تاریخ انتشار:1401/3/22

برنامهریزی تراسیکا برای راه اندازی سرویس رو-رو در دریای خزر
اقتصاد سرامد - معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بهرهگیری مناسب از کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب برای این سازمان اهمیت بالایی دارد، اظهار داشت: استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران سبب صرفه جویی در هزینه و زمان ترانزیت کالا با بالاترین امنیت در منطقه است.
به گزارش اقتصاد سرامد، علیاکبر صفایی در دیدار با اسف اسوبایف؛ دبیرکل تراسیکا تاکید کرد: در حوزه کشتیهای کانتینری و جنرال کارگو، ناوگان ایران دارای بیشترین ظرفیت تناژ در خاور میانه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در سه ماه گذشته ۵ فروند کشتی به ناوگان تجاری ایران در دریای خزر افزوده شده و ۱۲ فروند کشتی دیگر مراحل ساخت را طی می کند، گفت: ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر به تمام بنادر حاشیه خزر تردد دارد و بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر بنادر اصلی تجارت ایران با کشورهای حاشیه خزر هستند.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر، ظرفیتهای بسیار خوبی در بخش کانتینری و رو-رو در بنادر شمالی ایران وجود دارد؛ بستر رقابتی در بنادر شمالی برای شرکت های خصوصی فراهم است و سازمان بنادر برای ارائه خدمات با تسهیلات ویژه و با کیفیت بالا به شرکت ها، کشتی ها و صاحبان کالا در دریای خزر، آمادگی کامل دارد.
صفایی افزود: در صورت راه اندازی خط منظم رو- رو بین قزاقستان و ایران، ترانزیت کالا به سایر بنادر دریای خزر با هزینه مناسب فراهم خواهد شد.
تراسیکا از بنادر و کشتیرانی ایران بازدید میکند
در این دیدار همچنین اسف اسوبایف؛ دبیرکل تراسیکا بااشاره به تغییر و تحولات ژئوپلیتکی در منطقه، اهمیت روز افزون استفاده از مسیرهای ترانزیتی مطمئن و بدون وقفه، تاکید کرد و گفت: ایران به عنوان حلقه ارتباطی آسیای میانه و آبهای آزاد، نقش پررنگی در ترانزیت منطقه دارد.
وی با بیان اینکه کشورهای عضو تراسیکا می توانند از ظرفیتهای موجود در بنادر شمالی ایران در جنوب دریای خزر و همچنین بنادر جنوب ایران در شمال خلیج فارس، استفاده کنند، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های بنادر جنوب ایران به ویژه بندر شهید رجایی، امکان دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد و ارسال کالا به مقصد نهایی از طریق آب های آزاد است.
اسوبایف افزود: راه اندازی سرویس رو-رو در دریای خزر بسیار مورد توجه تراسیکا است؛ امروزه شاهد ترافیک بالای کشتی های متردد بین بندر آکتائو در قزاقستان و بنادر آذربایجان هستیم. کشتی های این خطوط با تمام ظرفیت مشغول به کار هستند، اما همچنان با تاخیر و صف طولانی در بنادر مواجه هستیم، از این رو استفاده از ظرفیت ناوگان ایران بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به بهره گیری از امکانات حمل و نقل و ترانزیت کالا در ایران، خاطر نشان کرد: ما در پلتفرم تراسیکا در حال برنامهریزی برای بازدید شرکتهای کشتیرانی و صاحبان کالا از بنادر و امکانات بندری ایران هستیم.
گفتنی است، تراسیکا یک کریدور حمل و نقل بین المللی است که اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور عضو اروپای شرقی، قفقاز و منطقه آسیای مرکزی را شامل می شود؛ هدف این کریدور تقویت روابط اقتصادی، تجارت و حمل و نقل در مناطق حوزه دریای سیاه، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در سه ماه گذشته ۵ فروند کشتی به ناوگان تجاری ایران در دریای خزر افزوده شده و ۱۲ فروند کشتی دیگر مراحل ساخت را طی می کند، گفت: ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر به تمام بنادر حاشیه خزر تردد دارد و بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر بنادر اصلی تجارت ایران با کشورهای حاشیه خزر هستند.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر، ظرفیتهای بسیار خوبی در بخش کانتینری و رو-رو در بنادر شمالی ایران وجود دارد؛ بستر رقابتی در بنادر شمالی برای شرکت های خصوصی فراهم است و سازمان بنادر برای ارائه خدمات با تسهیلات ویژه و با کیفیت بالا به شرکت ها، کشتی ها و صاحبان کالا در دریای خزر، آمادگی کامل دارد.
صفایی افزود: در صورت راه اندازی خط منظم رو- رو بین قزاقستان و ایران، ترانزیت کالا به سایر بنادر دریای خزر با هزینه مناسب فراهم خواهد شد.
تراسیکا از بنادر و کشتیرانی ایران بازدید میکند
در این دیدار همچنین اسف اسوبایف؛ دبیرکل تراسیکا بااشاره به تغییر و تحولات ژئوپلیتکی در منطقه، اهمیت روز افزون استفاده از مسیرهای ترانزیتی مطمئن و بدون وقفه، تاکید کرد و گفت: ایران به عنوان حلقه ارتباطی آسیای میانه و آبهای آزاد، نقش پررنگی در ترانزیت منطقه دارد.
وی با بیان اینکه کشورهای عضو تراسیکا می توانند از ظرفیتهای موجود در بنادر شمالی ایران در جنوب دریای خزر و همچنین بنادر جنوب ایران در شمال خلیج فارس، استفاده کنند، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های بنادر جنوب ایران به ویژه بندر شهید رجایی، امکان دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد و ارسال کالا به مقصد نهایی از طریق آب های آزاد است.
اسوبایف افزود: راه اندازی سرویس رو-رو در دریای خزر بسیار مورد توجه تراسیکا است؛ امروزه شاهد ترافیک بالای کشتی های متردد بین بندر آکتائو در قزاقستان و بنادر آذربایجان هستیم. کشتی های این خطوط با تمام ظرفیت مشغول به کار هستند، اما همچنان با تاخیر و صف طولانی در بنادر مواجه هستیم، از این رو استفاده از ظرفیت ناوگان ایران بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به بهره گیری از امکانات حمل و نقل و ترانزیت کالا در ایران، خاطر نشان کرد: ما در پلتفرم تراسیکا در حال برنامهریزی برای بازدید شرکتهای کشتیرانی و صاحبان کالا از بنادر و امکانات بندری ایران هستیم.
گفتنی است، تراسیکا یک کریدور حمل و نقل بین المللی است که اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور عضو اروپای شرقی، قفقاز و منطقه آسیای مرکزی را شامل می شود؛ هدف این کریدور تقویت روابط اقتصادی، تجارت و حمل و نقل در مناطق حوزه دریای سیاه، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی است.
برچسب ها : اقتصاد سرامد اقتصاد دریا بنادر
اخبار روز
-
طلای جهانی سر به زیر ماند
-
رشد حیرت انگیز آبزیپروری در جهان مبتنی بر غلبه گونههای غیر بومی همراه با ریسک پنهان
-
خطر بروز تصادف را در مسیرهای باریک افزایش داده
-
بیانیه انجمن مدیران روزنامه های غیر دولتی در تجلیل از وحدت ملی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
-
عزم جدی دولت برای تقویت بنیه پلیس و جبران خسارات وارده از جنگ تحمیلی
-
نرخ دلار در روزهای آینده کاهشی است؟
-
حملونقل جادهای محور جابجایی زائران اربعین شد
-
برقراری پروازهای هما از مشهد به مقاصد زاهدان، چابهار، دبی، استانبول و بمبئی
-
حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانایر در سال ۶۷ نمونه بارز تروریسم دولتی است
-
تبدیل قزوین به هاب حملونقل منطقهای و ملی با سرمایهگذاری هدفمند در توسعه فرودگاه و تقویت خطوط
-
شهرداری تهران و استانداریها مسئول فرآیند احداث و مقاومسازی واحدهای مسکونی و تجاری آسیبدیده شدند
-
افتتاح دو خط و یک سکو در ایستگاه صفر مرزی ریلی شلمچه
-
هیچ طرح مسکنی متوقف نیست
-
بیش از 11 میلیون قزل آلا زیر چتر بیمه ای در مزارع استان تهران
-
فروش بلیت فقط از فرودگاههای شرق کشور انجام میشود
-
اختصاص یکهزار میلیارد تومان برای اسکان موقت و بازسازی منازل آسیبدیده از جنگ
-
قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۱ تیرماه
-
پایان عملیات بازگشت حجاج
-
آیا وزیر اقتصاد گفت که بورس نیاز به حمایت ندارد؟
-
آغاز جشنواره تابستانی «قلب ایرانسلمن»