بررسی صدور پروانه برای خودروسازان بی کارخانه در گزارش« اقتصادسرآمد» 

آمارهای غلط  و افزایش قیمت خودرو

درشرایطی  رزم حسینی وزیر صمت از ظرفیت تولید دو میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در کشور خبر می دهد که براساس اطلاعات، قطعه سازی ما حتی در ادعا نیز ظرفیت تامین قطعه برای تولید این تعداد خودرو در سال را دارا نیست. هنوز فراموش نکرده ایم که با کاهش عرضه خودرو به بازار و پیدا شدن پارکینگ‌های  مملو از خودرو، مشخص شد که بسیاری از تولیدات دپو شده فاقد برخی از قطعات کلیدی برای عرضه به بازار بودند.حال چه اتفاقی افتاد که با وجود ادامه تحریم‌ها و نبود طرفیت تامین قطعه در میان تولید کنندگان کشورمان، وزیر صنعت در واپسین روزهای سال اقدام به انتشار چنین آماری کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، برخی از قطعه سازان هنوز نتوانسته اند طلب خود از خودروسازان را دریافت کنند و این مهم باعث کاهش توان خرید مواد اولیه و تولید قطعه در این بخش شده است. در این بین نباید سنگ اندازی بانک ها و سودهای کلان وام دربه زمین زدن قطعه سازی را نیز نادیده گرفت.
هرماه بخش زیادی از نقدینگی قطعه سازان به واسطه برنامه جهش تولید و افزایش مطالبات کاسته می شود این امر اهمیت جایگزین کردن منابع جدید و پرداخت تسهیلات را بیش از پیش کرده است.
نیاز شدید صنعت خودرو و قطعه سازی به نقدینگی این روزها استفاده از ابزارهای نوین از جمله فروش اوراق مشارکت را نیز دو چندان کرده است . فروش اوراق مشارکت یکی از این مسکن‌های موقتی است.
تحقق تولید دو میلیون و 600 هزار خودرو به آیتم‌ها دیگر وابسته است
امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی‌گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد سرآمد تاکید کرد: اگر چه خودروسازی ایران توانسته در زمان تحریم به حیات خود  ادامه دهد اما تحقق تولید دو میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال به آیتم‌های دیگر وابسته است.
وی با اشاره به تمایز وجود ظرفیت خودروسازی وظرفیت خودروسازی، بیان کرد: دریک بازه زمانی و با همکار کشورهای تولید کننده خودرو و وارد کردن قطعات، ایران توانست به توان تولید سالانه یک میلیون و 600 هزار خودرو دست پیدا کند. با کوچ خودروسازان خارجی و ادامه تحریم ها تولید ما به 800 هزار خودرو در سال کاهش یافت. چرا که قطعه سازی ما نیز ظرفیت تولید این حجم قطعه را ندارد 
ظرفیت یک تعریف نسبی است و باید در ارایه آن دقت کرد
دبیر سابق تدوین استراتژی سازمان گسترش و نوسازی با اشاره به اعلام ظرفیت تولید دو میلیونی دو خودرو ساز بزرگ (ایران خودرو و سایپا) در سال های گدشته، افزود: در سند افق چشم انداز 1400 خودروسازی پیش بینی شد تا با ورود به قرن جدید ادعای خودروسازان با تولید سه میلیون خودرو محقق شود اما شاهد هستیم که نشد. ظرفیت یک تعریف نسبی است و باید در ارایه آن دقت کرد.
نکته مهم دیگری که کاکایی به آن اشاره کرد این بود که اگر خودرو سازان خواسته باشند تیراژ خود را از 800 هزار فعلی به یک میلیون 200 هزار خودرو افزایش دهند، فولاد مبارکه نخواهد توانست مواد اولیه را برای این بخش تامین کند.
وی با بیان این مطلب که ارایه برخی آمار بدون توجه به اثر بخشی آن در جامعه، افزود: آمار دو میلیون و 600 هزار تولید خودرو مردم را به تصور وا میدارد که خودداری از عرضه خودرو به بازار برای افزایش قیمت این محصول است . در واقعیت چنین نیست. مدیران کشور به جای ارایه آمار به رفع موانع تولید کشور بپردازند 
محتمل بودن سخنان وزیر صمت 
کاکایی با محتمل دانستن آمار اعلامی وزیر صنعت با تکیه بر ظرفیت مونتاژ خودرو پرداخت و افزود: ظرفیت دو میلیون و 600 هزار تولید سالانه خودرو و اعلام آن موجب حیرت بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو در کشور شد. شاید این آمار طبق پروانه های بهره برداری دقیق هم باشد، چرا که 28 خودروساز خصوصی ضعیف هم در ایران اجازه فعالیت دریافت کرده اند.
عضو هیات علمی گروه مهندسی دانشگاه علم و صنعت با یادآوری صدور30 مجوز بهره برداری خودروسازی بلا استفاده در کشور، گفت: "اینها محل بروز فساد اقتصادی و گم شدن یک سری چیز ها است".
کاکایی با تاکید برمهم بودن ظرفیت ها در صنعت خودرو سازی گفت: در تولید خودرو مجموعه ظرفیت ها است که آمار نهایی را شکل می دهند نه ظرفیت اسمی. با ادامه تحریم ها باید به مجموعه ظرفیت ها در ارایه آمارپرداخت و به ظرفیت تولید بسنده نکرد.
براساس گزارش اقتصادسرآمد و آخرین آماری که توسط خودروسازان بزرگ و وابسته به دولت منتشر شده، تیراژ محصولات سواری در هشت ماه  نخست امسال به 550 هزار دستگاه رسیده است و به نظر می‌رسد. اگر خودروسازان با همین رورش جلو بروند، بسیار بعید است تیراژ آنها  در بخش سواری که بخش عمده تولیدات آنها را تشکیل می دهد تا پایان سال به 900 هزار دستگاه برسد. این در حالی است که گفته می‌شود خودروسازی ایران ظرفیت تولید دو میلیون دستگاهی را به خود می‌بیند، بنابراین از جنبه زیرساختی امکان بالقوه رشد تولید در شرایط نبود تحریم را دارد.
آمارهای غلط  و افزایش قیمت خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه