تاریخ انتشار:1401/3/3

دیدار مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران و هیات قزاقستانی:
امضای تفاهمنامه اجرایی برای افزایش همکاریهای ریلی ایران و قزاقستان
اقتصاد سرامد - هیات بلند پایهای از کشور قزاقستان با حضور معاون نخست وزیر و وزیر همگرایی و تجارت و همچنین رئیس راه آهن این کشور با دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن، صبح امروز ۲ خرداد ماه در ساختمان شهدای راه آهن دیدار و گفتوگو کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این دیدار، دو طرف درباره توسعه همکاریهای اقتصادی و توسعه حمل و نقل ریلی گفتوگو کردند و روسای راه آهن دو کشور، تفاهمنامه افزایش همکاریهای ریلی و تعیین تعرفه ترجیحی بین دو کشور به منظور افزایش قابل توجه ترانزیت بار عبوری از ایران را امضا کردند.
با اجرای این تفاهمنامه، بخشی از بار عبوری از کریدور ریلی چین- روسیه- اروپا از کریدور ریلی چین- قزاقستان- ایران- اروپا جابجا خواهد شد.
در این دیدار طرفین ضمن امضای تفاهمنامه، توافق نمودند که اولین قطار کانتینری چین-قزاقستان-ایران-ترکیه، تا کمتر از یک ماه آینده وارد ایران شود.
در این جلسه، دو کشور گزارشی از امکانات و ظرفیت های خود ارائه کرده و هیات قزاقستانی اعلام کرد که ایران ظرفیت بسیار بالایی برای حمل بار ریلی کشور قزاقستان به خصوص محموله های غلات و ذغال سنگ و آهنآلات دارد.
در این دیدار دکتر سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن ضمن خوشامدگویی به هیات کشور قزاقستان، سلام آقای مهندس قاسمی وزیر محترم راه و شهرسازی را به این هیات ابلاغ کرد و بیان داشت: دولت سیزدهم تاکید ویژه ای به توسعه همکاری با کشورهای همسایه، کشورهای حوزه قفقاز و به خصوص قزاقستان دارد و امیدواریم گامهای عملیاتی در این خصوص برداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در یک هفته اخیر، کارشناسان و هیات قزاقستانی در ایران حضور داشتند و با معاونان شرکت راه آهن ج.ا. ایران مذاکرات کارشناسی برگزار کردند که منجر به تفاهمنامه حاضر شد تا با امضای آن بتوانیم روابط اقتصادی را به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی توسعه دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، مسیر ترانزیت ریلی از شرق به غرب دچار چالش شده که دو مسیر جایگزین وجود دارد. یکی دریای خزر و دیگری مسیر تمام ریلی از ایران که البته جابجایی بار ریلی از ایران به لحاظ سرعت و ظرفیت به مراتب مناسب تر از مسیر دریای خزر است.
دکتر صالحی افزود: مسیر ریلی از ایران می تواند بخشی از کریدورهای بزرگ شرق-غرب و شمال-جنوب باشد که دو کشور ایران و قزاقستان هم جزو آن هستند. هم از مرز سرخس و هم اینچه برون این ظرفیت وجود دارد و از آنجا بار می تواند به سمت ترکیه و یا به بنادر جنوبی ایران از جمله بندر شهید رجایی بندر عباس حمل شود.
دکتر صالحی همچنین از آمادگی ایران برای اتصال دریایی مستقیم دو کشور و حمل ترکیبی بار از بندر اکتائو قزاقستان به بندر امیرآباد و سپس ادامه مسیر از طریق راه آهن خبر داد.
مدیر عامل راه آهن ادامه داد: با توجه به این که تمام زیرساخت ها آماده است از هفته آینده می توانیم تبادلات بین دو کشور را افزایش دهیم و با این اتفاق می توانیم گزارش خوبی به رئیس های جمهور دو کشور ارائه کنیم و این موضوع، نمونه آزمایشی و نمادی برای افزایش تبادلات اقتصادی دو کشور باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد: واگن های ایرانی می توانند بار را مستقیما از قزاقستان بارگیری یا تخلیه کنند و این پیشنهاد را می توانید بررسی کنید تا همچون کشور ترکمنستان، شاهد تردد واگن های ایرانی در قزاقستان هم باشیم.
دکتر صالحی همچنین در پاسخ به درخواست طرف قزاقستانی برای واردات مرکبات و صیفی جات از ایران، آمادگی ایران برای بررسی این پیشنهاد را اعلام نمود.
با اجرای این تفاهمنامه، بخشی از بار عبوری از کریدور ریلی چین- روسیه- اروپا از کریدور ریلی چین- قزاقستان- ایران- اروپا جابجا خواهد شد.
در این دیدار طرفین ضمن امضای تفاهمنامه، توافق نمودند که اولین قطار کانتینری چین-قزاقستان-ایران-ترکیه، تا کمتر از یک ماه آینده وارد ایران شود.
در این جلسه، دو کشور گزارشی از امکانات و ظرفیت های خود ارائه کرده و هیات قزاقستانی اعلام کرد که ایران ظرفیت بسیار بالایی برای حمل بار ریلی کشور قزاقستان به خصوص محموله های غلات و ذغال سنگ و آهنآلات دارد.
در این دیدار دکتر سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن ضمن خوشامدگویی به هیات کشور قزاقستان، سلام آقای مهندس قاسمی وزیر محترم راه و شهرسازی را به این هیات ابلاغ کرد و بیان داشت: دولت سیزدهم تاکید ویژه ای به توسعه همکاری با کشورهای همسایه، کشورهای حوزه قفقاز و به خصوص قزاقستان دارد و امیدواریم گامهای عملیاتی در این خصوص برداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در یک هفته اخیر، کارشناسان و هیات قزاقستانی در ایران حضور داشتند و با معاونان شرکت راه آهن ج.ا. ایران مذاکرات کارشناسی برگزار کردند که منجر به تفاهمنامه حاضر شد تا با امضای آن بتوانیم روابط اقتصادی را به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی توسعه دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، مسیر ترانزیت ریلی از شرق به غرب دچار چالش شده که دو مسیر جایگزین وجود دارد. یکی دریای خزر و دیگری مسیر تمام ریلی از ایران که البته جابجایی بار ریلی از ایران به لحاظ سرعت و ظرفیت به مراتب مناسب تر از مسیر دریای خزر است.
دکتر صالحی افزود: مسیر ریلی از ایران می تواند بخشی از کریدورهای بزرگ شرق-غرب و شمال-جنوب باشد که دو کشور ایران و قزاقستان هم جزو آن هستند. هم از مرز سرخس و هم اینچه برون این ظرفیت وجود دارد و از آنجا بار می تواند به سمت ترکیه و یا به بنادر جنوبی ایران از جمله بندر شهید رجایی بندر عباس حمل شود.
دکتر صالحی همچنین از آمادگی ایران برای اتصال دریایی مستقیم دو کشور و حمل ترکیبی بار از بندر اکتائو قزاقستان به بندر امیرآباد و سپس ادامه مسیر از طریق راه آهن خبر داد.
مدیر عامل راه آهن ادامه داد: با توجه به این که تمام زیرساخت ها آماده است از هفته آینده می توانیم تبادلات بین دو کشور را افزایش دهیم و با این اتفاق می توانیم گزارش خوبی به رئیس های جمهور دو کشور ارائه کنیم و این موضوع، نمونه آزمایشی و نمادی برای افزایش تبادلات اقتصادی دو کشور باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد: واگن های ایرانی می توانند بار را مستقیما از قزاقستان بارگیری یا تخلیه کنند و این پیشنهاد را می توانید بررسی کنید تا همچون کشور ترکمنستان، شاهد تردد واگن های ایرانی در قزاقستان هم باشیم.
دکتر صالحی همچنین در پاسخ به درخواست طرف قزاقستانی برای واردات مرکبات و صیفی جات از ایران، آمادگی ایران برای بررسی این پیشنهاد را اعلام نمود.
برچسب ها : بنادر راه اهن قزاقستان
اخبار روز
-
دولت به جای تصدیگری، مسیر توسعه گردشگری را با حمایت و سیاستگذاری هموار میکند
-
مرکز لجستیک سیرجان با مدیریت راهآهن و در جوار خطوط ریلی احداث خواهد شد
-
تقویت دیپلماسی ریلی با حضور دکتر ذاکری در اجلاس مجمع منطقهای راهآهنهای خاورمیانه
-
دیجیتالسازی گمرک و نوسازی خطوط ریلی مشترک، محورهای همکاری ایران و پاکستان پاکستان
-
دیدار دبیر شورایعالی مناطق آزاد با مدیرعامل مؤسسه ایران
-
کنفرانس منطقهای حمل و نقل با حضور وزیر راه آغاز شد
-
برنامهریزی برای ارتقای موقعیت ترانزیتی ایران در منطقه
-
مشارکت همراه اول در برگزاری هشتمین کنفرانس بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی
-
ایران واقعی را باید به جهان نشان دهیم؛ ایرانِ فرهنگی تمدنساز و امن است
-
افزایش سرمایه بانکهای دولتی کلید خورد
-
امضای تفاهمنامه همکاری میان دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
-
توسعه شبکه پروازی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از اهداف اصلی مجموعه است
-
اینفوگرافی سفر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بندر چابهار
-
بانکداری اجتماعی؛ راهکار نوین تحقق کارآفرینی اجتماعی
-
با مشارکت بخش خصوصی» تقدیر از مشارکت بخش خصوصی در بازسازی ذخایر خلیج فارس
-
بازدید معاون رئیس جمهور از بندر بوشهر
-
صادرات بیش از ۲۳ میلیون تُن کالا از بندر شهید رجایی
-
بررسی ظرفیتهای شیلاتی و گردشگری اردیموسی
-
شیلات ایران میزبان دوره تخصصی بازچرخانی آب و امنیت زیستی در آبزیپروری
-
راه آهن اردبیل- میانه و چابهار-زاهدان تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد