تاریخ انتشار:1401/1/25

صندوق بین المللی پول: هزینه بالای کشتیرانی موجب افزایش تورم خواهد شد
اقتصاد سرامد - تحقیقات صندوق بین المللی پول نشان می دهد که افزایش ۷ برابری هزینه های حمل و نقل دریایی با اقزایش تورم در سطح جهانی ارتباط مستقیم دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، پس از یک سال افزایش هزینههای حمل و نقل در سراسر جهان به دلیل افزایش حجم گسترده کالا و تأثیر همهگیری کرونا، محققان صندوق بینالمللی پول به بررسی تاثیرات افزایش هزینههای حملونقل در افزایش تورم پرداخته و به این نتیجه رسیده اند که افزایش چشمگیر هزینههای حملونقل تأثیر آهسته اما ثابتی دارد که به تورم کمک میکند و این تأثیر احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.
صندوق بین المللی پول، می نویسد: نتایج نحقیقات نشان می دهد که هزینه های حمل و نقل یک محرک مهم تورم در سراسر جهان است. هنگامی که نرخ حمل و نقل دو برابر می شود، تورم حدود ۰,۷ درصد افزایش پیدا می کند.
مساله مهمتر این است که اثرات تورم کاملاً پایدار بوده و پس از یک سال به اوج خود رسیده و تا ۱۸ ماه ادامه پیدا خواهد کرد. این روند نشان می دهد که افزایش هزینه های حمل و نقل در سال ۲۰۲۱ می تواند تورم را حدود ۱,۵ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش دهد.
تحقیقات صندوق بینالمللی پول در خصوص داده های ۱۴۳ کشور در ۳۰ سال گذشته نشان می دهد که تأثیر تورمی هزینه های حمل و نقل در طول زمان ایجاد می شود. پس از اعلام همهگیری کرونا در مارس ۲۰۲۰ که منجر به کمبود تعداد کارگران در بنادر برای جابجایی کانتینرها و همچنین اعمال محدودیتهای تردد کامیونها در طول قرنطینههای طولانی شد، ظرفیت زنجیرههای تأمین را تحت تأثیر قرار داد. نتیجه این چالش ها این بود که هزینه حمل و نقل یک کانتینر در مسیرهای تجاری بین اقیانوسی جهان در ۱۸ ماه پس از مارس ۲۰۲۰ هفت برابر شد.
صندوق بینالمللی پول گزارش میدهد که افزایش هزینههای حملونقل بر تورم در برخی کشورها بیش از سایرین تأثیر میگذارد که به ویژگیهای ساختاری اقتصاد آن کشور برمی گردد.
بر اساس اعلام صندوق بینالمللی پول، کشورهایی که معمولاً هزینههای حملونقل بالاتری میپردازند - کشورهای محصور در خشکی و کشورهای کم درآمد - با افزایش تورم مواجه میشوند. یک چارچوب قوی و سیاست پولی مناسب می تواند در کاهش اثرات تورم نقش داشته باشد.
صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که تاثیر تورمی هزینه های حمل و نقل تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.
صندوق بین المللی پول، می نویسد: نتایج نحقیقات نشان می دهد که هزینه های حمل و نقل یک محرک مهم تورم در سراسر جهان است. هنگامی که نرخ حمل و نقل دو برابر می شود، تورم حدود ۰,۷ درصد افزایش پیدا می کند.
مساله مهمتر این است که اثرات تورم کاملاً پایدار بوده و پس از یک سال به اوج خود رسیده و تا ۱۸ ماه ادامه پیدا خواهد کرد. این روند نشان می دهد که افزایش هزینه های حمل و نقل در سال ۲۰۲۱ می تواند تورم را حدود ۱,۵ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش دهد.
تحقیقات صندوق بینالمللی پول در خصوص داده های ۱۴۳ کشور در ۳۰ سال گذشته نشان می دهد که تأثیر تورمی هزینه های حمل و نقل در طول زمان ایجاد می شود. پس از اعلام همهگیری کرونا در مارس ۲۰۲۰ که منجر به کمبود تعداد کارگران در بنادر برای جابجایی کانتینرها و همچنین اعمال محدودیتهای تردد کامیونها در طول قرنطینههای طولانی شد، ظرفیت زنجیرههای تأمین را تحت تأثیر قرار داد. نتیجه این چالش ها این بود که هزینه حمل و نقل یک کانتینر در مسیرهای تجاری بین اقیانوسی جهان در ۱۸ ماه پس از مارس ۲۰۲۰ هفت برابر شد.
صندوق بینالمللی پول گزارش میدهد که افزایش هزینههای حملونقل بر تورم در برخی کشورها بیش از سایرین تأثیر میگذارد که به ویژگیهای ساختاری اقتصاد آن کشور برمی گردد.
بر اساس اعلام صندوق بینالمللی پول، کشورهایی که معمولاً هزینههای حملونقل بالاتری میپردازند - کشورهای محصور در خشکی و کشورهای کم درآمد - با افزایش تورم مواجه میشوند. یک چارچوب قوی و سیاست پولی مناسب می تواند در کاهش اثرات تورم نقش داشته باشد.
صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که تاثیر تورمی هزینه های حمل و نقل تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.
برچسب ها : اقتصاد دریا کشتی رانی بنادر
اخبار روز
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد
-
امروز باید تکلیف خود را نسبت به نگاه امنیتی حاکم بر فضای دیتا روشن کنیم
-
بازدید میدانی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی به منظور بررسی عملکرد واحدهای مختلف بندر پتروشیمی ماهشهر