رمز موفقیت انتخابات شوراها 

بار دیگر زنگ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پس از گذشت حدود چهار سال به صدا درآمد و داوطلبان از هر طیف و سلیقه سیاسی، اجتماعی در حال آماده شدن برای ورود به این عرصه هستند تا بر کرسی آن تکیه بزنند. 
شورای اسلامی شهر و روستا و عشایر به‌ عنوان یک پارلمان محلی نقش بسزایی در تصمیم گیری های شهری و روستایی دارد و در واقع نماد دموکراسی و یکی از مولفه‌های جامعه مدنی است که در زمان دولت اصلاحات پایه‌گذاری و فعالیت قانون مند این نهاده آغاز شد.
هدف از تشکیل شوراها، مشارکت دادن مردم در اداره امور خویش است تا افراد نسبت به اداره محل خویش احساس مسئولیت بیشتری پیدا کنند و این نوع مشارکت که از ویژگی‌های جامعه برخوردار از حاکمیت مردمی است که سبب پیشرفت و بهبود امور جامعه می‌شود.
شوراهای اسلامی شهر یکی از ظرفیت های مهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که تدوین کنندگان ضرورت وجودی آن را به‌عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر مردمی در شهرها و روستاها احساس کرده و حقی را برای شهروندان قائل شدند که در امور و مسائل شهر و روستای خود تصمیم بگیرند.   
چیزی که بیش از هر چیز در بیان کاندیداها از قبل و اکنون مطرح بوده و هست تنها فرصت خدمت‌ کردن به مردم مطرح می شود که امری پسندیده است، اما  برخی بدون داشتن توانایی، خود را چنان به  آب و آتش می‌زنند  تا به عنوان نماینده مردم یک منطقه در شوراها برگزیده شوند.
وظایف و نحوه عملکرد شورای شهر مشخص و مدون است،  اما در پنچ دوره‌ای که از مدت زمان فعالیت این نهاد مردمی می‌گذرد، مشاهده شده گاه برخی کاندیداها برای رسیدن به اهداف خود شعارهایی فراتر از حیطه اختیارات خود می‌دهند که عدم اطلاع از وظایف شورای شهر از یک سو و عوام فریبی از سوی دیگر دلایل مطرح کردن شعارهایی این‌چنینی است.
در پنج دوره‌ سپری شده شوراها، کاندیداهای متعددی با سلایق و برنامه‌های مختلف پا به عرصه گذاشته‌اند و از هر فرصتی برای اعلام و رونمایی از برنامه‌های خود استفاده کردند اما اگر موشکافانه به مسایل شهری بیندیشیم سئوالات متعدد و متفاوتی پیش می‌آید که عضو موثر و شورای تاثیرگذار چه کارکرد و ویژگی باید داشته باشد.
باتوجه به اینکه بناست اعضای شورای اسلامی را از میان شهروندان انتخاب کنیم تا شهر را اداره کنند، نباید از این فرصت مغتنم که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مردم فراهم کرده محل آزمون و خطا  برای راه یافتگان بر مسند کرسی شورای ششم باشد.
با نگاهی به شهرهایی که توانسته‌اند با اجرای طرح‌های مهم ازجمله عمرانی، خدماتی و  اقتصادی زندگی همراه با آرامش و امیدبخشی را برای شهروندان خود فراهم کنند می‌توان دریافت که راز موفقیت آنها در چیست و از این تجربه در انتخاب نامزدهای این دوره استفاده کرد.
تعامل، همدلی و صمیمیت اعضای شورا و توان تخصصی و مدیریت شهری، پیشنهادهای سازنده و مورد نیاز منطقه و مهم تر از همه انتخاب شهردار قوی به دور از فشارهای سیاسی و رابطه‌ای مهم‌ترین دلیل موفقیت برخی شوراهای دوره‌های قبلی و فعلی است.
برای تصدی این مسئولیت سنگین، افرادی که تقوا، درست‌کار، انتقادپذیر و متعهد و توانمند بوده و  از مسائل عمران، خدمات و رشد و توسعه شهری آگاهی کافی داشته باشند و شجاعت لازم برای دفاع از منافع ملت را دارند، می‌توانند معیارها و ویژگی‌های انتخاب اعضای شورا باشد.
دارابودن روحیه کار جمعی و تشکیلاتی، مشاوره پذیر، متعهد به مسئولیت اجتماعی بالا و تخصص و اطلاعات و دانش کافی را می‌توان بخشی دیگر از ویژگی‌های یک عضو موثر برای شورا عنوان کرد.
اگر وظایف شوراهای شهر را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که  فقط وظایف مربوط به امور شهرداری را بر عهده ندارد بلکه می‌تواند در بسیاری از امور شهر تاثیرگذار باشد که در این ارتباط انتخاب یک شهردار خوب و توانمند و با ثبات، می‌تواند عاملی مهم برای سنجش توان شورا باشد.
ورود چهره‌ها و افکار جدید به شورای ششم می‌تواند نویددهنده رویکردهای جدید و تزریق انرژی جدیدتر به  این نهاد مردمی باشد که در این ارتباط  افرادی که خودرا برای حضور در عرصه  انتخابات آماده می‌کنند، لازم است توانمندی‌ها و ایده‌های جدیدی ارایه دهند و  اطلاعات به روز و دانش کافی از اوضاع و احوال محله‌های شهر خود داشته باشند.
برای رسیدن به این هدف نیاز به برقراری ارتباط مداوم و عمیق با اقشار مختلف مردم است تا ضمن شناسایی مشکلات و نیازهای جامعه در حوزه‌های مختلف، بتواند برنامه ریزی دقیق و مدونی برای پیگیری و رفع آنها داشته باشد.
بی‌شک شوراها اگر از افرادی کارآزموده، متعهد و توانمند بهره ببرند، می‌توانند برای توسعه و آبادانی منطقه خود مفید و موثر باشند اما در صورتی که تفکر سنتی قوم‌گرایی و طایفه‌ای و بی‌توجهی به اصل شایسته سالاری بر آن حاکم شود، زمینه حضور افراد غیر متخصص و ضعیف را در این دوره  شاهد خواهیم بود.
رای دهندگان در این دوره باید در آزمون سیاسی مهم و سرنوشت‌ساز انتخابات پیش رو  توجه داشته باشند هر کدام از ما به سهم خود برای حل این مشکلات و رسیدن به شهری ایده‌آل تاثیرگذار هستیم به شرطی که مولفه‌های واقعی را در انتخاب کاندیداها درنظر داشته باشیم.
انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره ریاست جمهوری،  دومین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.
*فعال رسانه
رمز موفقیت انتخابات شوراها 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه