تاریخ انتشار:1401/3/24
صنعت دریانوردی؛ نیازمند حضور بانوان است

صنعت دریانوردی؛ نیازمند حضور بانوان است

اقتصاد سرامد - با تصویب مجمع سازمان بین‌المللی دریانوردی روز ۱۸ می هر سال به روز بانوان شاغل در صنعت دریانوردی اختصاص پیدا کرد و آیمو از سال‌ها قبل به برنامه‌های توانمندسازی زنان و برنامه های دیگری چون turning the tide و women at helm در صنعت دریانوردی توجه ویژه داشته است.

به گزارش اقتصاد سرامد، در این روز از زنان در صنعت دریانوردی تجلیل می‌شود و هدف آن ترویج استخدام، حفظ و اشتغال پایدار زنان در بخش دریایی، ارتقای جایگاه زنان در دریا  و تقویت تعهد IMO به هدف پنجم توسعه پایدار سازمان ملل متحد (برابری جنسیتی) و حمایت از فرصت‌های شغلی برابر است.
اولین جشن و مراسم بزرگداشت روز بین المللی IMO برای زنان  شاغل در صنعت دریانوردی در ۱۸ می ۲۰۲۲ با شعار "آموزش، دیده شدن و تکریم؛ حمایت از یک محیط کاری بدون مانع برای بانوان"  در آیمو و در کشورهای مختلف برگزار شد.
اصولا در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل، تساوی جنسیتی و توانمندسازی زنان هدف پنجم اهداف توسعه پایدار را تشکیل می‌دهد و این موضوع تا حدی در روح آن نقش بسته که حتی به تعداد کارکنان مرد باید کارکنان زن استخدام شود و زنان در اولویت‌های استخدامی باشند.
در سازمان‌های بین‌المللی زیرمجموعه سازمان ملل هم تقریبا به همین نحو است؛ در سازمان بین المللی دریانوردی موضوع استخدام زنان با اولویت خاص نگاه می‌شود و بر اساس آمار منتشر شده به طور تقریبی حدود ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی با بانوان است و در برخی از رده های شغلی دیگر تعداد بانوان شاغل به  ۱۰۰ درصد  می‌رسد و از حدود ۵۶ کشوری که در آیمو نماینده ثابت دارند، حدود ۲۵ کشور دارای نماینده زن هستند و از ۵ کمیته اصلی ایمو در ۳ کمیته، زنان پست‌های ریاست را بر عهده دارند.
آماری که توسط آیمو و انجمن WISTA  با یک بررسی میدانی به دست آمده حاکی از آن است که سهم زنان دریانورد تنها ۲ درصد از کل دریانوردان شاغل است. این آمارها همچنان نشان می‌دهد که سهم زنان شاغل در صنعت دریانوردی به طور کلی ۳۹ درصد است و این سهم در مراجع دریایی کشورها حدود ۲۰ درصد و در شرکت‌های کشتیرانی حدود ۳۴ درصد برآورد شده است. سهم زنان در تیم‌های جستجو و نجات مراجع دریایی تنها ۱۰ درصد است که در مقابل سهم بانوانی که در بخش آموزش شاغل هستند ( ۳۰ درصد) سهم اندکی را به خود اختصاص داده است.
دبیرکل آیمو در مراسم بزرگداشت روز زنان در صنعت دریانوردی بیان  می‌کند که اختصاص یک روز ویژه برای بانوان شاغل در صنعت دریانوردی نشان می‌دهد که تنوع جنسیتی در همه مشاغل از جمله صنعت دریانوردی به بهره وری بیشتر کارها کمک می‌کند. این صنعت نیازمند هر دو جنسیت است و این  روز فرصتی را فراهم می‌کند تا زنان در این صنعت در قالب مهندس، دریانورد، بازرس، مدیر، نماینده مراجع دریایی، ریاست ارکان مختلف آیمو و سایر حرفه‌ها شناسایی و دیده  شوند و از نقش آن‌ها در ارتقای این صنعت بهره گیری شود. این روز به خصوص تعلق دارد به همه بانوان در هر مقام و رده شغلی که در جای جای این صنعت نقش آفرینی می‌کنند.
این خود زنان هستند که باید بپذیرند می‌توانند و این توانستن را باید با شناساندن قابلیت های خود اثبات کنند. زنان نه تنها می‌توانند مدیران خوبی باشند بلکه در جامعه امروزی نیاز به وجودشان بیش از پیش حس می‌شود. همانطور که در عرصه‌های مختلف از جمله زمان پیروزی انقلاب اسلامی و دوران ۸ سال دفاع مقدس دوشادوش مردان در صحنه بودند به طوری که بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) فرمودند: مردان ما مرهون شجاعت‌های شما زن‌های شیر دل هستند. ما بسیاری از موفقیت‌ها را مرهون خدمت‌های شما بانوان می‌دانیم. نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ برای این که زنان، بانوان، علاوه بر این که خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می‌کنند.
نمایندگی سازمان نزد سازمان بین المللی آیمو فرصت پیش آمده را مغتنم و ضمن احترام به همه بانوان شاغل در صنعت دریانوردی کشور امیدوار است با آموزش‌های روزآمد و مستمر و بهره‌گیری از شعار روز ۱۸ می، فرصتی فراهم آید تا از توانمندی بانوان در سطوح مختلف به خوبی استفاده شود.
 

برچسب ها : اقتصاد دریا اقتصاد سرامد بنادر

اخبار روز
ضمیمه