تاریخ انتشار:1401/1/25

صندوق بین المللی پول: هزینه بالای کشتیرانی موجب افزایش تورم خواهد شد
اقتصاد سرامد - تحقیقات صندوق بین المللی پول نشان می دهد که افزایش ۷ برابری هزینه های حمل و نقل دریایی با اقزایش تورم در سطح جهانی ارتباط مستقیم دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، پس از یک سال افزایش هزینههای حمل و نقل در سراسر جهان به دلیل افزایش حجم گسترده کالا و تأثیر همهگیری کرونا، محققان صندوق بینالمللی پول به بررسی تاثیرات افزایش هزینههای حملونقل در افزایش تورم پرداخته و به این نتیجه رسیده اند که افزایش چشمگیر هزینههای حملونقل تأثیر آهسته اما ثابتی دارد که به تورم کمک میکند و این تأثیر احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.
صندوق بین المللی پول، می نویسد: نتایج نحقیقات نشان می دهد که هزینه های حمل و نقل یک محرک مهم تورم در سراسر جهان است. هنگامی که نرخ حمل و نقل دو برابر می شود، تورم حدود ۰,۷ درصد افزایش پیدا می کند.
مساله مهمتر این است که اثرات تورم کاملاً پایدار بوده و پس از یک سال به اوج خود رسیده و تا ۱۸ ماه ادامه پیدا خواهد کرد. این روند نشان می دهد که افزایش هزینه های حمل و نقل در سال ۲۰۲۱ می تواند تورم را حدود ۱,۵ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش دهد.
تحقیقات صندوق بینالمللی پول در خصوص داده های ۱۴۳ کشور در ۳۰ سال گذشته نشان می دهد که تأثیر تورمی هزینه های حمل و نقل در طول زمان ایجاد می شود. پس از اعلام همهگیری کرونا در مارس ۲۰۲۰ که منجر به کمبود تعداد کارگران در بنادر برای جابجایی کانتینرها و همچنین اعمال محدودیتهای تردد کامیونها در طول قرنطینههای طولانی شد، ظرفیت زنجیرههای تأمین را تحت تأثیر قرار داد. نتیجه این چالش ها این بود که هزینه حمل و نقل یک کانتینر در مسیرهای تجاری بین اقیانوسی جهان در ۱۸ ماه پس از مارس ۲۰۲۰ هفت برابر شد.
صندوق بینالمللی پول گزارش میدهد که افزایش هزینههای حملونقل بر تورم در برخی کشورها بیش از سایرین تأثیر میگذارد که به ویژگیهای ساختاری اقتصاد آن کشور برمی گردد.
بر اساس اعلام صندوق بینالمللی پول، کشورهایی که معمولاً هزینههای حملونقل بالاتری میپردازند - کشورهای محصور در خشکی و کشورهای کم درآمد - با افزایش تورم مواجه میشوند. یک چارچوب قوی و سیاست پولی مناسب می تواند در کاهش اثرات تورم نقش داشته باشد.
صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که تاثیر تورمی هزینه های حمل و نقل تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.
صندوق بین المللی پول، می نویسد: نتایج نحقیقات نشان می دهد که هزینه های حمل و نقل یک محرک مهم تورم در سراسر جهان است. هنگامی که نرخ حمل و نقل دو برابر می شود، تورم حدود ۰,۷ درصد افزایش پیدا می کند.
مساله مهمتر این است که اثرات تورم کاملاً پایدار بوده و پس از یک سال به اوج خود رسیده و تا ۱۸ ماه ادامه پیدا خواهد کرد. این روند نشان می دهد که افزایش هزینه های حمل و نقل در سال ۲۰۲۱ می تواند تورم را حدود ۱,۵ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش دهد.
تحقیقات صندوق بینالمللی پول در خصوص داده های ۱۴۳ کشور در ۳۰ سال گذشته نشان می دهد که تأثیر تورمی هزینه های حمل و نقل در طول زمان ایجاد می شود. پس از اعلام همهگیری کرونا در مارس ۲۰۲۰ که منجر به کمبود تعداد کارگران در بنادر برای جابجایی کانتینرها و همچنین اعمال محدودیتهای تردد کامیونها در طول قرنطینههای طولانی شد، ظرفیت زنجیرههای تأمین را تحت تأثیر قرار داد. نتیجه این چالش ها این بود که هزینه حمل و نقل یک کانتینر در مسیرهای تجاری بین اقیانوسی جهان در ۱۸ ماه پس از مارس ۲۰۲۰ هفت برابر شد.
صندوق بینالمللی پول گزارش میدهد که افزایش هزینههای حملونقل بر تورم در برخی کشورها بیش از سایرین تأثیر میگذارد که به ویژگیهای ساختاری اقتصاد آن کشور برمی گردد.
بر اساس اعلام صندوق بینالمللی پول، کشورهایی که معمولاً هزینههای حملونقل بالاتری میپردازند - کشورهای محصور در خشکی و کشورهای کم درآمد - با افزایش تورم مواجه میشوند. یک چارچوب قوی و سیاست پولی مناسب می تواند در کاهش اثرات تورم نقش داشته باشد.
صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که تاثیر تورمی هزینه های حمل و نقل تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.
برچسب ها : اقتصاد دریا کشتی رانی بنادر
اخبار روز
-
نشست صمیمی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با جمعی از بازنشستگان
-
همافزایی آموزشی انجمن کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش ایران
-
متعادلسازی تعرفهها برای جذب بارهای بیشتر به سمت ریل
-
حضور هنرمندان در شهرهای جدید هویت بخش این شهرهاست
-
نودمین نشست هیات مقررات زدایی به ریاست دکتر مدنی زاده برگزار شد
-
امضای تفاهمنامه تأمین مسکن سینماگران بین وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی
-
حمایت راهبر دانش از چهارمین رویداد ملی فناوری و کارآفرینی دریایی
-
ظرفیت بالای گردشگری جزیره قشم نیازمند توجه ویژه است
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک
-
تأکید بر سیر منظم قطار برنامهای اکو در مسیر اسلامآباد- تهران-استانبول
-
نصب و جانمایی سازههای زیستگاه مصنوعی لابستر در خلیج چابهار
-
۳۵ پزشک با همکاری راهآهن به مناطق محروم اعزام میشوند
-
شیلات، یکی از فرماندهان امنیت غذایی کشور
-
جلسه شورای اداری ادارهکل راهآهن شمال۲ با حضور مدیرعامل راهآهن برگزار شد
-
پیش بینی تولید بیش از ۲۵ هزار تن آبزی در استان کرمانشاه
-
بازدید مدیرعامل راهآهن از مسیر ریلی رشت – بندر کاسپین
-
بررسی گزارش عملکرد نیمه اول سال ۱۴۰۴ شیلات استانها
-
آمادگی اسلامآباد برای گسترش همکاریهای اقتصادی، فنی و منطقهای با تهران