گزارش «اقتصادسرآمد» از اما و اگرهای تاثیر قاچاق دام بر گوشت

یک بام و دو هوای قاچاق گوشت

گروه صنعت، تولید و تجارت- رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قاچاق دام از مرزهای غربی به عراق خبر داد و گفت: قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده در بازار تهران ۴۰ هزار تومان است که اگر وارد عراق شود به۹۰هزارتومان می رسد.علی اصغر ملکی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده در بازار تهران ۴۰ هزار تومان است که اگر وارد بازار عراق شود به ۹۰ هزار تومان می‌رسد.
به گزارش اقتصادسرآمد، وی افزود: این عامل باعث شده همه شاهد خروج غیرمجاز دام زنده از شهرهای اشنویه و پیرانشهر به بازار سلیمانیه عراق باشند.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: این دو شهر از حیث مسافت با مرز سلیمانیه عراق خیلی نزدیک هستند و افراد پیاده می‌توانند دام زنده را به آن طرف مرز گسیل دهند.
وی افزود: وقتی اختلاف ۵۰ هزار تومانی در دو بازار وجود داشته باشد طبیعی است که دامدار با پذیرش ریسک آن اقدام به فروش دام در بازار عراق می‌کند.
ملکی اضافه کرد: این اقدام باعث ایجاد کمبود عرضه دام زنده و به تبع گرانی گوشت قرمز در بازار داخلی می‌شود که مراجع قانونی باید موضوع مدنظر را قاطعانه پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: به طور قطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور انجام می‌شود روی کمبود عرضه و گرانی آن در ماه‌های آینده تأثیر می‌گذارد از این رو باید جلوی قاچاق گرفته شود.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: یکی از گلایه‌های چوبداران این است که میادین دام که در سطح شهرستان تشکیل می‌شد بواسطه شیوع ویروس کرونا و مسائل بهداشتی تعطیل شده است.
وی افزود: همین امر باعث شده خرده فروشان نتوانند دام خود را در میادین عرضه کنند و عمده فروشان هم در منازل خود معامله دام را انجام می‌دهند و تحت عنوان جابجایی دام عشایر، شبانه یا با شگردهای دیگری دام‌ها را به سر مرز می‌برند و به طرف‌های عراقی عرضه می‌کنند و پول خوبی هم به جیب می‌زنند.
در عین حال، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه قاچاق گوشت و دام از کشور صحت ندارد،گفت: اگر هم قاچاقی انجام می شود میزان آن در حدی نیست که قابل مطرح کردن باشد.
منصور پوریان افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در حال حاضر امکان جا به جایی دام یا گوشت وجود ندارد.
وی اضافه کرد: کشورهای واردکننده به دلیل شرایط ناشی از کرونا حاضر به تحویل گرفتن دام یا گوشت، بدون نظارت بهداشتی و اوراق رسمی، نمی‌شوند.
رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که ممنوعیت صادرات دام تصمیم اشتباهی است، گفت: این تصمیم تا به حال نتوانسته از افزایش نرخ گوشت جلوگیری کند.
پوریان با اشاره به این که امروزه ما با افزایش بی‌سابقه جمعیت دامی رو به رو هستیم، افزود: در حال حاضر جمعیت دامی سبک کشور از مرز ۶۸ میلیون رد شده است، در حالی که در سال‌های قبل حداکثر در حدود ۶۰ میلیون بود.
رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور اضافه کرد: گوشت باید در دسترس همه مردم قرار بگیرد و نباید این محصول به شیوه لوکس‌فروشی در بازار موجود شود.
همچنین، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هم پیش‌بینی کرد: تولید گوشت قرمز در سال جاری از مرز ۸۸۰ هزارتن عبور می‌کند.
مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، بزرگترین هدف دامپروری را در کل دنیا و به تبع آن ایران، تأمین پروتئین حیوانی برای اقشار مردم دانست و افزود: خوشبختانه به طور میانگین سرانه مصرف کشور در پروتئین حیوانی به ۳۷.۱ گرم در روز رسیده است.
وی با بیان اینکه منشأ تأمین پروتئین حیوانی دام، طیور و آبزیان است، خاطرنشان کرد: عدد پیشنهادی سازمان بهداشت برای سرانه مصرف پروتئین ۲۹ گرم است که کشور ما از این حیث جزو کشورهای توسعه یافته است.
رضایی با اشاره به سه راهبرد اصلی در سیاست گذاری‌های وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها، گفت: ارتقا کمی و کیفی تولیدات، اصلاح ساختار فضای کسب و کار و بهبود بهره‌وری و اقتصادی کردن تولیدات دامی در حال پیگیری و اجرا است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که میزان تولید گوشت قرمز در سال ۹۸ حدود ۸۵۹ هزار تن بوده است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود این میزان تولید در سال جاری به بیش از ۸۸۰ هزار تن برسد.
رضایی یادآور شد: ۴۱ درصد از میزان تولیدات گوشت قرمز مربوط به دام‌های سبک از جمله گوسفند و بز بوده و ۵۹ درصد تولید از گاو، گاومیش و شتر بوده است.
وی با اشاره به این که میزان تولید شیر در کشور از مرز خوداتکایی عبور کرده و به ۱۱ میلیون تن در سال قبل رسیده است، گفت: ۵ درصد تولید شیر خام از دام‌های سبک است و ۹۵ درصد مابقی آن از دام‌های بزرگ است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که شاهد رشد ۱۷ درصد تولید گوشت طیور در دو سال گذشته نسبت به سال‌های قبل بوده‌ایم، گفت: گوشت طیور به عنوان ارزان‌ترین منبع پروتئین در دسترس مردم، سال گذشته به میزان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد که رکوردی بی سابقه است.
 یک بام و دو هوای  قاچاق گوشت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه