تاریخ انتشار:1401/3/3
دیدار مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران و هیات قزاقستانی:
امضای تفاهمنامه اجرایی برای افزایش همکاریهای ریلی ایران و قزاقستان
اقتصاد سرامد - هیات بلند پایهای از کشور قزاقستان با حضور معاون نخست وزیر و وزیر همگرایی و تجارت و همچنین رئیس راه آهن این کشور با دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن، صبح امروز ۲ خرداد ماه در ساختمان شهدای راه آهن دیدار و گفتوگو کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این دیدار، دو طرف درباره توسعه همکاریهای اقتصادی و توسعه حمل و نقل ریلی گفتوگو کردند و روسای راه آهن دو کشور، تفاهمنامه افزایش همکاریهای ریلی و تعیین تعرفه ترجیحی بین دو کشور به منظور افزایش قابل توجه ترانزیت بار عبوری از ایران را امضا کردند.
با اجرای این تفاهمنامه، بخشی از بار عبوری از کریدور ریلی چین- روسیه- اروپا از کریدور ریلی چین- قزاقستان- ایران- اروپا جابجا خواهد شد.
در این دیدار طرفین ضمن امضای تفاهمنامه، توافق نمودند که اولین قطار کانتینری چین-قزاقستان-ایران-ترکیه، تا کمتر از یک ماه آینده وارد ایران شود.
در این جلسه، دو کشور گزارشی از امکانات و ظرفیت های خود ارائه کرده و هیات قزاقستانی اعلام کرد که ایران ظرفیت بسیار بالایی برای حمل بار ریلی کشور قزاقستان به خصوص محموله های غلات و ذغال سنگ و آهنآلات دارد.
در این دیدار دکتر سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن ضمن خوشامدگویی به هیات کشور قزاقستان، سلام آقای مهندس قاسمی وزیر محترم راه و شهرسازی را به این هیات ابلاغ کرد و بیان داشت: دولت سیزدهم تاکید ویژه ای به توسعه همکاری با کشورهای همسایه، کشورهای حوزه قفقاز و به خصوص قزاقستان دارد و امیدواریم گامهای عملیاتی در این خصوص برداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در یک هفته اخیر، کارشناسان و هیات قزاقستانی در ایران حضور داشتند و با معاونان شرکت راه آهن ج.ا. ایران مذاکرات کارشناسی برگزار کردند که منجر به تفاهمنامه حاضر شد تا با امضای آن بتوانیم روابط اقتصادی را به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی توسعه دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، مسیر ترانزیت ریلی از شرق به غرب دچار چالش شده که دو مسیر جایگزین وجود دارد. یکی دریای خزر و دیگری مسیر تمام ریلی از ایران که البته جابجایی بار ریلی از ایران به لحاظ سرعت و ظرفیت به مراتب مناسب تر از مسیر دریای خزر است.
دکتر صالحی افزود: مسیر ریلی از ایران می تواند بخشی از کریدورهای بزرگ شرق-غرب و شمال-جنوب باشد که دو کشور ایران و قزاقستان هم جزو آن هستند. هم از مرز سرخس و هم اینچه برون این ظرفیت وجود دارد و از آنجا بار می تواند به سمت ترکیه و یا به بنادر جنوبی ایران از جمله بندر شهید رجایی بندر عباس حمل شود.
دکتر صالحی همچنین از آمادگی ایران برای اتصال دریایی مستقیم دو کشور و حمل ترکیبی بار از بندر اکتائو قزاقستان به بندر امیرآباد و سپس ادامه مسیر از طریق راه آهن خبر داد.
مدیر عامل راه آهن ادامه داد: با توجه به این که تمام زیرساخت ها آماده است از هفته آینده می توانیم تبادلات بین دو کشور را افزایش دهیم و با این اتفاق می توانیم گزارش خوبی به رئیس های جمهور دو کشور ارائه کنیم و این موضوع، نمونه آزمایشی و نمادی برای افزایش تبادلات اقتصادی دو کشور باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد: واگن های ایرانی می توانند بار را مستقیما از قزاقستان بارگیری یا تخلیه کنند و این پیشنهاد را می توانید بررسی کنید تا همچون کشور ترکمنستان، شاهد تردد واگن های ایرانی در قزاقستان هم باشیم.
دکتر صالحی همچنین در پاسخ به درخواست طرف قزاقستانی برای واردات مرکبات و صیفی جات از ایران، آمادگی ایران برای بررسی این پیشنهاد را اعلام نمود.
با اجرای این تفاهمنامه، بخشی از بار عبوری از کریدور ریلی چین- روسیه- اروپا از کریدور ریلی چین- قزاقستان- ایران- اروپا جابجا خواهد شد.
در این دیدار طرفین ضمن امضای تفاهمنامه، توافق نمودند که اولین قطار کانتینری چین-قزاقستان-ایران-ترکیه، تا کمتر از یک ماه آینده وارد ایران شود.
در این جلسه، دو کشور گزارشی از امکانات و ظرفیت های خود ارائه کرده و هیات قزاقستانی اعلام کرد که ایران ظرفیت بسیار بالایی برای حمل بار ریلی کشور قزاقستان به خصوص محموله های غلات و ذغال سنگ و آهنآلات دارد.
در این دیدار دکتر سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن ضمن خوشامدگویی به هیات کشور قزاقستان، سلام آقای مهندس قاسمی وزیر محترم راه و شهرسازی را به این هیات ابلاغ کرد و بیان داشت: دولت سیزدهم تاکید ویژه ای به توسعه همکاری با کشورهای همسایه، کشورهای حوزه قفقاز و به خصوص قزاقستان دارد و امیدواریم گامهای عملیاتی در این خصوص برداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در یک هفته اخیر، کارشناسان و هیات قزاقستانی در ایران حضور داشتند و با معاونان شرکت راه آهن ج.ا. ایران مذاکرات کارشناسی برگزار کردند که منجر به تفاهمنامه حاضر شد تا با امضای آن بتوانیم روابط اقتصادی را به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی توسعه دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، مسیر ترانزیت ریلی از شرق به غرب دچار چالش شده که دو مسیر جایگزین وجود دارد. یکی دریای خزر و دیگری مسیر تمام ریلی از ایران که البته جابجایی بار ریلی از ایران به لحاظ سرعت و ظرفیت به مراتب مناسب تر از مسیر دریای خزر است.
دکتر صالحی افزود: مسیر ریلی از ایران می تواند بخشی از کریدورهای بزرگ شرق-غرب و شمال-جنوب باشد که دو کشور ایران و قزاقستان هم جزو آن هستند. هم از مرز سرخس و هم اینچه برون این ظرفیت وجود دارد و از آنجا بار می تواند به سمت ترکیه و یا به بنادر جنوبی ایران از جمله بندر شهید رجایی بندر عباس حمل شود.
دکتر صالحی همچنین از آمادگی ایران برای اتصال دریایی مستقیم دو کشور و حمل ترکیبی بار از بندر اکتائو قزاقستان به بندر امیرآباد و سپس ادامه مسیر از طریق راه آهن خبر داد.
مدیر عامل راه آهن ادامه داد: با توجه به این که تمام زیرساخت ها آماده است از هفته آینده می توانیم تبادلات بین دو کشور را افزایش دهیم و با این اتفاق می توانیم گزارش خوبی به رئیس های جمهور دو کشور ارائه کنیم و این موضوع، نمونه آزمایشی و نمادی برای افزایش تبادلات اقتصادی دو کشور باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد: واگن های ایرانی می توانند بار را مستقیما از قزاقستان بارگیری یا تخلیه کنند و این پیشنهاد را می توانید بررسی کنید تا همچون کشور ترکمنستان، شاهد تردد واگن های ایرانی در قزاقستان هم باشیم.
دکتر صالحی همچنین در پاسخ به درخواست طرف قزاقستانی برای واردات مرکبات و صیفی جات از ایران، آمادگی ایران برای بررسی این پیشنهاد را اعلام نمود.
برچسب ها : بنادر راه اهن قزاقستان
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند