکت مدیریت منابع آب ایران و وزارت نیرو را بر آن داشت تا جهت مدیریت مصرف آب‌های زبر زمینی و حتی آب‌های سطحی اقدام به تعریف پروژه‌ای موسوم به کنتور هوشمند کند.
به گفته گودرزی کشورهای خاورمیانه با توجه به مواجه بودن با مشکل کم آبی می‌توانند با استفاده از تجربیات ایران در اجرایی نمودن این پروژه ملی در کشور به عنوان پایلوتی در این منطقه به الگو برداری از آن در راستای حفظ و حراست از منابع آبی خود بپردازند. تولیدکنندگان داخلی نیز در همین راستا می‌توانند با صادرات محصولات خود در جهت تجهیز این منابع آبی در کشورهای این منطقه اقدام کنند.
 2050؛ ساعت صفر آب
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه