جایگزین پایانه مرزی دوغارون کجاست؟«اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

بیش از ٢ هزار کامیون، پشت مرز دوغارون

در پی انفجار و آتش سوزی مرز ایران و افغانستان در حال حاضر این مبادی با مشکل خدمت رسانی روبرو است به طوریکه حدود 2000 دستگاه کامیون پشت پایانه مرزی دوغارون در ایران مانده است روفع این مشکل شاید  با جایگزین کردن مرز  برای عبور این کامیون‌ها رفع شود. با توجه به شرایط به وجود آمده، علی رغم اینکه به شرکت‌های حمل‌ونقل و دستگاه‌های مربوطه اعلام شده است  که از صدور سند و اعزام کامیون به پایانه مرزی دوغارون خودداری کنند؛ چاما همچنان این مهم جدی قلمداد نشده است و موجبات بی نظمی در این منطقه ده است.
به گزارش  اقتصادسرآمد، جوادهدایتی با اشاره به تمهیداتی که از سوی کشورمان به‌منظور نظم‌بخشی به وضعیت پایانه مرزی دوغارون انجام شده و ون این احتمال وجود دارد که تا هفته‌ها پایانه مرزی مرز اسلام قلعه بسته باشد اظهار کرد: اکنون به سایر مرزها اعلام شده که آمادگی کامل داشته باشند و به همین منظور احتمالاً ساعت کار در سایر پایانه‌ها افزایش پیدا کند؛ زیرا ممکن است که مرز دوغارون تا مدت‌ها بسته شود و به‌منظور جلوگیری از وقفه در تجارت، صادرات از مرزهای دیگر انجام شود.
وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کامیون پشت درهای مرزی متوقف شده‌اند، افزود: برخی از این کامیونداران افغانی هستند و انتظار خارج شدن را دارند و منتظر هستند تا مرز باز شود. ما نیز منتظر هستیم تا یک خبر قطعی دریافت کنیم تا اگر وقفه طولانی شد، تردد از مرزهای دیگر صورت بگیرد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: ممکن است روزها یا هفته‌ها این پایانه مرزی بسته بماند و ما در حال حاضر، برای سایر پایانه‌های مرزی مشغول برنامه‌ریزی هستیم.
ایوب کرد مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نیز در این ربطه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آمادگی پایانه مرزی میلک برای استفاده تجار و صادرکنندگان کشور به عنوان مرز جایگزین دوغارون در پی حادثه آتش سوزی اخیر در گمرک اسلام قلعه ولایت هرات افغانستان را اعلام کرد.
وی اظهار داشت: بروز آتش سوزی و متعاقب آن انفجار و حریق گسترده در گمرک اسلام قلعه ولایت هرات افغانستان در ۲۵ بهمن موجب توقف تردد از مرز دوغارون و بروز مشکلات متعدد برای تجار در آن مرز شده است.وی ادامه داد: با توجه به اهمیت خاص پایانه مرزی میلک انتظار می رود در روزهای آتی بیشتر کالاهای صادراتی و ترانزیت برای ورود به کشور افغانستان به سمت این پایانه مرزی سرازیر شوند.مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان افزود: در این راستا با توجه به اهمیت جایگاه مرز میلک در تحکیم روابط و مناسبات تجاری با کشور دوست و همسایه افغانستان این اداره کل آمادگی خود را برای همکاری و تسهیل تردد اعلام کرده است.
کرد تاکید کرد: هم اینک روزانه بیش از ۳۰۰ دستگاه کامیون صادراتی و ترانزیتی از پایانه مرزی میلک به عنوان تنها مرز رسمی سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان تردد می کند که این اداره کل به منظور پذیرش کامیون های تجاری مرز دوغارون آمادگی دارد با افزایش ساعت کاری و نیرو این ظرفیت را به دو برابر افزایش داده تا خدمات مطلوب به تجار و صادر کنندگان ارائه شود.
وی با بیان اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان کمک به رفع مشکلات ملی و منطقه ای را جزو وظایف خود می داند، تاکید کرد: در کنار آمادگی این اداره کل، ضروری است تمامی دستگاه های اجرایی و ارگان های نظامی و انتظامی فعال در مرز میلک نیز با مغتنم شمردن این فرصت و ارائه بهترین عملکرد موجب ترغیب بیش از پیش تجار به استفاده از این مرز و توسعه صنعت حمل و نقل و تجارت در سیستان و بلوچستان شوند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت پایانه مرزی میلک خاطر نشان کرد: نزدیکی مرز میلک به بندر چابهار، کاهش هزینه و زمان حمل و نقل و واقع شدن در دالان ترانزیتی محور شرق و همچنین گسترش تجارت بین ایران و افغانستان و توسعه اقتصادی منطقه از جمله ویژگی های این پایانه مرزی است که می توان از آن به بهترین نحو برای توسعه اقتصادی استان استفاده کرد.
 هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری در همین رابطه به تشریح آخرین وضعیت ترافیکی پایانه مرزی دوغارون پرداخت و اظهار کرد: دیروز در پایانه مرزی اسلام قلعه واقع در نقطه مرزی افغانستان و ایران، چندین کامیون به‌طور پیاپی منفجر شدند.
وی گفت: این حادثه در  ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه با  آتش گرفتن یک دستگاه تانکر گاز در پایانه مرزی اسلام قلعه شروع شد و به دلیل اینکه کامیون‌ها حامل فراورده‌های نفتی و گازی بودند، آتش به‌سرعت سرایت کرد و باعث فاجعه در این پایانه مرزی شد.
هدایتی اظهار کرد: شدت این حادثه به‌قدری زیاد بوده است که تا ساعت‌ها این آتش‌سوزی ادامه داشته است و موجب سرایت آتش به دیگر کامیون‌ها شده است.مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت: با وقوع حادثه از همان ابتدا با همکاری تمامی دستگاه‌های مستقر  در مرز، کامیون‌هایی که از مرز ایران خارج شده بودند و در حدفاصل دو مرز بودند، به‌سرعت به پایانه مرزی دوغارون بازگردانده شده و بلافاصله از محوطه خطر دور شدند. وی تصریح کرد: حدود دو هزار کامیون به داخل کشور بازگردانده شد و تا اواخر شب آتش‌سوزی ادامه داشت.هدایتی اظهار کرد: بلافاصله با وقوع حادثه با هماهنگی‌های انجام شده با کشور افغانستان و طی مشارکت مدیریت بحران، استانداری، سازمان راهداری و آتش‌نشانی کشورمان که به پایانه مرزی اسلام قلعه اعزام شده بودند، نسبت به اطفای آتش اقدام شد تا در نهایت آتش ساعت ۸ تا ۹ شب مهار شد.مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری عنوان کرد: هنوز علت وقوع و تعداد ماشین‌های حادثه دیده به‌طور رسمی اعلام نشده است و منتظر خبرهای قطعی در این زمینه هستیم.گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد. مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در  فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.
بیش از ٢ هزار کامیون، پشت مرز دوغارون
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه