تاریخ انتشار:1401/3/4

تسریع در راهاندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران
اقتصاد سرامد - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر تسهیل تردد کشتیهای با پرچم جمهوری اسلامی ایران به تمامی بنادر روسیه از جمله بندر «نووراسییسک» تاکید کرد و گفت: در صورتی که این مهم رخ دهد، می توان مقوله صادرات غلات به روسیه را تضمین کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، علیاکبر صفایی در نشست بررسی توسعه همکاری های دریایی و بندری ایران و روسیه که با حضور دیمیتری زورئوف استانیسلاوویچ؛ معاون وزیر حمل و نقل روسیه و هیات همراه برگزار شد با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست های دولت ارتباطات گسترده ای با کشورهای همسایه برقرار کرده است، اظهار داشت: اثرات این ارتباطات گسترده در حوزه تجاری قابل مشاهده است.
به گفته وی، کشور دوست و بزرگ روسیه نیز ارتباطات خوب و گسترده ای با کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه جلسات و توافقات خوبی به صورت کلی بین ایران و روسیه در بخش های مختلف داشته ایم، تصریح کرد: دیگر فرصت و زمان رایزنی برای مسائل کلی فراهم نیست و باید به صورت پروژه محور تبادلات تجاری بین دو کشور دوست و بزرگ ایران و روسیه و کشوهایی نظیر هند و عمان در دستورکار قرار گیرد.
سرمایه گذاری ایران در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در دریای خزر
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در خرید کشتی و ساخت کشتی برای فعالیت دریای خزر به سرعت سرمایه گذاری می کنیم و در این راستا سه فروند کشتی بزرگ وجود دارد، ۴ فروند کشتی در دست خرید و ۱۲ فروند کشتی نیز سفارش ساخت شده است.
وی ضمن درخواست از معاون وزیر حمل و نقل روسیه به منظور تسریع راهاندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران مانند امیرآباد، انزلی و نوشهر راه اندازی شود، گفت: از روسیه می خواهیم تاریخ راه اندازی این کشتیرانی را به ایران اعلام کند تا فعالیت ها به صورت عملیاتی پیش برود.
ایران و روسیه مسیرهای خودتحریمی را حذف کنند
مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه ایران و روسیه در شرایط خاصی به سر می برند و باید مسیرهای خودتحریمی را حذف کنیم، تاکید کرد: تجارت خارجی روسیه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است و اگر بخشی از این تجارت از طریق دریای خزر که نمی تواند مورد تحریم قرار گیرد صورت پذیرد، نیازمند گسترش ناوگان کشتیرانی هستیم.
درخواست ایران برای حذف عوارض تردد کشتی از ولگا به دریای خزر
صفایی با اشاره به اینکه خواستار حذف عوارض تردد کشتی از ولگا به دریایی خزر هستیم، عنوان کرد: در صورتی که این اتفاق رخ دهد تا کشتی ها برای ورود به دریای خزر عوارض پرداخت نکنند، اتفاق بسیار خوشایندی رخ داده است.
وی با بیان اینکه از روسیه درخواست می کنیم اجازه دهد کشتی های با پرچم جمهوری اسلامی ایران در تمامی بنادر روسیه از جمله بندر نووراسییسک تردد کنند، اظهار داشت: در این صورت می توان صادرات غلات به روسیه را تضمین کرد.
صفایی در ادامه با اشاره به اینکه پایین آمدن آب دریای خزر به همه کشورها صدمه می زند، عنوان کرد: یکی از دلایل اتفاقی که رخداده این است که در ولگا سدهایی ایجاد شده که روی سطح آب دریای خزر تاثیر گذاشته و درخواست می کنم که در این رابطه توجه بیشتری از سوی روسیه صورت گیرد.
وی همچنین با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد لایروبی بنادر روسیه از طریق ایران انجام شود، گفت: لایروب های بزرگی در دستور خرید داریم و امیدواریم شاهد توسعه همکاری های دریایی و بندری دو کشور باشیم.
به گفته وی، کشور دوست و بزرگ روسیه نیز ارتباطات خوب و گسترده ای با کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه جلسات و توافقات خوبی به صورت کلی بین ایران و روسیه در بخش های مختلف داشته ایم، تصریح کرد: دیگر فرصت و زمان رایزنی برای مسائل کلی فراهم نیست و باید به صورت پروژه محور تبادلات تجاری بین دو کشور دوست و بزرگ ایران و روسیه و کشوهایی نظیر هند و عمان در دستورکار قرار گیرد.
سرمایه گذاری ایران در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در دریای خزر
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در خرید کشتی و ساخت کشتی برای فعالیت دریای خزر به سرعت سرمایه گذاری می کنیم و در این راستا سه فروند کشتی بزرگ وجود دارد، ۴ فروند کشتی در دست خرید و ۱۲ فروند کشتی نیز سفارش ساخت شده است.
وی ضمن درخواست از معاون وزیر حمل و نقل روسیه به منظور تسریع راهاندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران مانند امیرآباد، انزلی و نوشهر راه اندازی شود، گفت: از روسیه می خواهیم تاریخ راه اندازی این کشتیرانی را به ایران اعلام کند تا فعالیت ها به صورت عملیاتی پیش برود.
ایران و روسیه مسیرهای خودتحریمی را حذف کنند
مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه ایران و روسیه در شرایط خاصی به سر می برند و باید مسیرهای خودتحریمی را حذف کنیم، تاکید کرد: تجارت خارجی روسیه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است و اگر بخشی از این تجارت از طریق دریای خزر که نمی تواند مورد تحریم قرار گیرد صورت پذیرد، نیازمند گسترش ناوگان کشتیرانی هستیم.
درخواست ایران برای حذف عوارض تردد کشتی از ولگا به دریای خزر
صفایی با اشاره به اینکه خواستار حذف عوارض تردد کشتی از ولگا به دریایی خزر هستیم، عنوان کرد: در صورتی که این اتفاق رخ دهد تا کشتی ها برای ورود به دریای خزر عوارض پرداخت نکنند، اتفاق بسیار خوشایندی رخ داده است.
وی با بیان اینکه از روسیه درخواست می کنیم اجازه دهد کشتی های با پرچم جمهوری اسلامی ایران در تمامی بنادر روسیه از جمله بندر نووراسییسک تردد کنند، اظهار داشت: در این صورت می توان صادرات غلات به روسیه را تضمین کرد.
صفایی در ادامه با اشاره به اینکه پایین آمدن آب دریای خزر به همه کشورها صدمه می زند، عنوان کرد: یکی از دلایل اتفاقی که رخداده این است که در ولگا سدهایی ایجاد شده که روی سطح آب دریای خزر تاثیر گذاشته و درخواست می کنم که در این رابطه توجه بیشتری از سوی روسیه صورت گیرد.
وی همچنین با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد لایروبی بنادر روسیه از طریق ایران انجام شود، گفت: لایروب های بزرگی در دستور خرید داریم و امیدواریم شاهد توسعه همکاری های دریایی و بندری دو کشور باشیم.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر روسیه
اخبار روز
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد
-
امروز باید تکلیف خود را نسبت به نگاه امنیتی حاکم بر فضای دیتا روشن کنیم
-
بازدید میدانی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی به منظور بررسی عملکرد واحدهای مختلف بندر پتروشیمی ماهشهر