گزارش «اقتصادسرآمد» ازوعده ها و تصمیماتی که قرار است جان مردم را حفظ کند

این شنبه نه، شنبه بعد!

گروه جامعه- ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر ‏شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰)  بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید ‏کرد.بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۵۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ‏‏۳۰۰ هزار نفر نیز  بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت ‏جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران ‏بوده است.ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی ‏و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ‏ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، رییس جمهور گفت: از شنبه آینده اول آذر ماه، در سراسر کشور محدودیت‌هایی اجرا می‌شود.حجت الاسلام و المسلمین حسن ‏روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به لزوم اعمال محدودیت های بیشتر برای مقابله با شیوع این ویروس اظهار ‏کرد: از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر طرحی اجرا می‌شود که مربوط به کل کشور است و البته در هر شهر بنا بر اقتضائات آن ‏شهر اجرا می‌شود و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت.‏
وی افزود: ظاهر این طرح درست است که با جریمه‌ها و تعطیل مراکز فرهنگی و نظایر آن خود را بروز و ظهور می‌دهد اما ‏بیشتر یک هشدار برای مردم است که بدانند این ویروس، ویروس فروردین و اردیبهشت نیست. در همه سال امکان شیوع وجود ‏دارد.‏
رییس جمهور تاکید کرد: امروز چارچوب کلی این طرح مشخص شد که سخنگوی ستاد آن‌ها را برای مردم توضیح خواهد داد و ‏امیدوارم مثل دور اول شیوع کرونا که سرافراز عبور کردیم و همه به هم کمک می‌کردیم در این دور که سخت‌تر هم هست با ‏سرافرازی عبور کنیم.‏
در عین حال، معاون کل وزیر بهداشت هم در خصوص قرنطینه یک هفته ای گفت: همانطور که می دانیم ما روزانه سه هزار مورد بستری داریم و امروز بیش از یازده هزار مورد شناسایی جدید داشتیم. طبق پیش بینی سایت آمریکایی(IHME) که پیش بینی های آمریکا بر مبنای آن انجام می شود افزایش مرگ و میر تا نزدیک دو برابر در دوهفته آینده برای ایران را پیش بینی کرده است که امیدواریم اتفاق نیفتد.
معاون کل وزیر بهداشت گفت: همانطور که می دانیم ما روزانه سه هزار مورد بستری داریم و امروز بیش از یازده هزار مورد شناسایی جدید داشتیم که البته همه موارد جدید شناسایی نمیشود.
حریرچی در گفتگوی خبری افزود: متاسفانه ما بیش از ده روز است که مرگ های بالای ۴۵۰ را تجربه می کنیم، متاسفانه با این میزان رعایت پروتکل هایی که انجام می شود و با این میزان محدودیت هایی که اعمال می شود پیش بینی ها این است که ما روند صعودی در بستری ها و مرگ و میر خواهیم داشت.
وی افزود:طبق پیش بینی سایتIHME که پیش بینی های آمریکا بر مبنای آن انجام می شود افزایش مرگ و میر تا نزدیک دو برابر در دو هفته آینده را برای ایران پیش بینی کرده است که امیدواریم اتفاق نیفتد.
وی در ادامه گفت: ۶۵ نفر از روسای دانشگاه ها که فرماندهان جان بر کف مقابله با کرونا و در خط مقدم هستند و اکثر آن ها هم خودشان و هم معاونانشان مبتلا شده اند طی یک نامه ای به وزیر بهداشت و درمان که فرماندهی مقابله را بر عهده دارد درخواست کردند که تعطیلی های دو هفته ای نه تنها در تهران که در تمام کشور انجام شود. قاعدتا به مطالب این بزرگواران توجه خواهد شد، ولی من نکته ای را عرض می کنم عده ای دنبال این هستند که دو هفته تعطیل بشود تا به مسافرت و گردش و رفت و آمدهای خانوادگی بپردازند.
حریرچی افزود: من خواهش می کنم هرگونه تعطیلی که انجام شود ما باید وظایف فردی خودمان مبنی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در خانه را انجام دهیم. در حال حاضر حدود 30 درصد موارد مرگ در کشور ما ناشی از کرونا است و آیا روزانه 450 کشته کافی نیست تا خیلی از ما رفتارمان را تغییر بدهیم؟ 
 این شنبه نه، شنبه بعد!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه