تاریخ انتشار:1404/3/16

تشریح نظر تیم بررسی استانداری هرمزگان پیرامون حادثه بندر شهید رجایی
اقتصادسرآمد- گزارش حاضر با هدف بررسی جامع ابعاد حادثه ارزیابی خسارات وارد شده مرور اقدامات فوری انجام شده و ارائه پیشنهادهای پیشگیرانه و اصلاحی تهیه و تدوین گردیده است . در این گزارش برآوردهای اولیه منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارات بازسازی تأسیسات و ارتقاء سطح ایمنی در مجموعه بندری شهید رجایی ارائه به صورت مقدماتی ارائه شده است . شایان ذکر است که اطلاعات مندرج در این گزارش بر مبنای داده های اخذ شده از دستگاه های حادثه دیده خدمات رسان و دستگاه های مدیریت بحران تدوین شده است و تعیین میزان دقیق خسارت و بررسی ابعاد آن نیازمند اعلام نظرات و مستندات کارشناسی کمیته های تخصصی ذی ربط خواهد بود .
به گزارش اقتصادسرآمد از پرتال حمل و نقل، در تاریخ ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ حادثه ای شدید حوالی ساعت ۱۲ ظهر در محدوده انبارش کالاهای کانتینری واقع در بندر شهید رجایی بندرعباس به وقوع پیوست که انفجارهای پیاپی و آتش سوزی گسترده ای در پی داشت . این حادثه علاوه بر تلفات انسانی موجب خسارات قابل توجهی به ساختمانهای اداری انبارهای کالا کانتینرها ماشین آلات و تجهیزات بندری شده و ابعاد اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی گسترده ای برجای گذاشت .
گزارش حاضر با هدف بررسی جامع ابعاد حادثه ارزیابی خسارات وارد شده مرور اقدامات فوری انجام شده و ارائه پیشنهادهای پیشگیرانه و اصلاحی تهیه و تدوین گردیده است . در این گزارش برآوردهای اولیه منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارات بازسازی تأسیسات و ارتقاء سطح ایمنی در مجموعه بندری شهید رجایی ارائه به صورت مقدماتی ارائه شده است . شایان ذکر است که اطلاعات مندرج در این گزارش بر مبنای داده های اخذ شده از دستگاه های حادثه دیده خدمات رسان و دستگاه های مدیریت بحران تدوین شده است و تعیین میزان دقیق خسارت و بررسی ابعاد آن نیازمند اعلام نظرات و مستندات کارشناسی کمیته های تخصصی ذی ربط خواهد بود .
مقدمه
بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین و راهبردی ترین بندر تجاری جمهوری اسلامی ایران با مساحت بیش از ۲۴۰۰ هکتار نقش اساسی و کلیدی در زنجیره تأمین و تجارت کشور ایفا می کند . این بندر با استفاده از ظرفیت های تخصصی خود در چهار حوزه اصلی شامل ترمینال کانتینری کالاهای عمومی جنرال کارگو) مواد فله و معدنی و مخازن نفتی سهم چشمگیری در حمل و نقل دریایی و اقتصاد ملی دارد . بهره برداری از زیرساخت های این مجموعه توسط شرکت های فعال در بخش خصوصی و نهادهای وابسته به بخش عمومی انجام می گیرد .
این بندر به عنوان نقطه ثقل حمل و نقل کانتینری کشور با سهمی بالغ بر ۸۱ درصد ، بیش از ۵۶ درصد از کل صادرات کشور از طریق آن انجام میگیرد و به عنوان حیاتی ترین بندر کشور در ترانزیت کالا محسوب می گردد . در مجموع فعالیت های حمل و نقل و انبارداری بندر شهید رجایی سهمی بالغ بر ۱۸/۲ درصدی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است و از این حیث در جایگاه دوم در میان بخشهای اقتصادی استان قرار گرفته است . در سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲/۵۹ میلیون TEU عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری کشور بالغ بر ۲/۱ میلیون TEU معادل ۸۱ درصد و از کل صادرات ۷۹/۸ میلیون تنی حدود ۴۵ میلیون تن معادل ۵۶ درصد از طریق بندر شهید رجایی انجام پذیرفته است .
گزارش حاضر با هدف بررسی جامع ابعاد حادثه ارزیابی خسارات وارد شده مرور اقدامات فوری انجام شده و ارائه پیشنهادهای پیشگیرانه و اصلاحی تهیه و تدوین گردیده است . در این گزارش برآوردهای اولیه منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارات بازسازی تأسیسات و ارتقاء سطح ایمنی در مجموعه بندری شهید رجایی ارائه به صورت مقدماتی ارائه شده است . شایان ذکر است که اطلاعات مندرج در این گزارش بر مبنای داده های اخذ شده از دستگاه های حادثه دیده خدمات رسان و دستگاه های مدیریت بحران تدوین شده است و تعیین میزان دقیق خسارت و بررسی ابعاد آن نیازمند اعلام نظرات و مستندات کارشناسی کمیته های تخصصی ذی ربط خواهد بود .
مقدمه
بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین و راهبردی ترین بندر تجاری جمهوری اسلامی ایران با مساحت بیش از ۲۴۰۰ هکتار نقش اساسی و کلیدی در زنجیره تأمین و تجارت کشور ایفا می کند . این بندر با استفاده از ظرفیت های تخصصی خود در چهار حوزه اصلی شامل ترمینال کانتینری کالاهای عمومی جنرال کارگو) مواد فله و معدنی و مخازن نفتی سهم چشمگیری در حمل و نقل دریایی و اقتصاد ملی دارد . بهره برداری از زیرساخت های این مجموعه توسط شرکت های فعال در بخش خصوصی و نهادهای وابسته به بخش عمومی انجام می گیرد .
این بندر به عنوان نقطه ثقل حمل و نقل کانتینری کشور با سهمی بالغ بر ۸۱ درصد ، بیش از ۵۶ درصد از کل صادرات کشور از طریق آن انجام میگیرد و به عنوان حیاتی ترین بندر کشور در ترانزیت کالا محسوب می گردد . در مجموع فعالیت های حمل و نقل و انبارداری بندر شهید رجایی سهمی بالغ بر ۱۸/۲ درصدی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است و از این حیث در جایگاه دوم در میان بخشهای اقتصادی استان قرار گرفته است . در سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲/۵۹ میلیون TEU عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری کشور بالغ بر ۲/۱ میلیون TEU معادل ۸۱ درصد و از کل صادرات ۷۹/۸ میلیون تنی حدود ۴۵ میلیون تن معادل ۵۶ درصد از طریق بندر شهید رجایی انجام پذیرفته است .
برچسب ها : استانداری هرمزگان بندر شهد رجایی اقنصادسرآمد
اخبار روز
-
نظر استانداری هرمزگان در رابطه با حادثه بندر شهید رجایی
-
تشریح نظر تیم بررسی استانداری هرمزگان پیرامون حادثه بندر شهید رجایی
-
افزایش سطح مبادلات تجاری و حملونقل بینالمللی ایران و ترکیه با رفع مشکلات مرزی مشترک
-
مهدی بیرانوند، برترین نویسنده جوان جشنواره ملی ذهن زرین شد
-
پرونده سی و ششمین سالگرد بزرگداشت رحلت امام خمینی (ره)
-
ضرورت بهرمندی از مراکز داوری در بخش های اقتصادی کشور
-
افزایش ۴ درصدی بارگیری بار در راهآهن زاگرس
-
واریز بیش از ۸۰۰۰ میلیارد ریال سودبه حساب اعضای فرهنگیان بازنشسته
-
ادعای تعلق جزایر سهگانه به امارات فاقد هرگونه ارزش حقوقی است
-
تأسیسات پارسیان با اتمام تعمیرات اساسی آماده تولید زمستانی می شود
-
تشکیل نخستین شرکت سهامی عام تامین سرمایه برای صیادان
-
سهم ۱۱.۵ درصدی خوزستان از تولید شیلات کشور
-
بازدید مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ازسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
-
ترانزیت ۶۶ هزار تن کالا و ۳۴ هزار خودرو از بنادر غرب هرمزگان طی سال جاری
-
توسعه بنادر کشور را با سرمایه گذاری همسایگان دنبال میکنیم
-
عزم ازبکستان برای سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی
-
تخصیص ۵۰ هزار میلیارد ریال سود به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان
-
نشست مشترک وزیر حمل و نقل ازبکستان و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
-
بازدید وزیر حمل و نقل ازبکستان و مدیرعامل سازمان بنادر از پایانهها و سولههای مکانیزه بندر شهید رجایی
-
بازدید وزیر حمل و نقل ازبکستان و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر شهید رجایی