تاریخ انتشار:1404/3/17

نقش آفرینی راهآهن در کاهش ناترازی انرژی کشور/قطار چین چگونه به تامین برق ایران کمک میکند؟
اقتصادسرآمد- چین انتقال تجهیزات مربوط به نیروگاههای خورشیدی به مدد شبکه ریلی از چین، اکنون نقشی حیاتی برای راه آهن در تامین نیازهای زیرساختی مهم کشور تعریف کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، سیر نخستین قطار کانتینری چین به مقصد بندر خشک آپرین، هفته گذشته در حالی رقم خورد که حامل حیاتی ترین محموله حال حاضر کشور بود.
در پی نیاز مبرم کشور به ساخت نیروگاه های خورشیدی در راستای کاهش ناترازی برق، قطار کانتینری چین با بار تجهیزات لازم برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی طی ۱۵ روز به بندر خشک آپرین در تهران رسید.
در اهمیت راه اندازی قطار باری ترانزیتی میان چین و ایران مطالب متعددی به رشته تحریر در آمده و میتوان گفت که درک خوبی از چرایی راه اندازی و استمرار سیر قطار چین به ایران ایجاد شده است.
اما حمل باتری های خورشیدی و دیگر ادوات لازم برای راه اندازی نیروگاه برق، اهمیتی استراتژیک برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعریف کرده که نشان از افزایش نقش آفرینی بیشتر حمل و نقل ریلی در توسعه زیرساخت های حیاتی کشور دارد.
ناترازی برق و اهمیت یافتن مسیری کوتاه میان ایران و چین
مسأله ناترازی انرژی به ویژه در بخش صنعت برق، به مهمترین معضل پیش روی کشور تبدیل شده است. اگرچه تا سال گذشته، توانیر برای تامین برق واحدهای صنعتی دچار مشکلاتی گسترده بود، اما این ناترازی امروز به بخش برق مصرفی منازل مسکونی نیز تسری یافته که موجب ایجاد نگرانی های گسترده آن هم در آستانه ورود به فصل تابستان شده است.
از سوی دیگر، تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران طی سال های اخیر، مانع از خرید قطعات مورد نیاز برای ساخت نیروگاه شده و همین امر سبب شده تا تهران برای ساخت این نیروگاه ها از چین کمک بگیرد.
عباس علی آبادی وزیر نیروی دولت چهاردهم، هفته گذشته طی سخنانی از تقاضای ۸۰ هزار مگاوات برق در کشور سخن گفت. این در حالیست که به گفته وی، تاکنون قطعات لازم برای ساخت تنها ۲۹۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در ۵ استان کشور فراهم و آماده نصب شده است؛ رقمی که فاصله بسیار زیاد و معناداری با نیاز برقی مطرح شده از سوی آقای ویز دارد.
اکنون ظاهراً وزارت نیرو قراردادی بزرگ و بلند مدت با شرکت های چینی برای تامین ادوات لازم جهت راه اندازی نیروگاه های خورشیدی متعدد در ایران به امضا رسانده که قطار حامل این ادوات از چین نیز در هم راستا رهسپار کشور شده است.
نکته دیگر اینکه محدودیت های اعمال شده در بنادر چین در پی تحریم های اقتصادی وضع شده علیه تهران، مانع از بارگیری بهموقع کشتی های ایرانی در بنادر این کشور طی سال های اخیر شده است. همچنین حمل بار از مسیر دریایی درخوشبینانه تربن حالت حدود ۳۰ روز و در برخی شرایط نیز ۵۰ روز زمان خواهد برد. حال آنکه اساسا با توجه به مبرم بودن وضعیت ناترازی، امکان تخصیص زمان کافی به حمل دریایی برای حمل پنل های خورشیدی وجود ندارد.
اما حمل سریع و مستمر روزانه قطار چین به ایران نشانگر ایفای نقش گسترده تر راه آهن در امین نیازهای حیاتی کشور به ویژه در بخش زیرساخت ها است. اگرچه طی سال های گذشته عمده بار وارداتی کشور از طریق جاده یا دریا وارد ایران میشد، اما اکنون مزایایی چون امکان حمل سریع بارهای حجیم در راه آهن، این نکته را به اثبات رسانده که نه دریا و نه جاده، هیچکدام از قابلیت مانور بالای راه آهن در تامین نیازهای حیاتی و مبرم کشور برخوردار نیستند.
از سوی دیگر، استراتژی راه آهن برای ساخت خطوط فرعی متصل کننده کارخانه های بزرگ کشور همچون فولادی های اصفهان، یزد یا گیلان، مجتمع های بزرگ کشت و صنعت همچون شیرین عسل و دیگر موارد مشابه، نشانگر عزم صنعت ریلی کشور برای تامین نیازهای زیرساختی و مبرم نقش آفرین در امنیت اجتماعی است.
لذا نباید فراموش کرد که نیاز امروز کشور به رفع ناترازی و ساخت نیروگاه های جدید با کمک راه آهن در حال انجام است. امید است پس از عبور کشور از بحران انرژی، مسئولین همچنان این نقش آفرینی بزرگ را به یاد داشته و در توسعه مسیرها و ناوگان ریلی کشور ذره ای درنگ نکنند.
در پی نیاز مبرم کشور به ساخت نیروگاه های خورشیدی در راستای کاهش ناترازی برق، قطار کانتینری چین با بار تجهیزات لازم برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی طی ۱۵ روز به بندر خشک آپرین در تهران رسید.
در اهمیت راه اندازی قطار باری ترانزیتی میان چین و ایران مطالب متعددی به رشته تحریر در آمده و میتوان گفت که درک خوبی از چرایی راه اندازی و استمرار سیر قطار چین به ایران ایجاد شده است.
اما حمل باتری های خورشیدی و دیگر ادوات لازم برای راه اندازی نیروگاه برق، اهمیتی استراتژیک برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعریف کرده که نشان از افزایش نقش آفرینی بیشتر حمل و نقل ریلی در توسعه زیرساخت های حیاتی کشور دارد.
ناترازی برق و اهمیت یافتن مسیری کوتاه میان ایران و چین
مسأله ناترازی انرژی به ویژه در بخش صنعت برق، به مهمترین معضل پیش روی کشور تبدیل شده است. اگرچه تا سال گذشته، توانیر برای تامین برق واحدهای صنعتی دچار مشکلاتی گسترده بود، اما این ناترازی امروز به بخش برق مصرفی منازل مسکونی نیز تسری یافته که موجب ایجاد نگرانی های گسترده آن هم در آستانه ورود به فصل تابستان شده است.
از سوی دیگر، تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران طی سال های اخیر، مانع از خرید قطعات مورد نیاز برای ساخت نیروگاه شده و همین امر سبب شده تا تهران برای ساخت این نیروگاه ها از چین کمک بگیرد.
عباس علی آبادی وزیر نیروی دولت چهاردهم، هفته گذشته طی سخنانی از تقاضای ۸۰ هزار مگاوات برق در کشور سخن گفت. این در حالیست که به گفته وی، تاکنون قطعات لازم برای ساخت تنها ۲۹۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در ۵ استان کشور فراهم و آماده نصب شده است؛ رقمی که فاصله بسیار زیاد و معناداری با نیاز برقی مطرح شده از سوی آقای ویز دارد.
اکنون ظاهراً وزارت نیرو قراردادی بزرگ و بلند مدت با شرکت های چینی برای تامین ادوات لازم جهت راه اندازی نیروگاه های خورشیدی متعدد در ایران به امضا رسانده که قطار حامل این ادوات از چین نیز در هم راستا رهسپار کشور شده است.
نکته دیگر اینکه محدودیت های اعمال شده در بنادر چین در پی تحریم های اقتصادی وضع شده علیه تهران، مانع از بارگیری بهموقع کشتی های ایرانی در بنادر این کشور طی سال های اخیر شده است. همچنین حمل بار از مسیر دریایی درخوشبینانه تربن حالت حدود ۳۰ روز و در برخی شرایط نیز ۵۰ روز زمان خواهد برد. حال آنکه اساسا با توجه به مبرم بودن وضعیت ناترازی، امکان تخصیص زمان کافی به حمل دریایی برای حمل پنل های خورشیدی وجود ندارد.
اما حمل سریع و مستمر روزانه قطار چین به ایران نشانگر ایفای نقش گسترده تر راه آهن در امین نیازهای حیاتی کشور به ویژه در بخش زیرساخت ها است. اگرچه طی سال های گذشته عمده بار وارداتی کشور از طریق جاده یا دریا وارد ایران میشد، اما اکنون مزایایی چون امکان حمل سریع بارهای حجیم در راه آهن، این نکته را به اثبات رسانده که نه دریا و نه جاده، هیچکدام از قابلیت مانور بالای راه آهن در تامین نیازهای حیاتی و مبرم کشور برخوردار نیستند.
از سوی دیگر، استراتژی راه آهن برای ساخت خطوط فرعی متصل کننده کارخانه های بزرگ کشور همچون فولادی های اصفهان، یزد یا گیلان، مجتمع های بزرگ کشت و صنعت همچون شیرین عسل و دیگر موارد مشابه، نشانگر عزم صنعت ریلی کشور برای تامین نیازهای زیرساختی و مبرم نقش آفرین در امنیت اجتماعی است.
لذا نباید فراموش کرد که نیاز امروز کشور به رفع ناترازی و ساخت نیروگاه های جدید با کمک راه آهن در حال انجام است. امید است پس از عبور کشور از بحران انرژی، مسئولین همچنان این نقش آفرینی بزرگ را به یاد داشته و در توسعه مسیرها و ناوگان ریلی کشور ذره ای درنگ نکنند.
برچسب ها : ناترازی انرژی اقتصادسرآمد برق ایران
اخبار روز
-
گوانجو، دروازهای نو برای توسعه تبادلات گردشگری ایران و چین
-
رضاییکوچی: ستاد ملی ترانزیت فورا تشکیل شود
-
از هشدار تا بررسی راهکارهای ملی و جهانی
-
ترانزیت بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کالا در شبکه راههای کشور در سال جاری
-
هدفگذاری برای احداث ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و ترانزیت ۲۰ میلیون تن تا پایان امسال
-
همکاری سازمان بنادر و مناطق آزاد در جهت ارتقای جایگاه کشور در کریدورهای جهانی
-
تقدیر رییس جمهور از عملکرد بیسابقه بنادر در جنگ ۱۲ روزه
-
پرداخت 15 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت به فرهنگیان بازنشسته عضو موسسه به مناسبت عید مبعث
-
سرمایه اصلی بانک تجارت رضایت مشتریان است
-
پرداخت وام قرضالحسنه تا سقف یک میلیارد تومان به اصناف برای نخستین بار
-
حرفهای گری در مسیر تحقق اهداف؛ معیار ارزیابی و ارتقای مدیران
-
بانکداری خرد اساس فعالیت در بانک صادرات ایران است
-
قدردانی رئیس کل بانک مرکزی از خدمترسانی بانک صادرات ایران به زائران اربعین حسینی
-
بانک صادرات ایران در مسیر دستیابی به جایگاه شایسته در نظام بانکی ثابت قدم است
-
برگزاری نخستین همایش هماندیشی رؤسای دوایر برنامهریزی بانک قرضالحسنه مهر ایران
-
بانک اقتصاد نوین؛ نماد پایداری و آیندهنگری در بانکداری کشور
-
تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس
-
مجمع عمومی بانک پاسارگاد؛ بازخوانی یک سال مالی موفق و تایید عملکرد سال ۱۴۰۳
-
پرداخت بیش از ۱,۴۹۰,۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرضالحسنه ملل در مردادماه ۱۴۰۴
-
رفع مشکلات وموانع مهم تولید آبزی پروری با کمک نمایندگان تشکلها