تاریخ انتشار:1401/9/13
پایانه‌ها قلب تپنده تأمین جریان ایمن در ناوگان مترو هستند

مسعود درستی:

پایانه‌ها قلب تپنده تأمین جریان ایمن در ناوگان مترو هستند

اقتصادسرآمد - مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اهمیت نقش پایانه‌ها در نگهداشت سرمایه‌های مترو گفت: سرمایه‌گذاری عظیمی در شهر زیرزمینی پایتخت انجام شده است و باید برای بهره‌وری مناسب از این سازه ارزشمند، توسعه پایانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش اقتصادسرآمد؛ مسعود درستی در حاشیه بازدید از پایانه صادقیه با اشاره به اینکه نگهداری از سرمایه‌های موجود به یکی از اولویت‌های متولیان اداره امور کلان‌شهرها در سراسر دنیا تبدیل شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر متروی تهران با ۲۵۸ کیلومتر طول، ۷ خط و ۱۴۴ ایستگاه فعال بزرگ‌ترین شبکه ریلی درون‌شهری کشور است و نگهداری اصولی از تأسیسات، امکانات و تجهیزات فراوان آن حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با تأکید بر اینکه پایانه‌ها در صنعت ریلی دنیا به‌عنوان قلب تپنده تأمین جریان ایمن ناوگان در شبکه‌های ریلی شناخته می‌شوند گفت: توسعه خطوط بدون درنظرگرفتن پایانه‌ها عملاً موجب اتلاف سرمایه و عدم بهره‌وری مناسب و همچنین افزایش ریسک در شاخص‌های بهره‌برداری ایمن، میزان آماده به کاری قطارها و انجام درست و صحیح و به‌موقع تعمیرات می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شبکه متروی تهران در حال حاضر دارای هزار و ۴۴۱ واگن است، رسیدگی به این ناوگان و انجام فرایندهای مرتبط با نگهداری، تعمیرات و اطمینان از ایمن بودن ناوگان جهت اعزام به خط، در پایانه‌ها انجام می‌شود.

همچنین پارکینگ ایمن برای ناوگان، فضایی مجهز جهت بازدید و نگهداری و تعمیرات جاری و انجام رده‌های تعمیرات سبک و سنگین ناوگان، انجام اورهال و نوسازی و ارتقا ناوگان، تست دینامیک، استاتیک و استقرار دیزل شاب و ماشین‌آلات کمکی و نظافت و شستشوی ناوگان از دیگر کارکردهای پایانه در خطوط متروست.

درستی با بیان اینکه ساخت پایانه برای خطوط ۳، ۶ و ۷ با اولویت در دستور کار شرکت متروی تهران قرار دارد افزود: عملیات اجرایی فاز نخست پایانه آزادگان در جنوبی‌ترین نقطه خط ۳ متروی تهران در حال اجراست.

این پایانه ظرفیت پذیرش ۴۶ رام قطار را داراست و امیدواریم با بهره‌برداری از آن در آینده‌ای نزدیک روند ارائه خدمت در خط 3 ارتقا یابد. ضمن آنکه شرایط لازم برای سهولت سرویس و نگهداری از قطارهای این خط نیز فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با بیان اینکه عملیات عمرانی ساخت یک پایانه چندین برابر ساخت یک ایستگاه وسعت دارد و هر پایانه سرمایه بزرگی برای مترو و شهر تهران است تصریح کرد: در حال حاضر پایانه فتح‌آباد و علی‌آباد در خط 1، پایانه صادقیه و دردشت در خط 2 فعال هستند.

همچنین در خط 4 نیز پایانه شهید کلاهدوز و فاز اول پایانه اکباتان فعال است. پایانه اکباتان بزرگ‌ترین پارکینگ و پایانه زیرزمینی قطارهای مترو در کشور و از معدود پایانه‌های زیرزمینی در خاورمیانه است که با بهره‌برداری از آن در مردادماه سال جاری، دسترسی به تعمیرات و خروج قطارهایی که در محور غربی با نقص فنی روبرو می‌شوند، سرعت گرفته است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: پایانه مهرشهر در خط 5 متروی تهران نیز دومین پایانه بزرگ متروی تهران است که تعمیر و نگهداری قطارهای حومه‌ای در آن انجام می‌شود. امیدواریم با تکمیل پایانه‌ها شاهد بهبود خدمات‌رسانی به شهروندان در شهر زیرزمینی باشیم.

برچسب ها : متروی تهران و حومه سرمایه‌های مترو شبکه ریلی درون‌شهری

اخبار روز
ضمیمه