تاریخ انتشار:1401/1/25
صندوق بین المللی پول: هزینه بالای کشتیرانی موجب افزایش تورم خواهد شد
اقتصاد سرامد - تحقیقات صندوق بین المللی پول نشان می دهد که افزایش ۷ برابری هزینه های حمل و نقل دریایی با اقزایش تورم در سطح جهانی ارتباط مستقیم دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، پس از یک سال افزایش هزینههای حمل و نقل در سراسر جهان به دلیل افزایش حجم گسترده کالا و تأثیر همهگیری کرونا، محققان صندوق بینالمللی پول به بررسی تاثیرات افزایش هزینههای حملونقل در افزایش تورم پرداخته و به این نتیجه رسیده اند که افزایش چشمگیر هزینههای حملونقل تأثیر آهسته اما ثابتی دارد که به تورم کمک میکند و این تأثیر احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.
صندوق بین المللی پول، می نویسد: نتایج نحقیقات نشان می دهد که هزینه های حمل و نقل یک محرک مهم تورم در سراسر جهان است. هنگامی که نرخ حمل و نقل دو برابر می شود، تورم حدود ۰,۷ درصد افزایش پیدا می کند.
مساله مهمتر این است که اثرات تورم کاملاً پایدار بوده و پس از یک سال به اوج خود رسیده و تا ۱۸ ماه ادامه پیدا خواهد کرد. این روند نشان می دهد که افزایش هزینه های حمل و نقل در سال ۲۰۲۱ می تواند تورم را حدود ۱,۵ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش دهد.
تحقیقات صندوق بینالمللی پول در خصوص داده های ۱۴۳ کشور در ۳۰ سال گذشته نشان می دهد که تأثیر تورمی هزینه های حمل و نقل در طول زمان ایجاد می شود. پس از اعلام همهگیری کرونا در مارس ۲۰۲۰ که منجر به کمبود تعداد کارگران در بنادر برای جابجایی کانتینرها و همچنین اعمال محدودیتهای تردد کامیونها در طول قرنطینههای طولانی شد، ظرفیت زنجیرههای تأمین را تحت تأثیر قرار داد. نتیجه این چالش ها این بود که هزینه حمل و نقل یک کانتینر در مسیرهای تجاری بین اقیانوسی جهان در ۱۸ ماه پس از مارس ۲۰۲۰ هفت برابر شد.
صندوق بینالمللی پول گزارش میدهد که افزایش هزینههای حملونقل بر تورم در برخی کشورها بیش از سایرین تأثیر میگذارد که به ویژگیهای ساختاری اقتصاد آن کشور برمی گردد.
بر اساس اعلام صندوق بینالمللی پول، کشورهایی که معمولاً هزینههای حملونقل بالاتری میپردازند - کشورهای محصور در خشکی و کشورهای کم درآمد - با افزایش تورم مواجه میشوند. یک چارچوب قوی و سیاست پولی مناسب می تواند در کاهش اثرات تورم نقش داشته باشد.
صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که تاثیر تورمی هزینه های حمل و نقل تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.
صندوق بین المللی پول، می نویسد: نتایج نحقیقات نشان می دهد که هزینه های حمل و نقل یک محرک مهم تورم در سراسر جهان است. هنگامی که نرخ حمل و نقل دو برابر می شود، تورم حدود ۰,۷ درصد افزایش پیدا می کند.
مساله مهمتر این است که اثرات تورم کاملاً پایدار بوده و پس از یک سال به اوج خود رسیده و تا ۱۸ ماه ادامه پیدا خواهد کرد. این روند نشان می دهد که افزایش هزینه های حمل و نقل در سال ۲۰۲۱ می تواند تورم را حدود ۱,۵ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش دهد.
تحقیقات صندوق بینالمللی پول در خصوص داده های ۱۴۳ کشور در ۳۰ سال گذشته نشان می دهد که تأثیر تورمی هزینه های حمل و نقل در طول زمان ایجاد می شود. پس از اعلام همهگیری کرونا در مارس ۲۰۲۰ که منجر به کمبود تعداد کارگران در بنادر برای جابجایی کانتینرها و همچنین اعمال محدودیتهای تردد کامیونها در طول قرنطینههای طولانی شد، ظرفیت زنجیرههای تأمین را تحت تأثیر قرار داد. نتیجه این چالش ها این بود که هزینه حمل و نقل یک کانتینر در مسیرهای تجاری بین اقیانوسی جهان در ۱۸ ماه پس از مارس ۲۰۲۰ هفت برابر شد.
صندوق بینالمللی پول گزارش میدهد که افزایش هزینههای حملونقل بر تورم در برخی کشورها بیش از سایرین تأثیر میگذارد که به ویژگیهای ساختاری اقتصاد آن کشور برمی گردد.
بر اساس اعلام صندوق بینالمللی پول، کشورهایی که معمولاً هزینههای حملونقل بالاتری میپردازند - کشورهای محصور در خشکی و کشورهای کم درآمد - با افزایش تورم مواجه میشوند. یک چارچوب قوی و سیاست پولی مناسب می تواند در کاهش اثرات تورم نقش داشته باشد.
صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که تاثیر تورمی هزینه های حمل و نقل تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.
برچسب ها : اقتصاد دریا کشتی رانی بنادر
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند