اما و اگرهای پیگیری اعمال و اجرای مدرک دوم فرهنگیان در گزارش «اقتصادسرآمد»

معلمان به روز می شوند

گروه مجلس- در چنین دورانی، آموزگار شرایط سخت‌تری را سپری می‌کند؛ او باید بتواند خود را با چنین شرایطی تطبیق دهد و به عبارت دیگر، باید خود را به‌روز کند اما به گفته معلمان کسی به این به‌روز شدن توجه ندارد.برخی معلمان بر همین اساس، خواستار این شدند که بخشنامه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ سازمان مدیریت با موضوعِ اعمالِ محدودیتِ مدرکِ تحصیلی فرهنگیان لغو شود و آنها بتوانند از مزایای مدرک تحصیلی ، برخوردار شوند.
به گزارش اقتصادسرآمد، طرح اعمال مدرک دوم فرهنگیان در صحن علنی مجلس، با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید. در 16 شهریور حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: طرح اعمال مدرک دوم فرهنگیان در صحن علنی مجلس، با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید.
او تاکید کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، ایرادات شورای نگهبان برای اعمال مدرک دوم فرهنگیان در مرداد سال جاری برطرف شد.طرح اعمال مدرک دوم فرهنگیان که از طرف شورای نگهبان با توجه اصل ۷۵ قانون اساسی رد شده بود، با اصلاح آن به شورا دعوت داده شده بود.رئیس کمیسیون برنامه وبودجه  تصریح کرد: پس از مذاکرات صورت گرفته با تعدادی از اعضای شورای نگهبان مشخص شد اصل ۷۵ رعایت نشده است.در قانون بودجه سال ۹۹ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان بابت اجرای مدارک تحصیلی فرهنگیان پیش بینی شده که  در تصویب آن در صحن مجلس، به گام‌های اجرایی آن نزدیکتر شدیم.
اعمال مدرک دوم فرهنگیان در سه ماهه آخر سال 99 اجرایی می شود و ایراداتی که شورای نگهبان برآن گرفته بود رفع شد ودیگر مانعی برای اعمال مدرک دوم فرهنگیان وجود ندارد.
با برطرف شدن ایرادات شورای نگهبان بر طرح مدرک دوم فرهنگیان، این طرح از سه ماهه آخر سال جاری اجرایی می شود. ادامه تحصیل فرهنگیان پس از استخدام بلامانع بود اما تغییری در حقوق آنان ایجاد نمی شد و علت آن بالارفتن بار مالی برای وزارتخانه عنوان می شد. اما اکنون پس از ارسال چندباره این موضوع به شورای نگهبان و بازگشت آن بالاخره مدرک دوم فرهنگیان به تائید شورای نگهبان رسید و دغدغه فرهنگیان از بابت مدرک دوم تحصیلی برطرف شد.
فرهنگیان پس از استخدام می توانستند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند اما اخذ مدرک تحصیلی بالاتر تغییری در پرداخت حقوق آنان نداشت.  اعمال مدرک دوم فرهنگیان  عنوان موضوعی است که مدت هاست بر سر زبان ها است  و یک بار هم شورای نگهبان ایرداتی درباره آن گرفته بود و اعلام کرده بود که این موضوع مغایر با اصل 75 قانون اساسی است. اصل 75 قانون اساسی مربوط به طرح هایی است که 
می تواند بار مالی برای دولت ایجاد کند.
در این خصوص، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان در رابطه با مصوبات مربوط به اعمال مدرک دوم فرهنگیان، اظهار کرد: مجلس پیگیر اعمال و اجرای این قانون برای فرهنگیان خواهد بود.
جعفر قادری با اشاره به اصلاحیه‌ای که مجلس در رابطه با اصلاح قانون بودجه برای اعمال مدرک دوم فرهنگیان داشت، اظهار کرد: شورای نگهبان به این مصوبه بودجه 99 با توجه ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی ایراد گرفته بود که این ایراد در کمیسیون بودجه و صحن علنی مجلس برطرف شد.
نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: با تلاش نمایندگان در کمیسیون بودجه و کمیسیون آموزش مجلس، در قانون بودجه سال ۹۹ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان بابت اجرای مدارک تحصیلی فرهنگیان پیش بینی شده که با رفع ایراد اصل 75 قانون اساسی، این مصوبه به مرحله اجرا نزدیک تر شد.وی اظهار امیدواری کرد که با رفع ایرادات مد نظر شورای نگهبان، این مصوبه هرچه زودتر مورد تأیید شورا قرار گیرد و برای اجرای به دستگاه‌های اجرای از جمله وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با یادآوری اینکه مجلس پیگیر اعمال و اجرای این قانون است، اضافه کرد: فرهنگیان در رابطه با اعمال مدرک دوم خود نگرانی نداشته باشند.
معلمان به روز می شوند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه