تاریخ انتشار:1404/3/16

تشریح نظر تیم بررسی استانداری هرمزگان پیرامون حادثه بندر شهید رجایی
اقتصادسرآمد- گزارش حاضر با هدف بررسی جامع ابعاد حادثه ارزیابی خسارات وارد شده مرور اقدامات فوری انجام شده و ارائه پیشنهادهای پیشگیرانه و اصلاحی تهیه و تدوین گردیده است . در این گزارش برآوردهای اولیه منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارات بازسازی تأسیسات و ارتقاء سطح ایمنی در مجموعه بندری شهید رجایی ارائه به صورت مقدماتی ارائه شده است . شایان ذکر است که اطلاعات مندرج در این گزارش بر مبنای داده های اخذ شده از دستگاه های حادثه دیده خدمات رسان و دستگاه های مدیریت بحران تدوین شده است و تعیین میزان دقیق خسارت و بررسی ابعاد آن نیازمند اعلام نظرات و مستندات کارشناسی کمیته های تخصصی ذی ربط خواهد بود .
به گزارش اقتصادسرآمد از پرتال حمل و نقل، در تاریخ ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ حادثه ای شدید حوالی ساعت ۱۲ ظهر در محدوده انبارش کالاهای کانتینری واقع در بندر شهید رجایی بندرعباس به وقوع پیوست که انفجارهای پیاپی و آتش سوزی گسترده ای در پی داشت . این حادثه علاوه بر تلفات انسانی موجب خسارات قابل توجهی به ساختمانهای اداری انبارهای کالا کانتینرها ماشین آلات و تجهیزات بندری شده و ابعاد اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی گسترده ای برجای گذاشت .
گزارش حاضر با هدف بررسی جامع ابعاد حادثه ارزیابی خسارات وارد شده مرور اقدامات فوری انجام شده و ارائه پیشنهادهای پیشگیرانه و اصلاحی تهیه و تدوین گردیده است . در این گزارش برآوردهای اولیه منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارات بازسازی تأسیسات و ارتقاء سطح ایمنی در مجموعه بندری شهید رجایی ارائه به صورت مقدماتی ارائه شده است . شایان ذکر است که اطلاعات مندرج در این گزارش بر مبنای داده های اخذ شده از دستگاه های حادثه دیده خدمات رسان و دستگاه های مدیریت بحران تدوین شده است و تعیین میزان دقیق خسارت و بررسی ابعاد آن نیازمند اعلام نظرات و مستندات کارشناسی کمیته های تخصصی ذی ربط خواهد بود .
مقدمه
بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین و راهبردی ترین بندر تجاری جمهوری اسلامی ایران با مساحت بیش از ۲۴۰۰ هکتار نقش اساسی و کلیدی در زنجیره تأمین و تجارت کشور ایفا می کند . این بندر با استفاده از ظرفیت های تخصصی خود در چهار حوزه اصلی شامل ترمینال کانتینری کالاهای عمومی جنرال کارگو) مواد فله و معدنی و مخازن نفتی سهم چشمگیری در حمل و نقل دریایی و اقتصاد ملی دارد . بهره برداری از زیرساخت های این مجموعه توسط شرکت های فعال در بخش خصوصی و نهادهای وابسته به بخش عمومی انجام می گیرد .
این بندر به عنوان نقطه ثقل حمل و نقل کانتینری کشور با سهمی بالغ بر ۸۱ درصد ، بیش از ۵۶ درصد از کل صادرات کشور از طریق آن انجام میگیرد و به عنوان حیاتی ترین بندر کشور در ترانزیت کالا محسوب می گردد . در مجموع فعالیت های حمل و نقل و انبارداری بندر شهید رجایی سهمی بالغ بر ۱۸/۲ درصدی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است و از این حیث در جایگاه دوم در میان بخشهای اقتصادی استان قرار گرفته است . در سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲/۵۹ میلیون TEU عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری کشور بالغ بر ۲/۱ میلیون TEU معادل ۸۱ درصد و از کل صادرات ۷۹/۸ میلیون تنی حدود ۴۵ میلیون تن معادل ۵۶ درصد از طریق بندر شهید رجایی انجام پذیرفته است .
گزارش حاضر با هدف بررسی جامع ابعاد حادثه ارزیابی خسارات وارد شده مرور اقدامات فوری انجام شده و ارائه پیشنهادهای پیشگیرانه و اصلاحی تهیه و تدوین گردیده است . در این گزارش برآوردهای اولیه منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارات بازسازی تأسیسات و ارتقاء سطح ایمنی در مجموعه بندری شهید رجایی ارائه به صورت مقدماتی ارائه شده است . شایان ذکر است که اطلاعات مندرج در این گزارش بر مبنای داده های اخذ شده از دستگاه های حادثه دیده خدمات رسان و دستگاه های مدیریت بحران تدوین شده است و تعیین میزان دقیق خسارت و بررسی ابعاد آن نیازمند اعلام نظرات و مستندات کارشناسی کمیته های تخصصی ذی ربط خواهد بود .
مقدمه
بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین و راهبردی ترین بندر تجاری جمهوری اسلامی ایران با مساحت بیش از ۲۴۰۰ هکتار نقش اساسی و کلیدی در زنجیره تأمین و تجارت کشور ایفا می کند . این بندر با استفاده از ظرفیت های تخصصی خود در چهار حوزه اصلی شامل ترمینال کانتینری کالاهای عمومی جنرال کارگو) مواد فله و معدنی و مخازن نفتی سهم چشمگیری در حمل و نقل دریایی و اقتصاد ملی دارد . بهره برداری از زیرساخت های این مجموعه توسط شرکت های فعال در بخش خصوصی و نهادهای وابسته به بخش عمومی انجام می گیرد .
این بندر به عنوان نقطه ثقل حمل و نقل کانتینری کشور با سهمی بالغ بر ۸۱ درصد ، بیش از ۵۶ درصد از کل صادرات کشور از طریق آن انجام میگیرد و به عنوان حیاتی ترین بندر کشور در ترانزیت کالا محسوب می گردد . در مجموع فعالیت های حمل و نقل و انبارداری بندر شهید رجایی سهمی بالغ بر ۱۸/۲ درصدی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است و از این حیث در جایگاه دوم در میان بخشهای اقتصادی استان قرار گرفته است . در سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲/۵۹ میلیون TEU عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری کشور بالغ بر ۲/۱ میلیون TEU معادل ۸۱ درصد و از کل صادرات ۷۹/۸ میلیون تنی حدود ۴۵ میلیون تن معادل ۵۶ درصد از طریق بندر شهید رجایی انجام پذیرفته است .
برچسب ها : استانداری هرمزگان بندر شهد رجایی اقنصادسرآمد
اخبار روز
-
گوانجو، دروازهای نو برای توسعه تبادلات گردشگری ایران و چین
-
رضاییکوچی: ستاد ملی ترانزیت فورا تشکیل شود
-
از هشدار تا بررسی راهکارهای ملی و جهانی
-
ترانزیت بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کالا در شبکه راههای کشور در سال جاری
-
هدفگذاری برای احداث ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و ترانزیت ۲۰ میلیون تن تا پایان امسال
-
همکاری سازمان بنادر و مناطق آزاد در جهت ارتقای جایگاه کشور در کریدورهای جهانی
-
تقدیر رییس جمهور از عملکرد بیسابقه بنادر در جنگ ۱۲ روزه
-
پرداخت 15 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت به فرهنگیان بازنشسته عضو موسسه به مناسبت عید مبعث
-
سرمایه اصلی بانک تجارت رضایت مشتریان است
-
پرداخت وام قرضالحسنه تا سقف یک میلیارد تومان به اصناف برای نخستین بار
-
حرفهای گری در مسیر تحقق اهداف؛ معیار ارزیابی و ارتقای مدیران
-
بانکداری خرد اساس فعالیت در بانک صادرات ایران است
-
قدردانی رئیس کل بانک مرکزی از خدمترسانی بانک صادرات ایران به زائران اربعین حسینی
-
بانک صادرات ایران در مسیر دستیابی به جایگاه شایسته در نظام بانکی ثابت قدم است
-
برگزاری نخستین همایش هماندیشی رؤسای دوایر برنامهریزی بانک قرضالحسنه مهر ایران
-
بانک اقتصاد نوین؛ نماد پایداری و آیندهنگری در بانکداری کشور
-
تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس
-
مجمع عمومی بانک پاسارگاد؛ بازخوانی یک سال مالی موفق و تایید عملکرد سال ۱۴۰۳
-
پرداخت بیش از ۱,۴۹۰,۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرضالحسنه ملل در مردادماه ۱۴۰۴
-
رفع مشکلات وموانع مهم تولید آبزی پروری با کمک نمایندگان تشکلها