تاریخ انتشار:1401/3/22
![برنامهریزی تراسیکا برای راه اندازی سرویس رو-رو در دریای خزر](/content/news/ac0ed392-c5df-4215-a27e-c2e4a402bd11.jpeg?width=400&height=300)
برنامهریزی تراسیکا برای راه اندازی سرویس رو-رو در دریای خزر
اقتصاد سرامد - معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بهرهگیری مناسب از کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب برای این سازمان اهمیت بالایی دارد، اظهار داشت: استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران سبب صرفه جویی در هزینه و زمان ترانزیت کالا با بالاترین امنیت در منطقه است.
به گزارش اقتصاد سرامد، علیاکبر صفایی در دیدار با اسف اسوبایف؛ دبیرکل تراسیکا تاکید کرد: در حوزه کشتیهای کانتینری و جنرال کارگو، ناوگان ایران دارای بیشترین ظرفیت تناژ در خاور میانه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در سه ماه گذشته ۵ فروند کشتی به ناوگان تجاری ایران در دریای خزر افزوده شده و ۱۲ فروند کشتی دیگر مراحل ساخت را طی می کند، گفت: ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر به تمام بنادر حاشیه خزر تردد دارد و بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر بنادر اصلی تجارت ایران با کشورهای حاشیه خزر هستند.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر، ظرفیتهای بسیار خوبی در بخش کانتینری و رو-رو در بنادر شمالی ایران وجود دارد؛ بستر رقابتی در بنادر شمالی برای شرکت های خصوصی فراهم است و سازمان بنادر برای ارائه خدمات با تسهیلات ویژه و با کیفیت بالا به شرکت ها، کشتی ها و صاحبان کالا در دریای خزر، آمادگی کامل دارد.
صفایی افزود: در صورت راه اندازی خط منظم رو- رو بین قزاقستان و ایران، ترانزیت کالا به سایر بنادر دریای خزر با هزینه مناسب فراهم خواهد شد.
تراسیکا از بنادر و کشتیرانی ایران بازدید میکند
در این دیدار همچنین اسف اسوبایف؛ دبیرکل تراسیکا بااشاره به تغییر و تحولات ژئوپلیتکی در منطقه، اهمیت روز افزون استفاده از مسیرهای ترانزیتی مطمئن و بدون وقفه، تاکید کرد و گفت: ایران به عنوان حلقه ارتباطی آسیای میانه و آبهای آزاد، نقش پررنگی در ترانزیت منطقه دارد.
وی با بیان اینکه کشورهای عضو تراسیکا می توانند از ظرفیتهای موجود در بنادر شمالی ایران در جنوب دریای خزر و همچنین بنادر جنوب ایران در شمال خلیج فارس، استفاده کنند، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های بنادر جنوب ایران به ویژه بندر شهید رجایی، امکان دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد و ارسال کالا به مقصد نهایی از طریق آب های آزاد است.
اسوبایف افزود: راه اندازی سرویس رو-رو در دریای خزر بسیار مورد توجه تراسیکا است؛ امروزه شاهد ترافیک بالای کشتی های متردد بین بندر آکتائو در قزاقستان و بنادر آذربایجان هستیم. کشتی های این خطوط با تمام ظرفیت مشغول به کار هستند، اما همچنان با تاخیر و صف طولانی در بنادر مواجه هستیم، از این رو استفاده از ظرفیت ناوگان ایران بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به بهره گیری از امکانات حمل و نقل و ترانزیت کالا در ایران، خاطر نشان کرد: ما در پلتفرم تراسیکا در حال برنامهریزی برای بازدید شرکتهای کشتیرانی و صاحبان کالا از بنادر و امکانات بندری ایران هستیم.
گفتنی است، تراسیکا یک کریدور حمل و نقل بین المللی است که اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور عضو اروپای شرقی، قفقاز و منطقه آسیای مرکزی را شامل می شود؛ هدف این کریدور تقویت روابط اقتصادی، تجارت و حمل و نقل در مناطق حوزه دریای سیاه، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در سه ماه گذشته ۵ فروند کشتی به ناوگان تجاری ایران در دریای خزر افزوده شده و ۱۲ فروند کشتی دیگر مراحل ساخت را طی می کند، گفت: ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر به تمام بنادر حاشیه خزر تردد دارد و بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر بنادر اصلی تجارت ایران با کشورهای حاشیه خزر هستند.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر، ظرفیتهای بسیار خوبی در بخش کانتینری و رو-رو در بنادر شمالی ایران وجود دارد؛ بستر رقابتی در بنادر شمالی برای شرکت های خصوصی فراهم است و سازمان بنادر برای ارائه خدمات با تسهیلات ویژه و با کیفیت بالا به شرکت ها، کشتی ها و صاحبان کالا در دریای خزر، آمادگی کامل دارد.
صفایی افزود: در صورت راه اندازی خط منظم رو- رو بین قزاقستان و ایران، ترانزیت کالا به سایر بنادر دریای خزر با هزینه مناسب فراهم خواهد شد.
تراسیکا از بنادر و کشتیرانی ایران بازدید میکند
در این دیدار همچنین اسف اسوبایف؛ دبیرکل تراسیکا بااشاره به تغییر و تحولات ژئوپلیتکی در منطقه، اهمیت روز افزون استفاده از مسیرهای ترانزیتی مطمئن و بدون وقفه، تاکید کرد و گفت: ایران به عنوان حلقه ارتباطی آسیای میانه و آبهای آزاد، نقش پررنگی در ترانزیت منطقه دارد.
وی با بیان اینکه کشورهای عضو تراسیکا می توانند از ظرفیتهای موجود در بنادر شمالی ایران در جنوب دریای خزر و همچنین بنادر جنوب ایران در شمال خلیج فارس، استفاده کنند، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های بنادر جنوب ایران به ویژه بندر شهید رجایی، امکان دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد و ارسال کالا به مقصد نهایی از طریق آب های آزاد است.
اسوبایف افزود: راه اندازی سرویس رو-رو در دریای خزر بسیار مورد توجه تراسیکا است؛ امروزه شاهد ترافیک بالای کشتی های متردد بین بندر آکتائو در قزاقستان و بنادر آذربایجان هستیم. کشتی های این خطوط با تمام ظرفیت مشغول به کار هستند، اما همچنان با تاخیر و صف طولانی در بنادر مواجه هستیم، از این رو استفاده از ظرفیت ناوگان ایران بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به بهره گیری از امکانات حمل و نقل و ترانزیت کالا در ایران، خاطر نشان کرد: ما در پلتفرم تراسیکا در حال برنامهریزی برای بازدید شرکتهای کشتیرانی و صاحبان کالا از بنادر و امکانات بندری ایران هستیم.
گفتنی است، تراسیکا یک کریدور حمل و نقل بین المللی است که اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور عضو اروپای شرقی، قفقاز و منطقه آسیای مرکزی را شامل می شود؛ هدف این کریدور تقویت روابط اقتصادی، تجارت و حمل و نقل در مناطق حوزه دریای سیاه، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی است.
برچسب ها : اقتصاد سرامد اقتصاد دریا بنادر
اخبار روز
-
مشارکت بنیاد برکت در تولید ۱۰ هزار پایند الکترونیکی
-
اظهارات رئیس روسنفت درباره تاثیر مازاد تولید بر تلاشهای اوپک پلاس
-
عصری با رضا عبدالهی در ویژه برنامه «سیب نقره ای»
-
امضای تفاهم نامه همکاری میان بانک سرمایه و هلدینگ پتروفرهنگ
-
مهدی بیرانوند برگزیده دوره دکتری روزنامهنگاری و رسانه دانشگاه هارویست آماریلو تگزاس آمریکا شد
-
حضور بنیاد برکت در سی یکمین نمایشگاه بین المللی مواد غذایی ایران
-
نیم نگاهی به انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری
-
در محل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صورت گرفت؛
-
پرداخت تسهیلات قرضالحسنه به کسب و کارهای آسیبدیده
-
یک سر و گردن بالاتر از همه
-
آشنایی با کفپوش عایق برق فشار قوی
-
«معلم خصوصی ارزان و آنلاین برای شب امتحان» با یک تلفن!
-
تقدیرشرکت آب و نیرو از قهرمانان ورزشی شهرستان گتوند در مسابقات جهانی
-
راه اندازی کارگاه تولید شمش آلومینیوم از ضایعات
-
آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی
-
پرداخت 2200 میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد
-
توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان
-
تغییر نگاه به سرمایهگذاریها موجب شده تا بسیاری از دعواهای حقوقی با مذاکرات حل شود
-
بهسازی فضاهای بی دفاع شهری جهت کاهش آسیب های اجتماعی
-
تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار از زمینهای کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار