تاریخ انتشار:1401/5/10
مصوبات مجمع برای «افزایش تولید صیانتی نفت و گاز طبیعی»، «تقویت دیپلماسی آب» و «کنترل و مدیریت آبهای سطحی» در سیاست‌های برنامه هفتم

مصوبات مجمع برای «افزایش تولید صیانتی نفت و گاز طبیعی»، «تقویت دیپلماسی آب» و «کنترل و مدیریت آبهای سطحی» در سیاست‌های برنامه هفتم

اقتصاد سرامد - مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه فوق العاده امروز صبح(دوشنبه۱۰مردادماه۱۴۰۱) که به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور روسای قوای مقننه و قضاییه، دبیر و اکثریت اعضای مجمع برگزار شد، به بحث و بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را ادامه داد.

به گزارش اقتصاد سرامد از مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، این جلسه در خصوص بندهای مربوط به «مواجهه موثر با پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود آب» و «امنیت انرژی» در سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه را مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی و نیرو، رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند، اعضای مجمع، مقرر کردند: علاوه بر «استقرار نظام مدیریت یکپارچه در منابع و مصارف بر اساس حوضه های شش گانه آبریز کشور با لحاظ ارزش آب»، «کنترل و مدیریت آبهای سطحی و افزایش منابع زیرزمینی آب از طریق آبخیزداری و آب خوان داری حداقل ۲۰میلیون هکتار از اراضی با ایجاد مشوق و جلب مشارکت بخش‌های غیر دولتی» در سالهای برنامه هفتم محقق گردد.

اعضای مجمع در این خصوص همچنین در ادامه بررسی بند مربوط به مواجهه موثر با پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود آب،«نمک زدایی آب های شور و بازیابی و بازچرخانی آبهای صنعتی و پساب » و «تقویت دیپلماسی آب با کشورهای همجوار برای تامین و صیانت از حقوق آبی کشور» را از تصویب گذراندند.

در ادامه جلسه موضوع بند الحاقی محیط زیست پیشنهاد شده از سوی کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع، مورد بحث قرار گرفت که رئیس مجلس پیشنهاد کرد موضوعات عوارض تغییر اقلیم و آلودگی هوای کلانشهرها از یکدیگر تفکیک شوند و در دو بند سیاستی جداگانه تصمیم‌گیری شوند که مقرر شد در جلسه بعد مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

اعضای مجمع سپس به بررسی بند امنیت انرژی در سیاست های برنامه هفتم توسعه پرداختند و سه ماده از این بند را از تصویب گذراندند. «افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میادین مشترک با سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی در اکتشاف و استخراج مخازن»، «افزایش تولید صیانتی و ضریب بازیافت میادین مستقل» مصوبات امروز مجمع در موضوع تولید در میادین مشترک و مستقل بود.

خاطر نشان می‌شود، ادامه بررسی‌های مواد و بندهای سیاست‌های کلی هفتم در جلسات فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

برچسب ها : اخبار سیاسی اقتصاد سرامد مجمع

اخبار روز
ضمیمه