موج سواری کرونا در ایران

روزهای پایانی سال 98 در ایران هم زمان شد با شیوع ویروس مرگبار کرونا یا همان کووید -19 که به نظر می رسید یک آنفولانزای ساده باشد اما با افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیماری و جهانی شدن آن همگان دریافتند که با پدیده ای پیچیده که درمانی جز «پرهیز» ندارد مواجه هستند. قرنطینه سال نو 99 هرگز از ذهن ایرانی ها پاک نمی شود. هرچند کرونا تا حدی مهر شد اما این قرنطینه توانست آمار مبتلایان و فوتی ها را کاهش دهد اما مسئولان فکر بعد از تعطیلات عید را گویا نکرده بودند! 
به گزارش اقتصادسرآمد، باید کسب و کارها رونق می گرفت وهمگان دوباره روال عادی زندگی خود را آغاز می کردند در نهایت دولت با تصمیم ستاد مقابله با کرونا قرنطینه را به تدریج تا اواخر اردیبهشت برداشت اما بسیاری از اجتماعات همچنان در دایره قرنطینه قرار داشتند. مترو و سایر وسایل نقلیه همگانی با اجباری شدن ماسک به نوعی به یک قرنطینه اجباری تن دادند اما به نظر می رسد این ویروس قرار نیست دست از سر ایرانی ها که رتبه هفتم ابتلا را در دنیا از آن خود دارند، بردارد.
به نظر می رسد این ویروس سفر شوم را به تمام استان ها آغاز کرده اما در برخی از مناطق به دلیل تعداد زیاد ابتلا و آمار فویت در شرایط قرمز قرار دارند. 
دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و عضو کمیته اجرایی پژوهش بزرگ بین‌المللی و سازمان جهانی بهداشت در خصوص موج دوم و سوم کرونا می گوید: بر اساس آمار رو به افزایش ابتلا و مرگ‌ها، احتمال وقوع موج دوم و حتی سوم کرونا در جهان و از جمله در ایران به طور جدی ‏مطرح است و با هر موج، تلفات انسانی روی می‌دهد.‏
وی با اشاره به اینکه موج دوم شیوع همه‌ گیری بیماری‌های عفونی به آن معناست که پس از کاهش موارد جدید بیماری، تعداد ‏مبتلایان دوباره افزایش پیدا کند، افزود: همچنین، موج‌های بعدی همه گیری کووید 19 می‌تواند سخت‌‌‌تر باشد و ممکن است، ‏افزایش ابتلا در گروه‌های سنی یا جمعیتی خاص یا در مناطق بخصوصی در هر کشور یا مانند موج اول همه‌ گیری باشد.‏
این محقق در خصوص میزان ایمنی ایجاد شده در شهرهای مختلف کشور در برابر ویروس کرونا، گفت: به جز سه شهر کشورمان که بیش از 60 درصد مردم آن‌‌ها ایمنی کسب کرده‌اند؛ در سایر مناطق، ایمنی زیر  20  درصد و در مناطق روستایی که  30 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، ایمنی زیر 10 درصد است.
عضو کمیته اجرایی پژوهش بزرگ بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی گفت: با وجود تلاش‌های گسترده وزارت بهداشت برای کنترل کرونا در ایران، در حال حاضر، شمار مبتلایان در کشور به بیش از 187 هزار نفر (تا 25 خرداد) رسیده و تعداد جانباختگان به مرز 9 هزار نزدیک شده است. استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.
موج سواری کرونا در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه