تاریخ انتشار:1404/3/16
تشریح نظر تیم بررسی استانداری هرمزگان پیرامون حادثه بندر شهید رجایی

تشریح نظر تیم بررسی استانداری هرمزگان پیرامون حادثه بندر شهید رجایی

اقتصادسرآمد- گزارش حاضر با هدف بررسی جامع ابعاد حادثه ارزیابی خسارات وارد شده مرور اقدامات فوری انجام شده و ارائه پیشنهادهای پیشگیرانه و اصلاحی تهیه و تدوین گردیده است . در این گزارش برآوردهای اولیه منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارات بازسازی تأسیسات و ارتقاء سطح ایمنی در مجموعه بندری شهید رجایی ارائه به صورت مقدماتی ارائه شده است . شایان ذکر است که اطلاعات مندرج در این گزارش بر مبنای داده های اخذ شده از دستگاه های حادثه دیده خدمات رسان و دستگاه های مدیریت بحران تدوین شده است و تعیین میزان دقیق خسارت و بررسی ابعاد آن نیازمند اعلام نظرات و مستندات کارشناسی کمیته های تخصصی ذی ربط خواهد بود .

به گزارش اقتصادسرآمد از پرتال حمل و نقل، در تاریخ ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ حادثه ای شدید حوالی ساعت ۱۲ ظهر در محدوده انبارش کالاهای کانتینری واقع در بندر شهید رجایی بندرعباس به وقوع پیوست که انفجارهای پیاپی و آتش سوزی گسترده ای در پی داشت . این حادثه علاوه بر تلفات انسانی موجب خسارات قابل توجهی به ساختمانهای اداری انبارهای کالا کانتینرها ماشین آلات و تجهیزات بندری شده و ابعاد اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی گسترده ای برجای گذاشت .
 
گزارش حاضر با هدف بررسی جامع ابعاد حادثه ارزیابی خسارات وارد شده مرور اقدامات فوری انجام شده و ارائه پیشنهادهای پیشگیرانه و اصلاحی تهیه و تدوین گردیده است . در این گزارش برآوردهای اولیه منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارات بازسازی تأسیسات و ارتقاء سطح ایمنی در مجموعه بندری شهید رجایی ارائه به صورت مقدماتی ارائه شده است . شایان ذکر است که اطلاعات مندرج در این گزارش بر مبنای داده های اخذ شده از دستگاه های حادثه دیده خدمات رسان و دستگاه های مدیریت بحران تدوین شده است و تعیین میزان دقیق خسارت و بررسی ابعاد آن نیازمند اعلام نظرات و مستندات کارشناسی کمیته های تخصصی ذی ربط خواهد بود .
مقدمه
بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین و راهبردی ترین بندر تجاری جمهوری اسلامی ایران با مساحت بیش از ۲۴۰۰ هکتار نقش اساسی و کلیدی در زنجیره تأمین و تجارت کشور ایفا می کند . این بندر با استفاده از ظرفیت های تخصصی خود در چهار حوزه اصلی شامل ترمینال کانتینری کالاهای عمومی جنرال کارگو) مواد فله و معدنی و مخازن نفتی سهم چشمگیری در حمل و نقل دریایی و اقتصاد ملی دارد . بهره برداری از زیرساخت های این مجموعه توسط شرکت های فعال در بخش خصوصی و نهادهای وابسته به بخش عمومی انجام می گیرد .
 
این بندر به عنوان نقطه ثقل حمل و نقل کانتینری کشور با سهمی بالغ بر ۸۱ درصد ، بیش از ۵۶ درصد از کل صادرات کشور از طریق آن انجام میگیرد و به عنوان حیاتی ترین بندر کشور در ترانزیت کالا محسوب می گردد . در مجموع فعالیت های حمل و نقل و انبارداری بندر شهید رجایی سهمی بالغ بر ۱۸/۲ درصدی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است و از این حیث در جایگاه دوم در میان بخشهای اقتصادی استان قرار گرفته است . در سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲/۵۹ میلیون TEU عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری کشور بالغ بر ۲/۱ میلیون TEU معادل ۸۱ درصد و از کل صادرات ۷۹/۸ میلیون تنی حدود ۴۵ میلیون تن معادل ۵۶ درصد از طریق بندر شهید رجایی انجام پذیرفته است .
 

برچسب ها : استانداری هرمزگان بندر شهد رجایی اقنصادسرآمد

اخبار روز
ضمیمه